چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: پدر و مادر دلواپس پشت در اتاق عمل اورولوژی بیمارستان نشسته بودند.

اتاق جراحی

مادر ذكر مي‌گفت و پدر راهرو را بيش از 10بار بالا و پايين كرده بود. پس ازيك سال چشم انتظاري و بودن در ليست انتظار پيوند، حالا زمان پيوند كليه فرا رسيده و قرار بود فرزندشان از يك بيمار مرگ مغزي پيوند كليه شود. با همه دلواپسي‌هايشان اما ته دلشان قرص بود به عمل پيوندي كه قرار بود با دستان يكي از پزشكان حاذق و چهره ماندگارپزشكي كه نخستين‌ دانش‌ها را در علم اورولوژي كشور ارائه داده انجام شود. دكتر ناصر سيم‌فروش همچنين بيشترين عمل پيوند كليه را در بزرگسالان و اطفال انجام داده است. با او به مناسبت روز پزشك گفت‌وگو كرده‌ايم.

در آمريكا 27هزارنفر همين حالا در ليست انتظارهستند و حدود 4 تا 12سال طول مي‌كشد كه شخص بتواند از اهداي عضو برخوردار شود همچنين در طول سال حدود 4هزار نفر بر اثر نرسيدن عضو پيوندي جان خود را از دست مي‌دهند درحالي‌كه كشور ما ايران در خاورميانه سرآمد همه كشورهاست و حتي در موضوع پيوند كليه و دياليز نه‌تنها با كشور آمريكا برابري مي‌كند بلكه از بسياري از كشورهاي اروپايي نيز بالاتر است. دكتر سيم‌فروش در ادامه با بيان اين موضوع مي‌گويد: كشور ما در موضوع پيوند كليه سرآمد است چرا كه «مدل ايراني پيوند كليه» را در دنيا نهادينه كرده است تا هم از فرد فوت شده و هم از فرد زنده پيوند كليه انجام شود. اين واقعا يك دستاورد بزرگ در زمينه پزشكي براي كشورمان است.

سيم‌فروش درباره مدل ايراني بيشتر مي‌گويد: ايران تنها كشور دنياست كه هم‌اكنون ليست انتظار براي پيوند كليه ندارد. علت آن هم اين است كه ما براي نخستين بار پيوند كليه از غريبه مثلا از زن به شوهر يا برعكس را در ايران انجام داديم. اين مسئله راه جديدي در پيوند گشود. از طرفي همانطور كه گفتيم ايران تنها كشوري است كه ليست انتظار پيوند ش در حدود يك تا 4ماه است كه در مقايسه با كشور آمريكا بسيار قابل تامل است. هم‌اكنون كشورهاي غربي به «مدل ايراني» خيلي علاقه‌مند شده‌اند.از طرفي در اين كشور انجمن حمايت از بيماران كليوي واسطه بين اهداكننده و گيرنده است و هزينه پيوند بسيار پايين است.

وي درباره كيفيت پيوند توضيح داد: نتايج پيوندهاي اين مركز در مركز پيوند كليه كشور آلمان ثبت و با نتايج بين‌المللي مقايسه مي‌شود. نتايج قابل‌قبول بوده و كاركرد يكساله كليه‌هاي پيوندخورده در ايران ۹2درصد بوده كه از بهترين نتايج جهاني است. علت هم اين است كه كليه تازه برداشته شده و آسيب نمي‌بيند. اين پزشك متخصص درباره زمان پيوند كليه هم توضيح داد:هم‌اكنون در همه جاي دنيا و ازجمله در كشور خودمان به اين نتيجه رسيده‌ايم كه پيوند هرچه زودتر انجام و مريض كمتر دياليز شود، نتيجه پيوند بهتر خواهد بود. قبلا عقيده بر اين بود كه بيمار بايد ۶ تا ۷‌ماه دياليز شود و بعد پيوند كليه انجام شود درحالي‌كه امروزه مشخص شده است كه هر چه تعداد دياليزها بيشتر مي‌شود، رگ‌هاي مريض سفت‌تر شده و حال عمومي بيمار بدتر و ضعيف‌تر مي‌شود.

نتيجه پيوند بدون دياليز به‌خصوص در مورد اطفال كه دياليز برايشان در مواردي غيرممكن است، بسيار رضايت بخش بوده است. با توجه به اينكه ما ليست انتظار پيوند را حذف كرده‌ايم به محض اينكه نارسايي مزمن كليه بيمار معلوم شود سريعا عمل پيوند برايش انجام مي‌شود. اولويت ما پيوند است. وي در ادامه مي‌گويد: اهداي كليه افراد زنده كه عامل نجات بسياري از بيماران نيازمند عضو است نمونه بارز ايثار و فداكاري انسان‌ها نسبت به همنوعان بيمارشان است.

وي بزرگ‌ترين سعادت خود را در زندگي، شغل معلمي و تربيت پزشكان متخصص و فوق تخصص مي‌داند و افتخار مي‌كند و مي‌گويد: در زمينه تربيت پزشكان در كشور بسيار خوب كار كرده‌ايم و نبايد فراموش كنيم كه دوران انقلاب با كمبود تعداد جراحان كليه در كشور روبه‌رو بوديم؛ به‌نحوي كه براي 35ميليون نفر جمعيت، فقط 150جراح كليه وجود داشت و بيشتر جراح‌هايي كه در ايران طبابت مي‌كردند، خارجي بودند، اما در حال حاضر از يك‌هزار متخصص و فلورشيب كليه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.

  • روش لاپراسكوپي براي نخستين‌ بار در كشور

همچنين عمل به روش لاپراسكوپي در كشور ما براي نخستين بار در محدوده خاورميانه، در ايران انجام شده است و هم‌اكنون هم در خاورميانه بيشترين تعداد اين نوع عمل در ايران انجام مي‌شود.دكتر سيم‌فروش افزود:شكاف پهلو بسيار دردناك است و البته جاي زخم ناشي از آن هميشه باقي مي‌ماند ولي شكاف كوچكي كه در ناحيه پاييني شكم ايجاد مي‌شود سريع‌تر بهبود يافته، ظاهر ناراحت كننده‌اي ندارد و احتمال ايجاد عوارضي مثل فتق كم مي‌شود. به اين ترتيب مخصوصا براي بانوان و جوانان مناسب‌تر است و بعد از ۳ تا ۴‌ماه هيچ شكافي در بدن ديده نمي‌شود. اما با اين روش لاپراسكوپي مدت بستري شدن را كاهش داده و اهداكننده سريع‌تر به زندگي طبيعي بازمي‌گردد. ما در اينجا اين عمل را به روش مقرون به صرفه‌اي انجام مي‌دهيم و بيماراني كه از طريق لاپراسكوپي عمل مي‌شوند، ۳ هفته زودتر از كساني كه به روش باز جراحي مي‌شوند، به‌كار برمي‌گردند.

  • معايب دياليز

دكتر سيم‌فروش با اشاره به مشقت‌هاي دياليز براي بيماران مي‌گويد:در تمام دنيا مسئولان به‌دنبال پيوند كليه هستند تا دياليز كه دلايل متعددي دارد. دليل ترجيح پيوند به‌جاي دياليز كيفيت زندگي بهتر براي بيماران است. در روش پيوند، لازم نيست بيمار هفته‌اي 3روز زير دستگاه دياليز برود. مرگ‌ومير كمتر و تحميل هزينه‌هاي پايين‌تر به دولت‌ها در شيوه پيوند نيز معادل يك چهارم هزينه‌هاي سبك دياليز است. در دياليز 10درصد سموم دفع مي‌شود و 90درصد در بدن باقي مي‌ماند كه اين موضوع ايجاد مسموميت‌هاي متعدد مي‌كند و حتي ممكن است به مرگ بيمار نيز منجر شود.

کد خبر 380031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha