رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده است گفته که دولت ترامپ سرگرم بررسی و تدوین سیاستش در قبال ایران است.

تیلرسون برای همراه کردن اروپایی‌ها با سیاست فشار منطقه‌ای به ایران، راهی انگلیس شد.

هنوز تصميمي گرفته نشده است. هفته گذشته رسانه‌هاي آمريكا نوشته بودند برخي نزديكان ترامپ ازجمله تيلرسون و جيمز متيس وزير دفاع بسته‌اي پيشنهادي به ترامپ داده‌اند كه براساس آن در حوزه‌هاي مختلف به ايران فشار بياورند. برنامه دولت ترامپ آنگونه كه از اخبار برمي‌آيد حفظ برجام و ايجاد اجماع بين كشورهاي اروپايي براي فشار به ايران به بهانه‌هاي حقوق بشر و موشكي است. در گفت‌وگو با كارشناسان روابط بين‌الملل اين استراژي را بررسي كرده‌ايم:

  • علي بيگدلي،كارشناس و تحليلگر مسائل آمريكا با بيان اينكه ترامپ تيمي را در كاخ سفيد با هدايت مستقيم جيمز متيس وزير دفاع، ركس تيلرسون وزير امور خارجه و ژنرال مك مستر مشاور امنيت ملي در ارتباط با موضوع ايران تشكيل داده به همشهري گفت: متيس، تيلرسون و مك مستر به‌دنبال ديپلماسي فعال چند سال اخير ايران و كمرنگ شدن سياست ايران‌هراسي در سال‌هاي گذشته، ايران‌هراسي را تبديل به ايران‌آزاري كرده‌اند. بيگدلي تصريح كرد: سياست ايران‌آزاري با استفاده از 2اهرم فشار جديد موشك‌ها و نفوذ سياسي ايران در منطقه و در چارچوب تعارضات ايران و رژيم صهيونيستي دنبال مي‌شود.
  • حشمت‌الله فلاحت پيشه، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: ترامپ تمام فشارهاي لابي‌ها را به‌كار گرفت تا برجام را بر هم بزند اما الان ديگر مجبور است با آن كنار بيايد. به گفته فلاحت‌پيشه كاري كه ترامپ الان در پيش گرفته اين است با طرح فشارهاي تكميلي يا در واقع سياست پرونده باز ايران، ادعاهاي گذشته درباره ايران مثل مسائل موشكي و حقوق بشري و منطقه‌اي را مطرح كند و اين سياست‌ها را زير سؤال ببرد. اين كارشناس مسائل روابط بين‌المللي تأكيد مي‌كند: به‌عبارتي ترامپ سعي دارد كماكان تحريم‌هاي ايران به‌صورت قطره چكاني برداشته شود و در عين حال ايران در كانون هدف قرار داشته باشد اما او مجبور شده برجام را به‌عنوان يك توافق بين‌المللي بپذيرد.

علي خرم، كارشناس مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سؤال همشهري كه به‌نظر شما برخورد ترامپ در آينده نزديك با برجام چگونه خواهد بود هم، گفت: برخي از كارشناسان در آمريكا به رئيس‌جمهور اين كشور مشاوره داده‌اند كه اگر او خدشه‌اي به برجام وارد كند با چالش روبه‌رو مي‌شود و ايران راه خودش را ممكن است بدون آمريكا ادامه دهد. وي افزود: برخي معتقدند اگر آمريكا در برجام باقي بماند و در ظاهر هم به حفظ آن تأكيد كند قدرت مانور بيشتري دارد و احتمالا او به همين دليل فعلا از برجام خارج نمي‌شود.وي گفت: آمريكا در قبال انتقادات كشورهايي مثل عربستان يا رژيم صهيونيستي هم مجبور است اقداماتي را در پيش بگيرد كه ازجمله آن چرخش موضع و فشار روي مسائل منطقه‌اي ايران است. او مي‌گويد: پيش كشيدن ادعاي دخالت‌هاي ايران در يمن و بحرين در همين خصوص ارزيابي مي‌شود.

کد خبر 382225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha