شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

۱۷ اتوبوسی که پس از توافق لبنان و حزب‌الله با داعش قرار بود بیشتر از ۳۰۰ نفر از اعضای این گروه را به دیرالزور ببرند، حالا چندین روز است که در منطقه بیابانی سوریه گیر افتاده‌اند و تبدیل به نقطه جدیدی از تقابل میان واشنگتن و مسکو شده‌اند.

داعش

جنگنده‌هاي ائتلاف به رهبري آمريكا بار ديگر خودروهاي اين گروه تروريستي كه قصد رساندن سوخت و غذا به نيروهاي خود و خانواده‌هايشان را داشتند، بمباران كرده‌اند. جنگنده‌هاي آمريكا 3روز قبل مسير اين كاروان را بمباران كرده بودند تا مانع از رسيدن اين اتوبوس‌ها به ديرالزور شوند.

لبنان و حزب‌الله با داعش توافق كرده بودند تا نيروهاي اين گروه تروريستي با سلاح‌هاي سبك خود از خاك لبنان خارج و از طريق مسيري امن و با مجوز دولت سوريه به منطقه البوكمال در مرزهاي سوريه و عراق در استان ديرالزور بروند. مقام‌هاي آمريكايي اما از توافقي كه آنها در مسير آن نقشي نداشته‌اند، ناراضي هستند و به همين‌خاطر براي از بين بردن آن تلاش مي‌كنند.

سخنگوي نيروهاي ائتلاف اعلام كرده كه در حملات جنگنده‌هاي آمريكا به‌خودروهايي كه براي كمك به نيروهاي داعش در اتوبو‌س‌ها آمده بودند، تاكنون حداقل ۵۰ نفر از تروريست‌ها كشته شده‌اند. اين مقام‌ نظامي آمريكا تأكيد كرده كه جنگنده‌هاي اين كشور حملات خود را همچنان ادامه مي‌دهند.

  • تلافي اتوبوسي

اتوبوس‌هاي داعش اما بهانه‌اي ديگر براي تقابل ميان روسيه و آمريكا هستند. آمريكايي‌ها به اين خاطر مانع از حركت اتوبوس‌هاي داعش - كه در منطقه بياباني در ۱۶۰ كيلومتري ديرالزور هستند - مي‌شوند كه پيش از اين روسيه اقدامي مشابه در مخالفت با آمريكا داشته است. نيروهاي آمريكا به همراه گروه موسوم به نيروهاي دمكراتيك سوريه از 2‌ماه قبل مشغول عمليات براي آزادي رقه، مركز خودخوانده داعش در سوريه هستند. چندي پيش نيروهاي دمكراتيك سوريه كه بخش اصلي آن را كردهاي اين كشور تشكيل مي‌دهند، با چراغ سبز آمريكا به توافقي با داعش براي ترك رقه و رفتن به ديرالزور رسيدند.

روسيه اما با اين مسئله مخالف بود و اعلام كرد كه هر كارواني كه قصد ترك رقه را داشته باشد، هدف قرار مي‌دهد. به همين‌خاطر آمريكايي‌ها مي‌توانستند يك پيروزي آسان به‌دست آورند كه مدت‌هاست درگير مسئله رقه باقي مانده‌اند. برخي رسانه‌ها گزارش داده‌اند كه تعدادي از نيروهاي داعش به‌صورت پياده و انفرادي توانسته‌اند از لبنان خود را به استان ديرالزور برسانند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه صبح روز گذشته نمايندگان حزب‌الله و داعش در منطقه‌اي نزديك به استان ديرالزور براي تبادل پيكر كشته‌شدگان ملاقات داشته‌اند. وزارت دفاع روسيه هم روز گذشته اعلام كرد كه جنگنده‌هاي اين كشور خودروهاي زرهي داعش را كه قصد تحركات جديد در ديرالزور داشتند، هدف قرار داده‌اند.

کد خبر 380968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha