چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در گزارشی اعلام کرد: هم اکنون ۱۷۱ روزنامه نگار در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند و آزادی رسانه‌ای در این کشور به شکل محسوس محدود شده است.

روزنامه نگاران ترکیه

به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت خبری روزنامه بیرگون، 187 رسانه ترکیه نیز پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 تعطیل شده است.

حزب جمهوریخواه ترکیه در این گزارش خود همچنین اعلام کرد: این 171 روزنامه نگار با اتهاماتی واهی به زندان افتاده اند و 187 رسانه خبری و تحلیلی نیز اغلب پس از کودتای نافرجام و بدون علت منطقی با دستور مراجع قضایی تعطیل شده‌اند.

حزب جمهوریخواه در این گزارش خواستار آزادی روزنامه نگاران در بند شده و همچنین از دولت خواسته است که بحث اجرای لباس یکسان و خاص برای زندانیان کودتا را عملی نکند.

پینار تورنچ رئیس شورای مطبوعات ترکیه در همین ارتباط با انتقاد از رفتار دولت ترکیه با رسانه‌ها و اصحاب رسانه گفت: این روزنامه نگاران در بند در تلاش برای تهیه خبر برای ملت با کلمات بازی کرده و خبر تولید کرده‌اند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند.
اوتکو چاکر اوزر نماینده مجلس عضو حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز اظهار کرد: باید بازداشت خبرنگاران پایان یابد و خبرنگاران نباید به خاطر دیدگاه‌ها، نوشته‌ها و انتقادات خود در زندان باشند.

وی افزود: زمانی که ما صحبت از حقوق، قانون و عدالت می‌کنیم، نباید آزادی رسانه و عدالت را کنار بگذاریم.

اغلب روزنامه نگاران ترکیه به اتهام عضویت در گروه های تروریستی مسلح، دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته دستگیر شده بودند.

زندانی شدن پرشمار روزنامه نگاران در ترکیه در ایام بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته موجب واکنش‌ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکیه با از دست دادن چهار رتبه، نسبت به سال پیش در رده 155 جهانی آزادی رسانه قرار گرفته و نسبت به 12 سال پیش، 56 رتبه افت داشته است.

کد خبر 381389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha