یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

درحالی‌که مجلس با بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت رسیدگی به وضعیت افراد بی‌شناسنامه‌ای که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند را آغاز کرده، دولت نیز با آغاز اقدامات جدیدی در این خصوص در حال تنظیم لایحه‌ای در این‌باره است.

معاون رفاه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي روز گذشته با اعلام اينكه سرشماري زنان ايراني داراي همسر افغان از استان قم آغاز شده و از هفته جاري اين سرشماري در كل كشور انجام خواهد شد، گفته است: «هفته گذشته مسئله صدور كارت هويت، شناسنامه و همچنين كارت سلامت براي كودكان و زنان ايراني داراي همسر افغان در كميسيون لوايح دولت به تصويب رسيد و اميدواريم اين لايحه به‌زودي در هيأت وزيران نيز مصوب شود.»

احمد ميدري حتي اعلام كرده كه اين زنان مي‌توانند كد ملي خود را به سامانه 2000195 پيامك كنند تا به وضعيت آنها رسيدگي شود. طرح اين موضوع از سوي او در حالي است كه مدتي قبل با اعلام ورود دولت به اين موضوع، اخباري مبني بر توقف رسيدگي به آن در مجلس منتشر شد. اما رضا شيران خراساني اين توقف را تكذيب و تأكيد كرد كه رسيدگي به وضعيت افراد بي‌تابعيت همچنان در دستور كار نمايندگان قرار دارد.

مهم‌ترين اقدام نمايندگان مجلس در اين خصوص در كميسيون فرهنگي بوده كه پيشنهاد حذف «ردتابعيت» را از شرايط دريافت شناسنامه براي اين افراد ارائه كرده‌اند. براساس قوانين فعلي افرادي كه پدر غيرايراني و مادر ايراني دارند، بايد تا 18سالگي صبر كنند و بعد از كشور پدرشان گواهي لغو تابعيت بياورند، درحالي‌كه تهيه چنين گواهي‌اي براي اين افراد غيرممكن است. حتي اگر پيشنهاد اين نمايندگان به تصويب برسد، باز هم مشكل اين افراد از زمان تولد تا 18سالگي برقرار خواهد بود. حالا هم دولت براي اين موضوع لايحه دارد و هم مجلس مي‌گويد آن را در قالب يك طرح بررسي مي‌كند. آيا وجود اين طرح و آن لايحه سرنوشت حدود يك ميليون بي‌تابعيت ساكن ايران را تغيير خواهد داد؟!

  • امكان ثبت‌نام كودكان بي‌هويت در مدارس

رضوان حكيم‌زاده، ‌معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش:‌ براي حل مشكل اين دانش‌آموزان در تاريخ دوم اسفند سال95، هيأت وزيران در جلسه‌اي مصوب كردند تا وزارت كشور موظف باشد با هماهنگي و همكاري آموزش و پرورش به‌منظور پوشش تحصيلي افراد لازم‌التعليم كه فاقد مدارك هويتي هستند، اقدام كرده و كارت حمايت تحصيلي براي آنها صادر شود. آموزش و پرورش نيز به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ كرد و در 26تيرماه سال‌جاري اين دستورالعمل براي همه مديران كل استان‌ها ارسال شد تا در اين خصوص همكاري لازم را داشته باشند.

کد خبر 380985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha