همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: حدود ۸۰ درصد از مرگ مردم ایران به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است و تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم که این تعداد مرگ را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، دکتر سید حسن هاشمی در نشست اعضای کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر با هیات ارزیاب برنامه ایراپن از سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت: در دولت یازدهم برنامه ایراپن(پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور) مورد توجه قرار گرفت و برای مقابله با خطای کمتر، تصمیم گرفتیم که آن را در 4 شهر کشور اجرا کنیم و امروز نتیجه ارزیابی عملکرد ما توسط هیات ارزیاب سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود و از راهنمایی‌های این گروه، سپاسگزارم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: طرح ایراپن و سازمان جهانی بهداشت وسیله ای هستند تا به کاهش مرگ و میر مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر، کمک کنند و خوشحالم که ارزیابی این تیم ارزیاب سازمان جهانی بهداشت امیدوار کننده بود و انتظار داشتم که اجرای آزمایشی این برنامه، اشکالات زیادی داشته باشد اما خوشحالیم که متخصصان بین المللی هم اعتقاد دارند که تعهد عالی نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سطوح علمی کشور با کمترین اشکال وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه هدف گذاری و اولویت‌های وزارت بهداشت در اجرای طرح ایراپن، درست و صحیح بوده است، اضافه کرد: به عنوان نمونه در حوزه بیماری سرطان، اقدامات خوبی انجام دادیم به نحوی که می‌تواند برای کشورمان در سطح منطقه و جهان، افتخار آمیز باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان یکی از اعضای تیم ارزیاب سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ارتباط مناسب و موثر دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی در ایران، خاطرنشان کرد: حوزه سلامت و مراکز آموزشی در ایران با هم ادغام یافته اند و 7 پیشنهاد تیم ارزیاب را مورد توجه قرار می‌دهیم تا اشکالات موجود را به حداقل برسانیم.

هاشمی تاکید کرد: دولت دوازدهم تعهد و تاکید دارد که طرح تحول سلامت که به پوشش همگانی سلامت می‌انجامد، حتما باید ادامه داشته باشد و تغییرات در سطح معاونین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز در جهت تامین اهداف و ادامه طرح تحول سلامت و ایراپن بوده و امیدوارم که بتوانیم برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را به دقت اجرا کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اجرای بهتر طرح ایراپن، حساب جداگانه ایجاد خواهیم کرد، افزود: حتما برای پیشبرد اهداف برنامه ایراپن، جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که دوبار در سال با حضور رییس جمهور و 9 نفر از وزرا تشکیل می‌شود را به صورت منظم برگزار خواهیم کرد همچنان جلسات مجمع سلامت در استان‌ها و ستاد کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل خواهد شد تا اشکالات و پیشرفت‌ها بررسی شود.

هاشمی تصریح کرد: مردم ایران در پایان دولت دوازدهم از ما خواهند پرسید که با اقدامات خود چقدر توانسته اید به طول عمر و کاهش بیماری‌ها و معلولیت‌ها کمک کنید بنابراین تمام تلاش ما این است که بتوانیم در پایان این 4 سال، کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت پایش و ارزیابی برنامه ایراپن، تصریح کرد: امیدواریم در قبال هزینه‌های عمومی که از منابعی مانند مالیات برای حوزه بهداشت و درمان و از جمله طرح ایراپن می‌شود، بتوانیم به گونه ای شاخص‌ها را تغییر بدهیم که از نظر مردم و نمایندگان آنها، هزینه کرد در مقابل دستاوردها، قابل قبول باشد.

هاشمی حضور تیم ارزیاب سازمان جهانی بهداشت و ارزیابی طرح ایراپن را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: به نظر من این گروه، از سوی مردم نظارت می‌کنند که مسیر را کوتاه، مطمئن و کم هزینه طی کنیم و خوشحال خواهیم بود که از راهنمایی‌های تیم‌های ارزیاب سازمان جهانی بهداشت در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: امیدوارم امانتداران خوبی برای مردم باشیم و کم اشتباه، مسیر را طی کنیم تا علاوه بر افزایش عمر و کاهش مرگ و معلولیت‌ها، شاهد ارتقای سلامت مردم باشیم.

طرح ایراپن، طرحی ملی برای غربالگری افراد به منظور پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است.

کد خبر 381062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha