شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

حسین صدقی، متخصص علم هیدرولوژی ایران با بیان اینکه استحصال آب‌های ژرف در ایران قابل پیگیری نیست، گفت: غلو در فعالیت‌های مهندسی و سازه‌ای، سد‌سازی‌‌های بی‌رویه و حفر چاه‌ها سبب ایجاد این شرایط آبی و انتقال آب در کشور و بلای جان ما شده است.

او درخصوص بحث‌هاي مطرح‌شده درباره استحصال‌ آب‌هاي ژرف به فارس گفت: طرح اين مسئله شبيه شوخي است چراكه نيازمند تحقيقات گسترده و اكتشافات پرهزينه است.

وي افزود: استخراج و استحصال آب‌هاي ژرف هزينه‌هاي وحشتناك دارد كه با گمانه‌زني نمي‌توان به اين نتيجه رسيد كه در مناطقي از ايران هم دسترسي به اين آب‌ها وجود دارد.

پدر علم هيدرولوژي ايران با اشاره به اينكه رفتار طبيعت در هر منطقه متفاوت است، اظهار داشت: اينكه تصور كنيم در كشور ليبي و سال‌هاي دور استحصال آب‌هاي ژرف صورت گرفته و اين مسئله در ايران هم ممكن است، كاملاً اشتباه است.

صدقي با يادآوري اين نكته كه استحصال آب‌هاي ژرف در ليبي از سوي زمين‌شناسان و متخصصان فرانسوي صورت گرفته گفت: اين مسئله از 50سال گذشته مطرح بوده و اين زمين‌شناسان تحقيقات گسترده‌اي در اين كشور داشته‌اند.

اين متخصص علم هيدرولوژي ايران تصريح كرد: در كشور خودمان حتي از وضعيت سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني در 100تا 200متري زمين هم اطلاعات درست نداريم چه برسد به چندين هزار متر در اعماق زمين و به‌عنوان يك صاحب‌نظر مي‌گويم چنين مسئله‌اي قابل پيگيري نيست.

صدقي در ادامه با اشاره به افزايش جمعيت و نياز موجود به مصرف آب كشور گفت: ذخاير آبي ما تقريباً تمام‌ شده است و در ايران توليد آب به اندازه مصرف نداريم. در اين شرايط تنها مي‌توانيم چشم به آسمان بدوزيم تا اين وضعيت بهبود پيدا كند.

وي بيان داشت: فشارهاي متعدد براي تخليه آب به سفره‌هاي آب زيرزميني وارد شده و صدمات جبران‌ناپذيري حادث شده ‌است. سفره‌ها نشست كرده و ديگر آبخواني براي ذخيره آب نداريم.

صدقي با اشاره به اينكه تمامي ذخاير آب موجود در كشور را مصرف كرده‌ايم، گفت: نمي‌توانيم در زمينه مديريت آب از كشورهاي ديگر الگوبرداري كنيم چرا كه شرايط ما شبيه به هيچ نقطه‌اي در دنيا نيست.

به گفته اين متخصص هيدرولوژي ايران، كمك گرفتن از مشاوران و الگوبرداري از ديگر كشورها كار بيهوده‌اي است. اين رويه براي احياي درياچه اروميه هم اتخاذ شد كه بيشتر شبيه به جهالت است.

وي تأكيد كرد: تلفات آب در كشور قابل مديريت نيست و نمي‌توان با شرايط اقليمي راندمان كشاورزي را بالا برد.به گفته صدقي بحث افزايش راندمان كشاورزي از 50سال گذشته مطرح بود و هيچ‌گاه نيز به نتيجه نرسيده است.

کد خبر 378932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha