سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای توقف تولید پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی کشورمان تا پایان امسال آغاز شده و در نخستین واکنش‌ها دیروز مسئولان سایپا رسما از عرضه محدود این خودرو، توقف تولید آن تا پایان امسال و پیش‌بینی مراسم خداحافظی خوب با خانواده خودروهای پراید خبر دادند.

منصور معظمی

توقف توليد پرايد و 10خودروي داراي پلت‌فرم قديمي مانند برخي انواع پژو و سمند و برخي خودروهاي چيني موضوعي است كه طي سال‌هاي اخير بارها با استناد به برخي قوانين و مصوبات مختلف از سوي مسئولان مطرح شده است اما اين خودروها همچنان موفق به عبور از پيچ و خم استانداردهاي توليد شدند. امسال با افزايش تعداد استانداردهاي خودرويي به 82استاندارد و سختگيرانه‌تر شدن آن، بارها محمدرضا نعمت‌زاده، وزير سابق صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت بهبود كيفيت خودروهاي داخلي تأكيد كرد.

از سوي ديگر مسئولان سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بر توقف توليد يا ارتقاي استانداردهاي پژو و پرايد با ابلاغ و اجراي استانداردهاي جديد تأكيد داشت. متعاقب آن مهدي جمالي، مديرعامل سايپا 23خرداد‌ماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ما از جايگزيني 2خودروي جديد به جاي پرايد و توقف توليد اين خودرو تا پايان امسال خبر داد و اعلام كرد: به‌روزرساني پلت‌فرم كنوني پرايد براي پاس‌كردن استانداردهاي ۸۲گانه اجباري خودرو در سال آينده از نظر اقتصادي، مقرون‌به‌صرفه نيست و بر اين اساس تا پايان امسال با توليد و عرضه ۲خودروي جايگزين پرايد روي پلت‌فرم جديد SP100 به بازار، توليد پرايد متوقف خواهد شد.

وي تأكيد كرد كه اگر پرايد نتواند استانداردهاي جديد توليد و عرضه خودرو كه 82استاندارد بسيار سختگيرانه و در رده استانداردهاي تراز اروپاست را پاس كند، قاعدتا توليد اين خودرو متوقف خواهد شد. متعاقب آن با اعلام نظر اشكان گلپايگاني، رئيس شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در مورد توقف توليد و جلوگيري از شماره‌گذاري خودروهاي داراي يك ستاره كيفي از اواخر امسال و ابتداي سال آينده، توقف توليد اين خودروها وارد مرحله اجرايي شد.

  • اصرار وزارت صنعت بر اجراي استانداردهاي خودرويي

رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه بدون تعارف توليد هر خودرويي كه قادر به پاس‌كردن استانداردهاي 82گانه جديد تا پايان امسال نباشد از ابتداي سال آينده متوقف خواهد شد، گفت: قرارداد توقف توليد خودروهايي كه قادر به سپري‌كردن استانداردهاي 82گانه جديد كيفي نيستند توسط سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با شركت‌هاي خودروسازي منعقد شده است. به گفته منصور معظمي، تأكيد وزارت صنعت بر افزايش كيفيت خودروهاست و به‌دنبال آن هستيم كه با عرضه خودروهايي با كيفيت و قيمت مناسب، رضايت مشتريان خودروهاي داخلي را جلب كنيم. بر اين اساس در آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو، وزير وقت صنعت، معدن و تجارت تأكيد داشتند كه اين شيوه توليد و كيفيت خودرو مورد قبول نيست و بايد شركت‌هاي خودروسازي كاري كنند تا مردم از كيفيت خودروهاي ساخت داخل رضايت داشته باشند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: انجام اين كار به شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران داده شد و اين شركت نيز جلوگيري از توقف توليد خودروهاي بي‌كيفيت را دنبال مي‌كند و درصورتي كه چنين خودروهايي توليد شوند نيز قابل ارائه به بازار نخواهند بود.

معظمي تأكيد كرد: به‌طور قطع و يقين شركت‌هاي خودروسازي بايد كيفيت اينگونه خودروها را براي به‌دست آوردن حداقل 2ستاره كيفي افزايش دهند؛ چراكه برخي خودروهاي كنوني در شرايط كيفي قرار دارند كه به هيچ‌وجه مورد قبول وزارت صنعت نيست و توقف توليد اينگونه خودروها درصورت ارتقانيافتن استانداردهاي توليد قطعي است. وي با بيان اينكه توقف توليد اين خودروها سياست وزارت صنعت و دقيقا در راستاي اصل مشتري‌مداري است، گفت: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توقف توليد و عرضه خودروهايي كه استانداردهاي كيفي مناسبي نداشته باشند را با جديت دنبال مي‌كند.

  • خداحافظي خوب براي پرايد

معاون فروش سايپا ديروز طي يك نشست خبري اعلام كرد كه خودروهايي مثل تندر، پرايد، ٢٠٦، سمند و چند خودروي ديگر توان پاس‌كردن استانداردهاي جديد را ندارند و در نتيجه سايپا در اين بحث پيشگام شده و پرايد را كه بسيار هم مورد توجه رسانه است از خطوط توليد خارج مي‌كند. رضا تقي‌زاده افزود: با توجه به برنامه‌ريزي خودروسازي سايپا براي خروج خودروي پرايد از چرخه توليد، امروز(سه‌شنبه) آخرين مرحله از فروش خانواده پرايد براي اقشار خاص يعني مصرف‌كنندگان نهايي با تعداد محدود صورت مي‌گيرد و به‌دنبال خداحافظي خوب با خانواده خودروهاي پرايد هستيم. وي گفت: پرايد مثل تهران است! با همه مشكلات تهران كسي حاضر نيست اين شهر را ترك كند و پرايد هم همينطور است. گاهي مسائل مطرح شده در مورد اين خودرو رنگ و بوي سياسي به‌خود مي‌گيرد. طبق قوانين ما موظف هستيم تا ١٠سال خدمات پس از فروش و تأمين قطعات پرايد را انجام دهيم.

کد خبر 380550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha