همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته در مقابل سوداگران شهری ایستادیم و هزینه آن دو بار استیضاحم بود گفت: کسانی که با الگو گرفتن از صحبت‌های مقام معظم رهبری از معماری ایرانی-اسلامی حرف می‌زدند، در کشور بیغوله ساختند.

عباس آخوندی

به گزارش ایلنا، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تصمیم در جابجایی در این معاونت برای من بسیار سخت بود گفت: کوچکترین تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم هم مبنای کارشناسی دارد و با رویکرد توسعه ملی است. تصمیم به این جابجایی برای بنده بسیار سخت بود و آقای حناچی برای من عزیز بودند و هستند و همچنان در خدمت آقای حناچی خواهم بود.

وی ادامه داد: آقای ایزدی هم از صاحبان سبک و صاحبان نظر در حوزه معماری و شهرسازی هستند و امیدواریم بتوانیم از تجربه‌های ایشان دراین حوزه هم استفاده کنیم.

آخوندی با بیان اینکه در دوران بسیار سختی به سر می‌بریم گفت: راه نپیموده بسیار طولانی در پیش داریم و وضعیت شهرسازی در ایران در چهار سال گذشته بسیار آشفته بود و هنوز هم برای رسیدن به یک مرحله قابل قبول کار بسیار سختی پیش‌رو داریم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در بحث شهرسازی با دو مسئله قابلیت جابجایی و حرکت مواجه هستیم ادامه داد: در ایران در مفهوم شهر دچار سرگشتگی و گمگشتگی هستیم و آنچه که از شهر تصور می‌شود تمدن و مدنیت بر مبنای انضباط و حق‌مداری است که تمام این مفاهیم را پیش از این از دست داده بودیم.

آخوندی افزود: شهر در عرصه تاخت و تاز سوداگران قرار گرفته بود و این سوداگران بودند که تصمیم می‌گرفتند در کجا ساخت و ساز انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عده‌ای بر این باور هستند که بنده در توصیف این شرایط اغراق می‌کنم اما قطعاً سیاست‌های اشتباه توسعه شهری در دولت‌های گذشته، برگشت به مفاهیم شهری چند دوره را درگیر خود خواهد کرد. وقتی یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می‌شود نمی‌توان با یک دستور و بخشنامه آن را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه امروز در شهرها با فرسودگی از درون و حاشیه‌نشینی از برون مواجه هستیم گفت: این دو، دو روی سکه هستند و حقیقت را نشان می‌دهند، حقیقتی که مفهوم شهر، قانون و شهروند را از دست داده‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه در بسیاری از کلان‌شهرها مانند تهران، مشهد دچار عدم تعادل هستیم گفت: در حال حاضر جمعیت تهران و حومه آن به 15 میلیون نفر می‌رسد و این 25 درصد جمعیت شهری را تشکیل می‌دهد. یعنی در یک نقطه با تراکم جمعیت بسیار فشرده مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تهران از یک طرف 500 هزار واحد خانه خالی وجود دارد و از طرف دیگر خانوارهایی در فلاکت مطلق زندگی می‌کنند ادامه داد: قطعاً این عدم تعادل‌ها را نمی‌توان با یک بخشنامه اصلاح کرد. امروز چیزی از باغات شمال شهر تهران باقی نمانده است و باید برای اصلاح این وضعیت سختگیری داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: بنده چندین بار اعلام کرده‌ام که اگر فکر می‌کنید توسعه به معنای شهرفروشی است نمی‌خواهم سهمی در این توسعه داشته باشم. ساختمانی ارزشمند است که بر مبنای مدنیت و شهرنشینی شکل بگیرد، نه اینکه شهرفروشی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از زمانی که مسئولیت کار را در دولت یازدهم برعهده گرفتم، با شهرداری درباره میزان سکونت‌پذیری ایجاد شده در شهر تهران مذاکره داشتم. اخیراً که آمارها به دست آمده مشخص شده این رقم بالای 11 میلیون نفر است در حالی که براساس طرح جامع تهران حداکثر جمعیت این شهر باید 8.7 میلیون نفر باشد.

آخوندی ادامه داد: هنوز هم این فشار وجود دارد که بر ظرفیت تهران افزوده شود و عده‌ای بر این باورند که شهردار تهران زمانی موفق است که بتواند دو میلیون نفر دیگر بر ظرفیت سکونت‌پذیری تهران اضافه کند. حال اینکه این مسیر دقیقاً بیراهه و کج‌راهه است.

آخوندی ادامه داد: باید در این شهر نشانی از ایران باشد اما در حالی که هزاران هزار میلیارد تومان هزینه شد در شهرهای پردیس و پرند نشانی از ایران نمی‌بینیم و در سایر شهرها هم نشانی از ایران باقی نمانده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برگشت به مفهوم ایران در ایران به یک معضل تبدیل شده گفت: عده‌ای می‌گویند که بنده به جای راهسازی و شهرسازی حرف‌های صدمن یک غاز می‌زنم اما توجه داشته باشید اگر قرار نیست که به این موضوعات توجه کنیم پس چرا در ایران زندگی می‌کنیم و چرا باید این همه رنج را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه هنوزشهرهایی مثل قزوین، تبریز، شیراز دچار این موضوعات نشده‌اند و وقتی به شیراز افتخار می‌کنیم به دلیل جان‌مایه و معماری آن است. توسعه کالبد بی‌جان چه لطفی دارد و سیاست توسعه شهری ایران باید بازآفرینی شهری باشد و برگشتی به مفاهیم مدرنیته و مفهوم ایران.

آخوندی ادامه داد: آمارهایی که سال 95 منتشر شدند بسیار تکان‌دهنده هستند و نشان می‌دهند که کشورمان در چه کج‌راهه‌ای پیش رفته بود گفت: در حالی که 27 میلیون خانه وجود دارد 24 میلیون خانوار داریم و این قاعدتاً نشان می‌دهد که وضعیت باید مطلوب باشد اما به دلیل عدم تعادل گسترده در حوزه شهرنشینی 19 میلیون نفر در فلاکت زندگی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنده دو بار استیضاح شدم که هیچ برایم مهم نیست چرا که می‌دانم وقتی در مقابل سوداگران مقاومت می‌کنم باید هزینه این ایستادگی را بپردازم.

وی ادامه داد: ما آمده‌ایم که هزینه بدهیم وگرنه همان زندگی دانشگاهی خود را ادامه می‌دهیم.

آخوندی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره معماری ایرانی-اسلامی گفت: اکثر افرادی که وضعیت کشور را به این روز نشانده‌اند در اول صحبت‌هایشان از معماری ایرانی- اسلامی حرف می‌زنند اما بیغوله‌هایی در بیابان‌ها می‌سازند.

آخوندی تاکید کرد: این چه نظامی است که افراد می‌توانند تمام حقوق شهروندی را در یک معامله بفروشند. آیا مدنیت این است؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعاً آقای حناچی در این دوره می‌توانند با فراغ بال در امر معماری تمرکز کنند چرا که این حوزه جای کاربسیاری دارد. از سوی دیگر از آقای ایزدی می‌خواهم بازآفرینی شهری را در دستور کار خود قرار دهد.

آخوندی ادامه داد: ما نیاز به یک رستاخیز اندیشه‌ای در معماری و شهرسازی داریم که مبنای بازنگری شهری باید ایجاد سازمان اجتماعی در شهر باشد.

کد خبر 382308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha