همشهری آنلاین: ضرغامی گفت: رهبری با روسای ستادهای نامزدهای انتخابات ۸۸ جلسه برگزار کردند، حصر به هیچ وجه ارتباطی با مقام معظم رهبری نداشت و تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور بود.

به گزارش ايلنا، سید عزت‌الله ضرغامی با اشاره به دوران ریاست خود بر سازمان صدا و سیما گفت: برخی اوقات که پشت صحنه ها را در فضای مجازی برای مردم بازگو می کنم، شدیدا استقبال می کنند. علیرغم این‌که در هیچ کدام از گمانه زنی ها برای ریاست صدا و سیما اسم من نبود، اطمینان داشتم رهبر معظم انقلاب با توجه به سوابق، من را انتخاب می کنند. انتظارات رهبری در سطح بالایی بود و با توجه به سوابق من در معاونت سینمایی من را انتخاب کردند.

اهم اظهارات عزت الله ضرغامی به شرح زیر است:

* رییس صدا و سیما صندوقچه اسرار است. برخی از سخنرانی‌ها از طرف دفتر رهبری اجازه پخش پیدا نمی کند، تریبون و سایت وجود دارد و می تواند افراد را به عرش اعلا ببرد و یا زمین بکوبد، من هیچ برنامه‌ای را به اندازه "برنامه راز" نادر طالب زاده حزب اللهی انقلابی و عمیق نمی دانم.

*برخی مدیران فکر می کنند پس از پایان کار حتما باید پستی بالاتر بگیرند؛ این کار غلط است و می توان کار‌های فرهنگی کرد، سیاسیون کارنامه بسیار سیاه تری نسبت به هنرمندان دارند.

* مناظرات سال ۸۸ بسیار تعیین کننده بود و نقشی اساسی در انتخاب مردم داشت. مناظرات سال ۸۸خوب بود، اما اینکه چرا آن اتفاقات افتاد جای بحث دارد. آقای احمدی نژاد و آقای موسوی مناظره را شدیدا دو قطبی کردند، این مناظره به قدری حساس بود که مجری نتوانست آن را اداره کند و بحث به گونه ای پیش رفت که ما باید پاسخگو می‎بودیم. اینکه هیچ دستگاه امنیتی پیش بینی فتنه را نمی کرد، ما فکر نمی کردیم که موسوی مصاحبه کند و خود را پیروز انتخابات بنامد و مردم را به حضور در خیابان ها دعوت کند.

* توصیه رهبری به احمدی نژاد که گفتند نامزد نشود بسیار مهم بود که احمدی‌نژاد کم لطفی کرد و شرکت کرد.

* مناظرات به قدری مهم بود که در سال ۹۲ من تمام افرادی که می خواستند نامزد شوند را قبل از نام نویسی به دفترم دعوت کردم. روحانی تاکید کرده بود که مناظرات باید بصورت زنده باشد.

*  شب انتخابات ۸۸ غافلگیر شدیم و من به وزارت کشور اعلام کردم که شمارش آرا را تزریقی و کم کم به مردم اعلام کند. در ۲۵ خرداد که درگیری‌ها رخ داد و سی کشته روی دست گذاشت ما باید وارد عمل می شدیم و به همین منظور من هم به خانه موسوی و کروبی رفتم و با هر دو صحبت کردم و گفتم فاصله آرا ۱۲ میلیون است و نمی توان تقلب کرد.

*اگر در سال ۸۴ جریان اصلاحات تکثر نامزد نداشت، احمدی نژاد به دور دوم نمی رفت و کروبی وارد دور دوم می شد، چرا جریان اصلاحات در سال ۸۴ پشت آقای کروبی در نیامد؟

*اگر من خاتمی را ببینم به او می گویم که می دانستید که در سال ۸۸ تقلب نشده و چرا نگفتید که تقلب نیست، اگر بزرگان اصلاحات می گفتند تقلب نشده اوضاع آرام می شد و از طرفی دیگر جمله خس و خاشاکی که احمدی نژاد در جشن پیروزی گفت فضا را متشنج تر کرد. شاید بهتر بود احمدی نژاد از طرفداران میرحسین برای حضور در انتخابات تشکر می کرد، چون در شورش‎های اجتماعی، تحریک مردم اوضاع را بدتر می کند.

* من تشخیص دادم که به آقای موسوی تریبون بدهیم تا تشنج کمی آرامتر شود، من به موسوی گفتم حرف‎های خود را ضبط کنید و به ما بدهید و موسوی گفت من آنتن زنده می‌خواهم و برنامه ضبطی را قبول ندارم و آنتن زنده، هم طرف مناظره را می خواهد و هم مجری، که موسوی این را قبول نکرد. عقل زنده قبول نمی کرد که با این شرایط به موسوی آنتن زنده بدهیم، شاید اگر ۱۰ تریبون به موسوی می‌دادیم حرفی برای گفتن نداشت.

* کروبی مهربانترین رییس مجلس با من بود، کروبی احساس کرد که باید در زمین موسوی بازی کند. اگر خاتمی نقش مستقل خود را بازی می‌کرد و به دنبال موسوی نمی‌رفت اوضاع این گونه نمی‌شد.

* فتنه برای کشور ما برکاتی هم داشت که کشور را بیمه کرد، در مناظره ۹۶ نامزدها هر چه خواستند به هم گفتند ولی پاسخ سوالات داده نمی شد و نامزدها فقط به هم تاختند و کاری به مجری نداشتند.

*مصوبه حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که بیست ماه بعد از فتنه صورت گرفت. بعد از ۹ دی باید همه چیز تمام می‌شد زیرا امنیت مردم بسیار مهم است. همزمان با بیداری اسلامی که حرکتی مقدس بود، طراحی انحرافی برای سوق دادن این حرکت به سوی سوریه و ایران انجام شد، آنها برای حضور مردم در خیابان‎ها بیانه دادند که البته آقای خاتمی همراهی شان نکرد و سه، چهار هزار نفر بیشتر به خیابان نیامدند که دو کشته روی دست گذاشت.

* ناطق نوری به من گفت که علی‌رغم ناراحتی ام از دست احمدی نژاد، حرکت سران فتنه شدیدا محکوم است.

 * در جلسه شورای عالی امنیت ملی، حصر به عنوان راه حل مطرح شد نه مجازات، به نظرم محاکمه سران فتنه در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست، زیرا امنیت کشور به خطر می افتد. اگر دوستان امنیتی حصر را کم کم بردارند آرام آرام نگرانی‌های موجود در مورد آشوب‌ها کم می‌شود. مردم در روز ۹ دی با خروش تاریخی خود فتنه و سران آن را محاکمه کردند.

 * ما نباید با برجسته کردن حاشیه ها اصل متن را از بین ببریم، امروز موضوع اصلی مردم، اقتصاد است و مردم در قضیه فتنه واقعا مظلوم واقع شدند. فتنه ۸۸، فتنه خواص هم بود. رهبر معظم انقلاب هم مظلوم و هم مقتدر است.

* مستند کروبی صد در صد غیر قابل پخش بود، تا قبل از فتنه میر حسین موسوی محبوب رهبری بود.

کد خبر 381041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha