اگر چه برخی مقامات آمریکایی تحرکاتی را علیه برجام و ایران به خرج می‌دهند تا مانع از گشایش روابط اقتصادی ایران با کشورهای خارجی شوند اما گویا کسی این تحرکات را جدی نگرفته و خبرها حکایت از افزایش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دارد.

سرمایه گذاری

كما اينكه ديروز بيست و هشتمين همايش بانكداري اسلامي در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد و محمد خزاعي، معاون وزير اقتصاد در اين همايش اعلام كرد: حدود 30ميليارد دلار تأمين مالي (فاينانس) خارجي در راه است كه از بانك‌هاي اروپايي و آسيايي جذب مي‌شود كه مذاكرات آن از مدت‌ها قبل انجام گرفته است.

  • مراقب موانع باشيم

جذب 30ميليارد دلار فاينانس براي ايران يك گشايش مهم اقتصادي به‌حساب مي‌آيد چرا كه ايران با جمعيتي نسبتا جوان اما با بيكاري گسترده دست و پنجه نرم مي‌كند كه عبور از اين وضعيت جز از طريق به خدمت گرفتن همه امكانات داخلي و خارجي ميسر نيست. روز دوشنبه هفته جاري بود كه نعمت‌الله ميرفلاح نصيري، رئيس مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، گفت: براساس معيارهاي سازمان بين‌المللي كار (آي ال او) وضعيت بيكاري در ايران در نقطه بحراني قرار دارد.

وي افزود: هنگامي بيكاري به مرحله بحران مي‌رسد كه نرخ بيكاري در گروه سني جوانان در كشوري به بيش از دو برابر نرخ بيكاري عمومي برسد. اين مقام وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: نرخ بيكاري جمعيت جوان كه «دربرگيرنده شهروندان ۱۵ تا ۲۹ سال است تا پايان سال ۹۵ معادل ۲۵.۹درصد اعلام شده است درحالي‌كه نرخ بيكاري كل جمعيت در سن كار كشور در 12‌ماه منتهي به ۹۵ به ميزان ۱۲.۴درصد بوده است.»

به اين ترتيب و با توجه به گزارشي كه اين مقام وزارت كار ارائه داده است، چاره‌اي جز برنامه‌ريزي دقيق براي عبور از وضعيت بحران بيكاري نيست. هموار كردن زمينه براي ورود اين سرمايه‌ها هم بستگي به اوضاع داخلي و خارجي دارد. برخي دولت‌ها مانند دولت ترامپ در آمريكا به فكر ايجاد موانع بر سر راه اقتصاد ايران هستند. تلاش براي بر هم زدن برجام هم با چنين مقاصدي انجام مي‌شود. البته اين تحركات از ديد مقامات ايران هم دور نمانده است. كما اينكه محمد خزاعي، معاون وزير اقتصاد در همايش ديروز به همين نكته اشاره كرد و گفت: البته به نتيجه رسيدن اين قراردادها در شرايطي است كه مشكل خاصي در عرصه بين‌المللي براي ايران پيش نيايد. وي به برخي از اين مشكلات اشاره كرد و افزود: برخي از بانك‌ها هنوز نگران تصميمات آمريكا هستند و البته در اين فضاي درگيري پنجره‌ها باز شده است.

خزاعي در پايان وضعيت فعلي ايران براي جذب سرمايه‌هاي خارجي را اينگونه تشريح كرد: البته هنوز فضا گل و بلبل نشده است، اما همچون گذشته هم نيست و گشايش‌هاي زيادي براي كشور ايجاد شده است.

کد خبر 380675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha