سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

میخاییل ساکاشویلی رئیس‌جمهور سابق گرجستان که نامش یادآور انقلاب گل رز در سال ۲۰۰۳ در این کشور است، بعد از چندبار تلاش برای ورود به کشور اوکراین از طریق قطار و اتوبوس، سرانجام به زور و از راه زمینی وارد این کشور شد.

گرجستان

خبر ورود ساكاشويلي را سخنگوي نگهبان مرزي اوكراين اينطور اعلام كرد: گروهي با زور به يكي از ايست‌هاي مرزي لهستان با اوكراين در غرب كشور هجوم آوردند و با نيروهاي مرزي درگير شدند. اين گروه بعد از زخمي كردن مأموران مرزي وارد خاك اوكراين شدند.

ساعتي بعد، ساكاشويلي در شهر لويو در غرب اوكراين مقابل خبرنگاران حاضر شد و درحالي‌كه شهردار اين شهر هم كنارش بود، گفت كه به كمك هواداران اوكرايني‌اش وارد خاك اين كشور شده‌است. كنار ساكاشويلي وقتي با خبرنگاران صحبت مي‌كرد، خانم يوليا تيموشنكو نخست‌وزير پيشين اوكراين و از رهبران قديمي مخالفان اين كشور ديده مي‌شد. ساكاشويلي به خبرنگاران گفت: نمي‌داند چرا پوروشنكو رئيس‌جمهور اوكراين از او مي‌ترسد. ساكاشويلي گفت: من ترسي ندارم و فقط مي‌خوام وارد خاك اوكراين بشوم چرا كه من شهروند اين كشور هستم.

  • از هم‌پيماني تا سلب تابعيت

ساكاشويلي 49ساله در سال 2003رهبري اعتراض‌هايي را در گرجستان به‌عهده داشت كه بعد از انتخابات پارلماني و با ادعاي تخلف دولت در انتخابات، با تجمعات خياباني و طي چند‌ماه به سرنگوني ادوارد شواردنادزه منجر شد. ساكاشويلي در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2004پيروز شد و به‌مدت دو دوره رياست‌جمهوري گرجستان را به‌عهده داشت.

انقلاب او را تحركي با حمايت غرب براي نفوذ در شرق اروپا ناميدند. او در سال 2014و هنگام بروز ناآرامي‌هاي اوكراين كه به جنبش ميدان معروف شد، از مخالفان ضددولتي اوكراين به رهبري خانم تيموشنكو حمايت كرد. او به اوكراين سفر كرد و از سقوط دولت‌ ‌هم‌پيمان روسيه و قدرت گرفتن مخالفان كه از سوي غرب حمايت مي‌شدند، پشتيباني كرد.

بعد از قدرت گرفتن مخالفان اوكراين، ساكاشويلي در سال 2015به‌عنوان فرماندار منطقه اودسا در اوكراين منصوب شد. پوروشنكو به رئيس‌جمهور سابق گرجستان شهروندي اوكرايني داد و او را با آغوش باز پذيرفت. در داخل گرجستان او به‌خاطر پذيرفتن تابعيت اوكرايني، شهروندي گرجستاني را از دست داد و با پرونده‌هاي قضايي روبه‌رو شد كه به گفته خودش انتقام سياسي انقلاب سال 2003است. اما هم‌پيماني ساكاشويلي با دولت اوكراين چندان دوام نياورد. اختلاف ميان او و رئيس‌جمهور اوكراين به‌دليل مبارزه به فساد بالا گرفت و او نه‌تنها از فرمانداري اودسا بركنار شد بلكه شهروندي اوكراين هم از او سلب شد.

  • رئيس‌جمهور سابق بي‌تابعيت

به‌دنبال سلب تابعيت اوكرايني ساكاشويلي، درحالي‌كه او تابعيت گرجستاني را هم از دست داده‌بود و در داخل كشورش با پرونده قضايي با اتهاماتي همچون مشاركت در خيانت و قتل روبه‌رو بود، با شرايط بحراني روبه‌رو شد. او بارها تلاش كرد كه وارد خاك اوكراين شوند اما با ممانعت مقامات اوكرايني در مرزها روبه‌رو شد. حالا او به زور وارد خاك اوكراين شده و با شرايط نامشخصي روبه‌روست.

از آنجا كه ساكاشويلي در داخل گرجستان با حكم تعقيب قضايي روبه‌روست، اين احتمال وجود دارد كه اوكراين او را دستگير كرده به گرجستان تحويل دهد. البته ساكاشويلي حاميان بانفوذي در اوكراين دارد كه خانم تيموشنكو يكي از آنهاست. او به پشتوانه همين حاميان به زور وارد اوكراين شده‌است.

اوكراين اكنون در شرق با درگيري نظامي جدايي‌طلبان در مركز با ناآرامي و بحران اجتماعي اقتصادي و در صحنه بين‌المللي هم با مشكلات فراوان روبه‌روست. اكنون ورود ساكاشويلي رئيس‌جمهور سابق گرجستان درحالي‌كه تابعيت كشوري را ندارد و تحت تعقيب قضايي است، به بحران‌هاي اوكراين افزوده است.

کد خبر 381794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha