سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک منبع نظامی اعلام کرد، در پی وجود احتمال‌هایی درباره حمله به کرکوک، نیروهای عراقی از جمله یگان‌هایی از ارتش این کشور حضور خود در طول مرزهای اربیل را تقویت کردند.

 این منبع نظامی ویژه در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی اظهار داشت: دستورهایی نظامی دریافت کرده‌ایم مبنی بر این‌که برای مقابله با هر گونه فعالیتی نظامی یا درگیری احتمالی با نیروهای پیشمرگ کرد، تمامی تدابیر احتیاطی لازم را اتخاذ کرده و سطح آماده‌باش نیروها را بالا ببریم.

این منبع گفت: این حالت هشدار پس از آن برقرار شد که اربیل اعلام کرد، در تاریخ ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در مناطق مورد مناقشه نیز همه‌پرسی استقلال برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا،منبع مذکور در ادامه بعید ندانست که عملیات آزادسازی حویجه با آزادی کامل استان کرکوک و بازگرداندن آن به دولت مرکزی - پس از آن‌که در کنترل اربیل بوده و این دولت تلاش دارد آن را به اراضی خود ملحق کند - به اتمام برسد.

منبع یادشده افزود: هدف از تاخیر در آزادسازی حویجه آن است که نیروهای عراقی پس از آزادسازی این شهر، استان کرکوک را تخلیه کنند همانند کاری که پس از آزادسازی استان نینوا انجام دادند و آن را به دولت مرکزی بازگرداندند.

خبرها حاکی از آن است که حدود دو هزار داعشی همچنان در شهر حویجه بیش از ۶۰ هزار غیرنظامی را محاصره کرده‌اند.

علی اکرم، رئیس موسسه نجات ترکمان‌های عراق به روزنامه القدس العربی گفت: طبق اطلاعات موجود عملیات آزادسازی حویجه همانند عملیات آزادسازی تلعفر هرگز آسان نخواهد بود.

اکرم افزود: اطلاعات موجود حاکی از آن است که با توجه به حضور حدود دو هزار تبعه خارجی عضو داعش و نیز این‌که حویجه آخرین پایگاه داعش در کرکوک است، آنها تا آخرین لحظه مقاومت می‌کنند.

رئیس موسسه نجات ترکمان‌ها ادامه داد: عملیات آزادسازی حویجه به امکانات بسیاری نیاز دارد، این شهر هم‌مرز با سه استان صلاح الدین، نینوا و کرکوک بوده و در کنار ارتفاعات حمرین که بزرگ‌ترین پناهگاه گروه‌های تروریستی از سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شود، قرار دارد.

او تاکید کرد: ماموریت نیروهای مشترک عراق پس از آزادسازی حویجه، آزادسازی این مناطق صعب العبور خواهد بود.

اکرم گفت:‌ دولت عراق بر حفاظت از جان غیرنظامیان حاضر در حویجه که تعدادشان به حدود ۶۰ هزار تن می‌رسند، تاکید دارد.

کد خبر 381855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha