علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهایی که بر مبنای گزارش‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره قعرنشین جدول ارزشیابی کیفی بوده‌اند آغاز شده است.

خودرو

براساس سياست‌هاي اين وزارتخانه توليد 11خودروي داخلي شامل سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۱۱، سايپا ۱۳۲، تيبا هاچ‌بك، ساينا، ام‌وي‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، ليفان ايكس ۶۰ و ام‌وي‌ام ۵۵۰ در رده قيمتي 25تا كمتر از 50ميليون تومان كه در اين ارزشيابي‌ها با كسب يك ستاره، حداقل كيفيت را داشته‌اند، از پايان امسال و ابتداي سال آينده متوقف خواهد شد. در واقع نارضايتي مشتريان از كيفيت اين خودروها موجب شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت از طريق بازنگري در معيارهاي ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي از ابتداي امسال و اعمال استانداردهاي سختگيرانه‌تر براي انجام اين كار (آديت) محدوديت‌هاي تازه‌اي براي توليد خودروهاي تك‌ستاره تا پايان امسال درنظر گيرد.

با اين روند و درصورت اجرايي شدن محدوديت‌هاي مذكور، شركت‌هاي خودروسازي داخلي چاره‌اي جز ارتقاي كيفيت اين خودروها براي كسب حداقل 2ستاره كيفي يا توقف توليد و جايگزيني آنها با خودروهاي جديد و مطابق استانداردهاي كيفي داخلي و بين‌المللي نخواهند داشت. مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با بيان اينكه براساس سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پايان سال‌۹۶‌هيچ خودرو تك ستاره‌اي نبايد در سبد توليدي شركت‌هاي خودروسازي كشور وجود داشته باشد به خبرگزاري صدا و سيما گفت: شركت‌هاي خودروساز درحال برنامه‌ريزي هستند تا با انجام اصلاحات كيفي و بهبود محصولات در خطوط توليد، طراحي پلت فرم‌هاي جديد و جايگزيني محصولات جديد با خودروهاي قديمي در سطوح بالاتري از كيفيت و رقابت قرار گيرند. اشكان گلپايگاني با اشاره به اينكه حداقل سطح كيفي خودروهاي توليدي در سال۹۷، دو ستاره خواهد بود، افزود: حتما خودروهايي داريم كه حداقل‌هاي لازم را براي توليد ندارند و نبايد توليد شوند. خودروهايي كه قادر به پاس كردن اين استانداردها نباشند نه‌تنها در جداول كيفي اين شركت قرار نمي‌گيرند بلكه از شماره‌گذاري آنها جلوگيري مي‌شود. به گفته وي خودروهايي كه در رده تك ستاره به بالا قرار مي‌گيرند به معني اين است كه حداقل‌هاي تعريف شده در استانداردهاي ايمني در آنها رعايت شده است و از اين مقطع به بعد سطوح كيفي آنها بررسي و با شاخص‌هاي موجود در دنيا مقايسه مي‌شود كه چه ستاره‌اي به اين خودرو‌ها تعلق مي‌گيرد.

گلپايگاني با بيان اينكه هرچه سطح قيمت خودرو‌ها بالاتر مي‌رود، شاخص‌هاي كنترلي سختگيرانه‌تر مي‌شود، افزود: حدود ۶۸ درصد خودروهاي داراي تيراژ توليد بالا و حدود ۴۶ درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح كيفي تك ستاره قرار دارند؛ به اين معني كه در خودروهايي با قيمت كمتر از ۲۵ و حتي ۵۰ ميليون تومان سهم بازار گسترده تري داريم و تك ستاره بودن اين گروه از خودرو‌ها تأثير زيادي روي كيفيت كل سبد محصولات خودروسازان دارد.

  • تغيير الگوي مصرف مشتريان خودرو

مديرعامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با بيان اينكه خودروسازان بايد متعهد به خروج خودروهاي تك ستاره از چرخه توليد شوند، افزود: شركت بازرسي با درنظر گرفتن حقوق مصرف‌كننده و توليدكننده تلاش مي‌كند تا اين موضوع را به‌طور دقيق رصد، پيگيري و اطلاع‌رساني كند و به‌نظر مي‌رسد شركت‌هاي خودروساز نيز با جديت تغيير سطوح كيفي خودرو‌ها را در دستور كار دارند چرا كه براي فروش محصولات خود و عقب نماندن از چرخه رقابت نيازمند ارتقاي سطوح كيفي توليداتشان هستند. به گفته گلپايگاني با تغيير الگوي مصرف مشتريان خودرو، سهم بازار خودروهاي زير ۲۵ ميليون تومان به سمت خودروهاي ۲۵ تا ۵۰ ميليون تومان تغيير كرده است. وي افزود: در همه جاي دنيا مسئوليت كيفيت خودرو با خودروساز است و طبيعتا كشور ما هم كم كم بايد به اين سمت حركت كند.

  • نمره قبولي رضايت مشتريان تنها براي 18خودرو

عمده‌ترين دليل سختگيرانه‌تر شدن استانداردهاي ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي كه پيامد آن در آينده نه چندان دور توقف توليد خودروهاي داراي حداقل استانداردهاي كيفي خواهد بود، نارضايتي مشتريان از كيفيت اين خودروها و ارائه خدمات فروش و پس از فروش آن است؛ به‌نحوي كه آخرين گزارش كيفي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از ميزان رضايتمندي مشتريان از كيفيت خودرو‌هاي سواري در 6 رده قيمتي نيز بيانگر اين واقعيت است. اين گزارش كه با پرسش از 27هزار نفر براي بررسي 114خودروي سواري داخلي تهيه شده نشان مي‌دهد كه گرچه در مجموع سطح رضايت مشتريان از خودروهاي سواري‌ موجود كشور طي سال 95نسبت به سال 94با رشد 23درصدي به عدد 674 رسيده اما تنها 18خودرو از مجموع 114خودروي بررسي شده قادر به تحقق اهداف تعيين شده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده‌‌اند. با وجود اين 75درصد خودروهاي توليدي در دسته قيمتي كمتر از 75ميليون تومان رشد كيفيت و رضايت مشتريان را تجربه كرده‌اند.

میزان رضایتمندی مشتریان از خودرو‌ها بر اساس شاخص نمره از هزار

کد خبر 380428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha