سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

روز گذشته خبری منتشر شد که براساس آن مسئولان ثبت احوال گفته بودند وزارت رفاه صلاحیت ورود به موضوع صدور شناسنامه برای همشهریان بی‌شناسنامه را ندارد.

درباره اين ابهام با احمد ميدري، معاون رفاهي وزير رفاه گفت‌وگو كرده‌ايم. تلاش براي ارتباط با مسئولان ثبت احوال بي‌نتيجه ماند.

  • آيا شما به حوزه وظايف سازمان ثبت احوال ورود كرده‌ايد؟

به نظر مي‌رسد آنچه در برخي رسانه‌ها در اين مورد مطرح شده، ناشي از يك سوء برداشت از وظايف هريك از دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه باشد.قرار نيست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي اين افراد شناسنامه صادر كند بلكه اين وزارتخانه اجراي وظيفه ذاتي خود در اين زمينه را دنبال مي‌كند.

  • مشخصا اين وزارتخانه چه وظيفه‌اي در اين زمينه دارد؟

براساس قوانين مختلف، وزارت كار مسئول اندازه‌گيري فقر در كشور است و در همين راستا بايد ابعاد مختلف فقر را به دولت گزارش كند.اين وزارتخانه پيش از اين نيز براساس اين وظيفه به دستگاه‌هاي ديگر كمك كرده است. براي نمونه يكي از اين اقدامات شناسايي دقيق كودكان بازمانده از تحصيل در كشور بود. نتايج اين بررسي به مرجع رسمي مسئول بازگرداندن كودكان به مدرسه، يعني شوراي انسداد مبادي بي‌سوادي كه زيرنظر وزارت آموزش و پرورش است تقديم شد تا براساس آن برنامه‌ريزي شود.

  • همشهريان بي‌شناسنامه چطور؟آيا واقعا تداخلي وجود ندارد؟

در مورد زنان ايراني داراي همسرغيرايراني نيز وزارت رفاه اين افراد را شناسايي كرده و اطلاعات آن را در اختيار ثبت احوال و وزارت كشور قرار خواهد داد.علاوه بر اين، آقاي دكتر ربيعي و خانم مولاوردي بيش از 2سال قبل لايحه‌اي را تقديم دولت كردند كه براي رسيدگي به وضعيت اين افراد پيشنهاد مشخصي به مجلس ارسال شد. اين سرشماري در راستاي سنجش ابعاد مالي پيشنهاد وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و معاونت امور زنان است كه در دولت نيز تصويب شده، چراكه براساس اين پيشنهاد قرار است اين افراد خدماتي مانند كارت بهداشت و يارانه دريافت كنند كه بار مالي دارد. در اين موضوع خوب است بدانيد كه همين حالا فقط در استان تهران 560هزار خارجي داريم كه نمي‌دانيم چه تعدادي از آنها با زنان ايراني ازدواج كرده‌اند. ابعاد مسئله بزرگ و شناسايي آنها يك موضوع ملي است.

در مجموع بايد گفت در اين حوزه تداخل وظايفي رخ نداده و وزارت رفاه با همكاري وزارت كشور و سازمان ثبت احوال اقدامات بعدي را انجام خواهد داد.اين همكاري‌ها سابقه زياد و مثبتي هم دارند. ما با كمك ثبت احوال در سال 1395مشكل حدود يك ميليون ايراني كه شماره ملي نداشتند را حل كرديم.در آنجا همكاري بين 2دستگاه باعث شد يك مسئله بزرگ ملي حل شود. در اين مورد هم با همكاري وزارت كشور و وزارت رفاه مي‌توانيم يك مسئله بزرگ را حل كنيم. همه دستگاه‌هاي دولتي و ساير نهاد‌ها بايد براي حل مشكلات اين افراد با هم هماهنگ باشند و با كمك به يكديگر موجب هم افزايي و تسريع كارها شوند.

کد خبر 381815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha