همشهری آنلاین: گروهی از اخترفیزیکدانان به مناسبت آخرین روزهای ماموریت کاسینی، از حرکت زحل و قمرهای آن قطعه موسیقی خلق کرده‌اند.

زحل

 

 

 

 

براساس گزارش ساينس الرت، اين موسيقي از امواج راديويي سياره زحل ايجاد نشده‌است، و محققان دانشگاه تورنتو آن را براساس ريتم‌هاي مداري زحل و قمرهايش ايجاد كرده‌اند.

مت روسو اخترفيزيكدان و موسيقيداني كه در اين پروژه همكاري داشته در بيانيه‌اي رسانه‌اي گفت با هدف بزرگداشت پايان بزرگ فضاپيماي كاسيني كه به زودي رخ خواهد داد، ما حركت حلقه‌ها و قمرهاي سياره زحل را به قطعه‌اي موسيقي تبديل كرده‌ايم.

محققان اين قطعه را براساس طنين يا رزونانس مداري خلق كرده‌اند. طنين مداري زماني رخ مي‌دهد كه اجرام با سرعت‌هاي متفاوت به گردش در‌مي‌آيند اما با سرعتي يكسان به موقعيت اوليه خود بازميگردند. براي مثال اولين قمر بزرگ سياره زحل، ميماس، زماني كه سومين قمر بزرگ اين سياره،تتيس، يك مدارگردي را به پايان مي‌رساند، به پايان دومين مدارگردي خود رسيده‌است.

اين الگو را مي‌توان در دو قمر انسلادوس و ديون،‌دومين و چهارمين قمرهاي زحل و همچنين رئا و تيتان پنجمين و ششمين قمر اين سياره نيز مشاهده كرد.

محققان با استفاده از شبيه‌سازي سيستم قمرهاي سياره زحل، با هربار مدارگردي قمرها يك نت را اجرا كردند و در نهايت آكورد نهايي كه بيانگر سقوط آرام كاسيني به ميان سياره زحل است، از تركيبي از نوسانات فركانسي سياره زحل ايجاد شده‌است.

کد خبر 380912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha