همشهری آنلاین: در دیدار وزیر راه و شهرسازی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در حاشیه مراسم افتتاح بندر حمد راه های توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

آخوندی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که به دعوت رسمی امیر قطر برای حضور در مراسم افتتاح «بندر حمد» به این کشور سفر کرده است در دیدار با شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر درباره راه‌های توسعه همکاری‌های بین دو کشور به ‌ویژه در حوزه راه و شهرسازی گفت‌و گو کرد.

همچنین وزیرراه و شهرسازی ایران در دیدار با جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل‌ و نقل قطر، توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های حمل ‌و نقل، ترانزیت و لجستیک را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این دیدار آخوندی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بنادر ایران اظهار داشت: ایران آمادگی دارد در چارچوب تأمین نیازهای لجستیکی ترانزیتی در منطقه امکانات بنادر ایران و نیز فرودگاه امام خمینی (ره) را در اختیار تجارعمانی و قطری قرار دهد.

آخوندی افزود: ضرورت دارد از امکانات و تسهیلات بندری ایران در بندرعباس و بندرچابهار برای تسهیل ترانزیت و تجارت منطقه‌ای بین عمان و آسیای میانه استفاده شود و ایران در زمینه توسعه گردشگری، زنجیره لجستیک و سایر حوزه های اقتصادی آمادگی همکاری کامل دارد.

در ادامه این سفر و در نشست سه جانبه وزیران حمل‌‌ و نقل ایران - قطر- عمان در دوحه طرفین بر افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین سه کشور تاکید و راه‌های توسعه همکاری‌های طرفین در بخش خطوط هوایی، بنادر، کریدورهای حمل‌ونقل موجود و نیز فعال کردن موافقت‌نامه عشق‌آباد و همکاری‌های فی‌مابین در زمینه حمل‌ونقل، توریسم و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، آخوندی را در این سفر محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محمد علی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر و اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه وشهرسازی و مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه وشهرسازی همراهی می‌کنند.

در این دیدار طرف عمانی با توجه به اهمیت نقش ایران به‌عنوان دروازه ورود به آسیای میانه پیشنهاد کرد که موافقت‌نامه عشق‌آباد مجدداً فعال شود و ایران نقش هماهنگ‌کننده را برای میزبانی از وزیران ذی‌ربط را به عهده بگیرد.

همچنین طرف عمانی آمادگی خود را برای مشارکت با ایران در طرح‌های مشترک زیربنایی حمل‌ونقل عمان و قطر در بنادر عمان به‌ویژه بندر صلاله و بندر صحار اعلام و اظهار امیدواری کرد ایران بتواند با طرف عمانی و قطری در همکاری‌های هوایی و فرودگاهی در منطقه مشارکت بیشتری داشته باشد.

بندر «حمد» که در ۴۰ کیلومتری جنوب دوحه واقع شده و هزینه ساخت آن حدود ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام شده ، یکی از بزرگترین تاسیسات بندری منطقه خاورمیانه را در خود جای داده است.

کد خبر 381392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha