چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای بین‌المللی کاسینی عملیات تصحیح مسیر برای خورج از مدار سیاره زحل را که در نهایت و تا پایان این هفته به نابودی‌اش منتهی خواهد شد را اجرا کرد.

براساس گزارش BBC، این کاوشگر روز دوشنبه از 120 هزار کیلومتری قمر تایتان، عبور كرد که اين اقدام كاسيني را دچار انجراف از مسير و قراردادنش در مسیر برخورد با سیاره قرار خواهد داد.

اجزای تشکیل دهنده کاسینی روز جمعه در اثر برخورد با اتمسفر کیوان ذوب و کاوشگر در میان گازهای سیاره تجزیه خواهد شد.
کاسینی در طول 13 سالی که در مدار سياره زحل در سفر بوده از نيروي جاذبه قمر تايتان، دومین قمر بزرگ سامانه خورشيدي براي  اصلاح مسیر و قرار گرفتن در موقعیت های تازه برای مطالعه سیاره و حلقه های شگفت انگیزش استفاده کرده است.

کاسینی

این عمليات باعث شد تا کاسینی انرژی زیادی ذخیره کند زيرا در غیر این صورت برای تغییر مسير بايد موتورهايش را روشن مي‌:رد كه اين اقدام نيز منجر به از دست رفتن حجم زيادي از سوخت مي‌شد. علاوه بر اين موتورهاي كاسيني از كار افتاده‌اند و ناسا نمي‌خواهد اجازه دهد که كاسيني سرگردان و تا هميشه در مدار زحل بچرخد،‌از اين رو پاياني مناسب و برنامه‌ريزي‌شده براي او تدارك ديده‌است.

ناسا عمليات آخرین پرواز کاسینی از کنار قمر تایتان را بوسه خداحافظی نامیده‌است. به گفته ارل ميز مدير پروژه كاسيني،‌اين فضاپيما در ده سال گذشته تقریبا هر ماه یک بار از کنار تایتان گذشته است، قمري به قطر 5150 كيلومتر كه مطالعه آن يكي از موفقيت‌هاي بزرگ كاسيني بوده‌است.

کاسینی در اوایل دوره ماموریتش در سال 2005 یک روبات کوچک به نام هویگنز را بر سطح تایتان نشاند که تصاویر فوق العاده ای از سطح سنگلاخی آن که در اثر جاری شدن متان مایع صاف شده به زمين ارسال کرد. این ماده هیدروکربنی از آسمان نارنجی تایتان می بارد و به دریاهای بزرگ متان جاری می شود.

قرار است کاسینی تا آخرین لحظات زندگي‌اش به جمع آوری اطلاعات ادامه دهد. علاوه بر آخرین نگاه به تایتان، دانشمندان می خواهند تصاویر بیشتری از حلقه های زحل و انسلادوس، قمر دیگر سياره تهیه کنند. هدف استفاده از تجهيزات نمونه‌برداري براي مطالعه گازهای اتمسفر بیرونی سياره زحل و ارزيابي ميدان مغناطيسي سياره‌است و اين اطلاعات در سه ساعت آخر ماموریت پیش از برخورد نهايي به زمین ارسال خواهد شد.

پس از ورود به اتمسفر سياره زحل،‌تنها چند ده ثانيه امكان برقراري تماس با فضاپيما فرصت باقي خواهد ماند. انتظار می‌رود آخرین سيگنال‌هاي رادیویی فضاپیما حدود ساعت 11:55 به وقت گرینویچ براي هميشه قطع شود.

کد خبر 381992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha