معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از لزوم تدوین برنامه عمل ملی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز منابع آب سطحی و زیرزمینی خبرداد.

بسياري از تالاب‌هاي ايران در معرض خشك شدن قرار دارند و بستر آنها به كانون ريزگردهاي كشور تبديل شده است. جلوگيري از حقابه طبيعي تالاب‌ها، مشكلات زيادي براي كشور به‌وجود آورده است اما در برابر اعتراضات فعالان محيط‌زيست به وزارت نيرو درباره بي‌توجهي به تأمين نيازهاي آبي تالاب‌ها، همواره مسئولان اين وزارتخانه اعلام كرده‌اند كه براي تالاب‌ها حقابه درنظر گرفته شده و اين حقابه از مخازن سدها رها شده است.

مسعود باقرزاده كريمي، معاون دفتر زيستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست اما در گفت‌وگو با خبرگزاري ايانا در پاسخ به اينكه آيا محيط‌زيست كنترلي بر حقابه‌هاي رهاسازي شده دارد يا خير، بيان كرد: مسئوليت كنترل آب دزدي در مسير تالاب‌ها با وزارتخانه‌هاي نيرو و جهادكشاورزي است. هم‌اكنون پمپ‌هاي كنار رودخانه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده است.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط‌زيست اطلاعات كافي در اختيار ندارد و نمي‌داند كدام زمين كشاورزي غيرمجاز است و كدام مجاز و كجا براي كشاورزي مجاز آب برداشت مي‌شود و كجا كشاورزي غيرمجاز صورت مي‌گيرد. اين موارد نيازمند قوانين خاص است كه فعلا وجود ندارد.البته سازمان محيط‌زيست نبايد خود را كنار بكشد و در مقابله با برداشت غيرمجاز آب، بايد نقش خود را ايفا كند.

وي با اعلام اينكه هم‌اكنون نوعي سردرگمي در زمينه برخورد با برداشت غيرمجاز آب وجود دارد و هيچ‌كس نمي‌داند كه چه بايد بكند، پيشنهاد داد: دولت براي موضوع برداشت‌هاي غيرمجاز منابع آب زيرزميني و سطحي، برنامه اجرايي طراحي كند. در اين برنامه عمل، وظايف دستگاه‌ها، مردم، نيروي انتظامي و قوه قضاييه به‌صورت شبكه ديده شود. به اين ترتيب در قالب اين برنامه عمل، همه دستگاه‌ها به‌صورت هماهنگ و زنجيروار با هم كار مي‌كنند.

به گفته معاون دفتر زيستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست از دهه 80، بين وزارت نيرو و محيط‌زيست بحث‌هايي بر سر تعيين حقابه تالاب‌ها وجود داشته و سرانجام در اواخر سال 92، حقابه محيط‌زيست به رسميت شناخته شده و مانند ساير مصارف براي محيط‌زيست هم سهمي درنظر گرفته مي‌شود.

وي اضافه كرد: وزارت نيرو سهم 10.9ميليارد مترمكعبي براي حقابه محيط‌زيست درنظر گرفت اما تعيين اين حقابه داراي اشكال است زيرا براي حوضه‌هاي درجه 2اعداد را درنظر گرفته‌اند. مثلا سهمي را براي حوضه مهارلو- بختگان درنظر گرفته‌اند اما اينكه آنجا چه تعداد تالاب وجود دارد و وضعيت حقابه چگونه بايد باشد، نياز به مطالعات بعدي دارد. باقرزاده كريمي تعيين حقابه محيط‌زيستي را هم گامي مثبت رو به جلو دانست و افزود: حقابه تالاب‌ها به‌صورت رسمي به سراسر كشور ابلاغ شده است.

کد خبر 380436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha