چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

مادری که نوزادش را در بدو تولد به‌دلیل خطای پزشکی با دست آسیب‌دیده در آغوش کشید، حالا ۲سال پس از آن همه درد و رنج، باید دوباره با خطای پزشکی دیگری فرزند بی‌تابش را با دردی مضاعف آرام کند.

جراحی اشتباهی کودک اصفهانی

يك پزشك در اصفهان دست چپ و سالم كودك دو ساله‌اي را به جاي دست راست او جراحي كرد. بعد از جراحي اولياي كودك متوجه اشتباه اين پزشك و تيم او شدند و به آنچه بر سرشان آمده بود اعتراض كردند.

علي عشوري پدر نوزادي كه 2سال پيش دست راستش در اثر سهل‌انگاري كادر پزشكي در هنگام تولد دچار مشكل شده بود، مي‌گويد: پس از 2سال فيزيوتراپي براي درمان به بيمارستان كاشاني اصفهان مراجعه كرديم كه اين بار هم عمل جراحي با قصور پزشكي همراه شد و دست چپ سالم نوزاد را به جاي دست راست جراحي كردند و اين‌كار موجب آسيب روحي و جسمي به خانواده نوزاد به‌ويژه مادرش شده است. پدر خانواده كه نمي‌داند با مشكلات روحي و جسمي اعضاي خانواده‌اش از پس اين اتفاقات ناگوار چه كند راضي به جراحي مجدد فرزندش شد.

آنچنان كه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان تأييد كرد اين پزشك جراح، خطاي خود را پذيرفته و آن را جبران كرده است.جبران هم چيزي جز جراحي تاندون دست ناسالم (دست راست) كودك دوساله نبوده است. آنها مدعي شدند كه اين پزشك از اولياي بيمار عذرخواهي كرده و اولياي بيمار نيز بر ناخواسته بودن اين اشتباه اذعان كرده و پوزش جراح را پذيرفته‌اند.

اگرچه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان درنظر دارد وقوع اين حادثه را شروعي براي رفع فرايند‌هاي درمان و كاهش خطاهاي فردي و تيمي كند، ولي از نظر حقوقي همچنان حقوق بيمار براي رسيدگي را محفوظ ‌مي‌داند. جهانپور مدير روابط عمومي اين دانشگاه گفت: هر چند پزشك هم سعي كرده است عذرخواهي كند و خانواده را مورد دلجويي قرار دهد ولي معتقديم هر چقدر هم پزشك عذرخواهي كند باز هم خانواده كودك را تسكين نمي‌دهد و بخشي از اين مشكل را خانواده كودك با بزرگواري خود حل مي‌كند.

  • مشكل ضعف در كار تيمي است

حيدرعلي عابدي، عضو كميسيون بهداشت و نماينده اصفهان اين خطاي پزشكي را نتيجه خطاي پزشكي و بي‌توجهي به كارگروهي دانست و گفت: اين نوزاد تحت نظر پزشك بوده اما پزشك اطلاعات بيمار را به درستي در پرونده ثبت نكرده و در نتيجه دست چپ نوزاد به را جاي دست راست عمل كرده است. بنابراين هيچ‌گونه خطايي از سوي كادر پرستاري رخ نداده و خطاي پزشك در اين پرونده محرز است؛ اين در حالي است كه با تبادل اطلاعات و هم افزايي اطلاعات رزيدنت‌ها، پزشك و پرستار به هيچ وجه شاهد چنين خطاهايي نخواهيم بود.

  • معضل روشن نبودن چرخه رسيدگي

اين نخستين بار نيست كه خطاي پزشكي اميد بيمار و خانواده‌اي را نااميد می‌كند. دو هفته مانده به نوروز گذشته، كيارستمي كارگردان برجسته كشور جهت عمل پوليپ روده، بستري شد و پس از طی فرايندی كه هنوز برای افكارعمومی به روشنی مشخص نشده،با خطاي پزشكی فوت كرد. هنوز با گذشت ماه‌ها مراحل رسيدگي به اين خطاي بارز پزشكي ادامه دارد اما براساس متن حكم هيأت بدوي انتظامي سازمان نظام پزشكي، پزشك معالج به 3‌ماه محروميت از مطب آن هم در محل ارتكاب تخلف محكوم شده است. ماجرای مرگ يكباره ۶ بيمار كليوي در فرايند دياليز و بستري شدن در بيمارستاني در اهواز نيز تقريبا مشابه همين روند را طی كرد و افكارعمومي از روند رسيدگي چندان قانع نشد.

  • فرايندی كه مشخص نيست

فرايند اعتراض به خطاهاي پزشكان و بيمارستان‌ها سازوكار مطلوبی ندارد و در هيچ كدام از پرونده‌هايي كه رسانه‌اي شده‌، روند پرونده‌ها و عاقبت‌شان روشن نيست. دست بالا داشتن پزشكان در محاكم قضايي و انتظامي احكام را به اندازه‌اي غيرواقعي كرده كه رفتن به محاكم ، بعضا كاري نااميد‌كننده شده است.بدون ترديد درمان فرايند ساده‌اي نيست اما پيچيدگي‌هاي آن نبايد دامن مادري را بگيرد كه براي دومين بار به‌دليل خطاي پزشكي بايد درد‌هاي كودك دوساله‌اش را تسكين دهد.

  • جريمه‌های مالی پزشكان متخلف بازدارندگی ندارد

يحيي كمالي‌پور، نايب‌رئيس كميسيون حقوقي قضايي مجلس چندي پيش با بيان اينكه ميزان مجازات‌ها براي خطاي پزشكي بازدارنده نيست، گفت: قوانين مربوط به خطاي پزشكي جوابگوي نيازهاي جامعه نيست. ميزان خطاهاي پزشكي افزايش يافته و ما بايد به تناسب پيشرفتي كه جامعه دارد از نظر فناوري و تكنولوژي قوانين خود را با شرايط جامعه تطبيق دهيم. در اغلب موارد براي پزشكي كه مرتكب خطا شده جريمه‌هاي مالي درنظر گرفته مي‌شود درحالي‌كه پزشكي كه از لحاظ مالي تأمين است اين مبالغ ناچيز نمي‌تواند مانع از خطاهاي بعدي وي شود.

کد خبر 359876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha