مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شش خدمه آتلانتیس در راه رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، بازرسی از پوسته حرارتی شاتل را برای یافتن آسیب‌های احتمالی آغاز کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس مدیر ناسا چند ساعت پس از پرتاب آتلانتیس اعلام کرد که حین پرتاب هیچ آسیب جدی که کارشناسان دیده باشند به شاتل وارد نشده است. آتلانتیس به همراه هفده و نیم تن بار و شش خدمه‌اش طبق برنامه برای از سرگیری کار تکمیل ساخت ایستگاه بین‌المللی دوشنبه 20 شهریور به ایستگاه خواهد رسید.

برنت جت فرمانده آتلانتیس پس از بیدار شدن در این مورد گفت:«این بالا روز بسیار زیبا است. ما بیدار شدیم و آماده‌ایم که کار بازرسی را آغاز کنیم».

هنگام پرتاب آتلانیس بیش از 100 دوربین این شاتل را زیر نظر داشتند تا هرگونه نشانه آسیب دیدگی  را در پوسته تانک خارجی شاتل ضبط کنند؛ آسیب‌دیدگی در همین نقطه باعث انفجار کلمبیا در سال 2003  شد. دوربین‌های ناسا سه ضربه احتمالی را ثبت کرده‌اند؛ دو ضربه کوچک به اسفنج و پزتاب یک قطعه یخ. اما سرعت آتلانتیس هنگام این سه ضربه آن‌قدر زیاد نبود که به آن آسیب جدی وارد شود.

 با این حال مسئولان ناسا برای اطمینان بیشتر از خدمه خواسته‌اند با استفاده از بازوی مکانیکی 50 فوتی شاتل، قسمت‌های دماغه آن را بازرسی کنند. این بازو به چند سنسور و یک دوربین مجهز شده است. انتظار می‌رود بازرسی بیش از 5 ساعت به طول انجامد.

استفاده از این بازوی رباتیک پس از فاجعه انفجار کلمبیا در تمام مأموریت‌های سرنشین‌دار ناسا اعمال می‌شود و آتلانتیس سومین شاتلی است که از آن استفاده می‌کند.

کد خبر 3813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز