درحالی‌که سال‌های گذشته انتشار اخبار ضد‌ونقیض درباره سفر اربعین موجب سرگردانی زائران کربلا می‌شد، حالا حدود ۲‌ماه‌ونیم مانده به آغاز این سفر معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور که اکنون رئیس ستاد مرکزی اربعین است به یکی از ابهامات مهم مردم در سال گذشته پاسخ روشنی داده که می‌تواند نشانه‌ای برای کاهش دردسرهای این سفر باشد.

اربعین-درخواست ویزا

سال 1393، پس از افزايش ناگهاني تقاضا براي سفر اربعين، بسياري از مردم براي دريافت ويزا مجبور شدند حتي شب‌ها را مقابل آژانس‌هاي مسافرتي صادر‌كننده ويزا بخوابند. سال بعد و براي كاهش اين مشكلات سازمان حج و زيارت سامانه سماح را به نشاني samah.haj.ir راه‌اندازي و اعلام كرد دريافت ويزاي عراق براي اربعين تنها از اين مسير امكان‌پذير است. آن سال اما تعداد زيادي از مردم نه‌تنها بدون ويزا كه حتي بدون گذرنامه از مرز خارج شدند. سال گذشته نيز رئيس سازمان حج و زيارت بارها اعلام كرد ثبت نام در سماح تنها راه حضور در مراسم اربعين است اما فقط دفترچه راهنماي ثبت اين سامانه 12صفحه بود. بسياري از كساني كه از اين طريق اقدام كرده بودند در حالي با مشكلاتي مانند خرابي سايت، ابهام در شيوه ثبت‌نام و دسته‌بندي مرزها براي خروج براساس استان‌ها مواجه شدند كه افرادي كه به‌صورت مستقيم اقدام به دريافت ويزا كرده بودند، كارشان را سريع‌تر انجام دادند.

اما روز گذشته رئيس ستاد اربعين در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا تنها راه سفر به عراق در ايام اربعين ثبت نام در سامانه سماح و گرفتن ويزا از اين طريق است، يا ويزاهاي قانوني كه به‌صورت مستقيم از سفارت عراق اخذ مي‌شوند هم اعتبار دارند، گفت:«اين ويزا‌ها غيرقانوني نيستند و هم‌اكنون شركت‌هاي ديگري هم وجود دارند كه براي تهيه اين ويزا‌ها ثبت نام مي‌كنند كه مشكلي ندارند البته شهروندان بايد از قانوني‌بودن اين شركت‌ها مطمئن شوند تا به دام كلاهبرداران نيفتند. به هر حال هر كسي كه ويزاي معتبر داشته باشد مي‌تواند از مرز خارج شود. اما توصيه ما ثبت نام از طريق سامانه سماح است.چرا كه با اين كار مي‌توانيم خدمات بهتري به زائران ارائه كنيم.»

حسين ذوالفقاري در توضيح اين خدمات سامانه سماح گفت:«يكي از مهم‌ترين امتيازات بيمه زائران است. سال گذشته و در جريان انفجار تروريستي در عراق، از 63زائر ايراني تنها 2نفر بيمه داشتند و خانواده آنها موفق به دريافت غرامت شدند.»

معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور همچنين مديريت سفر و ساماندهي مسافران در مرز را از ديگر مزاياي ثبت‌نام در اين سامانه اعلام كرد. از ديگر تفاوت‌هاي سفر اربعين امسال حذف ويزاهاي گروهي است. امسال ويزاها انفرادي صادر خواهد شد و تنها به درخواست خود افراد براي گروه‌هاي خانوادگي ويزاي مانيفستي صادر مي‌شود. همچنين به گفته ذالفقاري براي كساني كه از طريق سامانه سماح ثبت‌نام كنند، مرز‌هاي مشخصي براي خروج مشخص خواهد شد. البته قرار است امسال مرز خسروي نيز فقط در روزها بازگشايي شود تا بخشي از بار مسافري مهران، به اين مرز منتقل شود.

ذوالفقاري همچنين با اشاره به اينكه سال گذشته 2 میلیون و 400 هرار نفر به صورت ثبت ورودی در راهپیمایی روز اربعین شرکت کردند،گفت: «افرادی که یکی دو سال گذشته بدون روادید از مرز خارج شده‌اند امسال بدون روادید نمی توانند از کشور خارج شوند و بعد از این نیز کسی نباید در رابطه با این موضوع گله کند چرا که مامورهای امنيتی و انتظامی دو کشور ایران و عراق ماموریت دارند که ورود و خروج زائران را فقط با گذرنامه و روادید انجام دهند.سفر اربعین هم رایگان نیست و تنها نذورات مردم را در این جهت ساماندهی خواهیم کرد. طرف عراقی لغو روادید را قبول نکرده و 40‌دلار هزینه خواهد داشت.»

  • ويژگي ثبت نام در سامانه سماح

كساني كه از طريق سامانه سماح ويزا بگيرند، مي‌توانند با پرداخت 22هزار تومان از پوشش 2ميليون تومان خدمات درماني سرپايي، 25ميليون تومان بستري در بيمارستان‌هاي عراق، 200ميليون تومان نقص عضو، 30ميليون تومان فوت و 200ميليون تومان فوت در حوادث تروريستي استفاده كنند.

کد خبر 380442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha