مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تایپ کردن و یا خمیدگی طولانی مدت گردن به منظور نوشتن یا نظایر آن در خبرنگاران به مرور فرد را در معرض خطر ابتلا به آرتروز گردن قرار می‌دهد.

دکتر کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی آجا اظهار کرد: آسیب‌های ستون فقرات یکی از شایع‌ترین مشکلات جسمی در شغل خبرنگاری است، به گونه‌ای که شیوع گردن درد و همچنین درد کتف و کمر در خبرنگاران به طرز چشمگیری رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه دردهای شانه و گردن در سنین نوجوانی و جوانی افزایش یافته است، گفت: این مشکل در خبرنگاران به علت استفاده مداوم و طولانی از لپ تاپ و به طور کلی ماهیت شغل خبرنگاری بیشتر به چشم می خورد. از سوی دیگر با وجود آمار رو به رشد دردهای ستون فقرات به زودی آسیب‌های نخاعی و ستون فقرات در فهرست پنج علت ناتوانایی‌های جسمی در جوانان قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات بیومکانیک بالینی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به هشداری جدی مبنی بر احتمال بروز و حتی پیشرفت آرتروز گردن در خبرنگاران، ادامه داد: تایپ کردن و یا خمیدگی طولانی مدت گردن به منظور نوشتن یا نظایر آن در خبرنگاران موجب پیدایش وضعیتی می‌شود که در آن ستون فقرات از حالت طبیعی و قائم خود خارج شده و در اثر خمیدگی گردن، شانه‌ها به سمت جلو می‌افتند ، حالتی که اگر چند ساعت و یا به صورت مداوم در طول شبانه روز ادامه یابد به مرور فرد را در معرض خطر ابتلا به آرتروز گردن قرار می‌دهد.

وی گفت : خم شدن حین نگارش طولانی مدت ، تایپ کردن و یا حتی مكالمه تلفنی برای خواندن مطلب خبری، تقریبا پنج برابر وزن بدن، فشار را بر مهره‌های گردنی ستون فقرات خبرنگار وارد می‌کند. بنابراین در صورت امکان باید هر خبرنگار به فاصله 20 دقیقه الی نیم ساعت به مدت سه الی پنج دقیقه عضلات گردن و ستون فقراتش را به حالت طبیعی برگرداند و استراحت کند.

آزما اظهار کرد: چرخش ملایم گردن و انجام ورزش‌ها و نرمش های ساده می‌تواند تا حد زیادی از بروز دردهای کتف و گردن و کمر درد در خبرنگاران پیش گیری کند. علاوه بر موارد فوق، نشستن و یا ایستادن های طولانی در یک حالت هم می‌تواند آسیب‌های جدی و خستگی‌های مفرط جسمی را در خبرنگاران ایجاد کند، بنابراین استراحت حین کار در مشاغلی همچون خبرنگاری از نظر پزشکی ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 380032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha