همشهری آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسات دوره جدید مجمع گفت: اولین جلسه مجمع تشخیص ۴ مهر در محل جدید برگزار می‌شود.

محسن رضایی

به گزارش ایلنا، نشست خبری محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت آغاز هفتمین دوره مجمع تشخیص سه‌شنبه 31 مرداد برگزار شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسات دوره جدید مجمع گفت: اولین جلسه مجمع تشخیص ۴ مهر در محل جدید برگزار می‌شود. خلاصه صحبت‌هاي محسن رضايي بدين شرح است:

  • از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که مجددا مسئولانی را در مجمع برگزیدند تا امر مشاوره، کارشناسی در سطح عالی ادامه پیدا کند و اهتمام ایشان به تصمیم‌گیری‌های متخصصانه در طول رهبری شان و اجرای سیاست‌های کلی مشاهده شده است.
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكنون۲۰۲ مصوبه را اصلاح کرده است و همچنین ۱۸۷ اختلافیه بوده که در زمینه مبارزه با فساد، پیشگیری از وقوع جرم، دارایی مسئولان به ما ارائه شده که آنها را حل و فصل و رفع اختلاف و ابلاغ کرده‌ایم.
  • ۴۶ معضل در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شده که از جمله آن بودجه سری است که باید در اختیار رئیس‌جمهور باشد که در زمان دولت آقای خاتمی این موضوع حل و فصل شد.
  • در خصوص معضلات مهمی که بین مجلس و شورای نگهبان در رابطه با بانک مرکزی به وجود آمد ۴۰ سیاست کلی به تصویب رسید و ۱۶ استفساریه و ۳ آیین‌نامه و ۲۹۲ مصوبه به انجام رسید که در ۶۳۲ جلسه مجمع به آنها رسیدگی شد که هر کدام دو جلسه را به خود اختصاص داد.
  • مجمع تا كنون۱۰۸۳ جلسه کمیسیونیداشته كه در این کمیسیون‌ها آیت‌الله هاشمی و بنده روسای دو کمیسیون جداگانه و روحانی رئیس کمیسیون کلان و آیت الله شاهرودی رئیس کمیسیون قضایی و ولایتی کمیسیون فرهنگی را اداره می‌کرد و در ۶۰۰ جلسه توانستیم ۳۰۰ مصوبه را در بیاوریم و از این ۴۰ سیاستی که اشاره شد، سیاست محیط زیست را می‌توانیم اشاره کنیم. طی بیانیه‌ای که خانم ابتکار آن را در پاریس خواندند در آنجا درخواست ارائه یک نسخه از آن را داشتم.
  • تلاش‌های بی‌وقفه آیت الله هاشمی در این ۲۰ سال که در خدمت ایشان بودیم قابل تقدیر است و ایشان نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند.
  • مجمع به تشخیص رهبر انقلاب کمک می‌کند تا امر ولایت را در کشور ایفا کنند و سیاست‌های کلی از طریق اعمال ولایت در کشور انجام شود.
  • اگر مجمع تشخیص نبود، ۱۷۰ اختلافی که بود می‌توانست شیرازه کشور را از هم باز کند اما با وجود این، نهاد گره‌های کشور گشوده شد.
  • آیت الله شاهرودی از شاگردان آیت الله صدر بودند و تنها فردی هستند که از ایشان اجازه اجتهاد گرفتند و همچنین از خانواده شهدا و موسسان مجلس اعلا بودند که به آیت الله حکیم در این زمینه کمک کردند.
  • در حوزه ریاست کارهای موازی انجام می‌شد که آنها منحل و در دبیرخانه ادغام خواهد شد و همچنین نظام متمرکز مدیریتی در مجمع ایجاد می‌شود که انسجام و یکپارچگی پیدا می‌کند و البته ممکن است تغییرات دیگری هم داده شود که به مرور اگر رهبری مصلحت بدانند موارد را به ما می‌گویند.
  • تعداد اعضا از ۴۴ نفر به ۴۹ نفر رسید که نفر آیت الله شاهرودی و آیت الله جنتی هم جزو اعضای حقوقی و هم جزو اعضای حقیقی هستند که در ظاهر ۵۱ نفریم اما در واقع ۴۹ نفر اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند و حدود ۶ نفر فرد جدید به مجمع اضافه شد.
  • در زمینه سیاست‌های کلی موظف شدیم که هم سیاست‌های کلی را ساماندهی کنیم و هم عناوین جدید را مورد بررسی قرار دهیم و آیین نامه نظارت تغییراتی خواهد کرد و چابک‌سازی تشکیلات را در دستور کار خواهیم داشت و مراکزی منحل می‌شوند که این تصمیم با هدف چابک‌سازی انجام گرفته است.
  • در بحث چابک‌سازی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار می‌کنیم لذا مراکز علمی ما ظرفیت عظیمی دارند که سعی می‌کنیم این کارهای تحقیقاتی به پژوهشگاه‌ها واگذار شوند.
  • مرکز مطالعات راهبردی مجمع منحل نمی‌شود، بلکه بحث مطالعات راهبردی به دبیرخانه منقل می‌شود و در امر نظارت مقرر شد هیاتی را مجمع تشخیص مشخص کند که آن هیات امر نظارت را انجام دهند که پیش از این، این مباحث در کمیسیون نظارت مطرح شد و بعد در صحن مجلس می‌آمد و این روند را طولانی می‌کرد که با این کار سرعت در امر نظارت بیشتر می‌شود.
  • بسیاری از این جمع‌بندی‌ها در خصصو تغييرات در ساختار مجمع را در سه یا چهار سال آخر مجمع انجام دادیم و بسیاری از مباحث در زمان آیت الله هاشمی و با حضور ایشان صورت گرفته بود و بسیاری از آنها در حال بازنگری است .
  • جلسات مجمع از مکان فعلی منتقل می‌شود. البته این مکان به عنوان اینکه آثاری از تصمیم‌گیری‌های۲۰ ساله است، نگهداری خواهد شد و جایگاه جدید مجمع تشخیص را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و اولین جلسه مجمع چهارم مهرماه برگزار می‌شود.
  • (در خصوص خواسته‌هاي آقاي كروبي و موسوي و خانم رهنورد) مجمع زمانی می‌تواند به موضوع ورود کند که به ما محول شود و خودمان ابتدا به ساکن نمی‌توانیم در این زمینه اقدامی داشته باشیم و مرجع رسیدگی شورای امنیت ملی و قوه قضائیه است.

در ادامه دبیر مجمع تشخیص در رابطه با اینکه آیا تاکنون مشخص شده چه دولت‌هایی بیشتر به سیاست‌های کلی عمل کرده‌اند، گفت: بحث نظارت در این دوره جدی‌تر خواهد شد و تا آنجا که مقدور است سعی می‌کنیم اختلافات در نظام حل و فصل شود.

  • آیت‌الله شاهرودی وقتی مقام معظم رهبری پیشنهاد دادند دلیل‌شان این بود که مشغله زیاد در شورای حل اختلاف و شورای نگهبان و همچنین در کلاس فقه دارند و خواستند که اگر ایشان را معاف کنند بهتر است اما اگر رهبری حکم کنند، اطاعت می‌کنند.
  • ( درباره اینکه در رابطه با انتخاب اعضای جدید مجمع آیا بنا این است که افرادی که عرصه سیاسی جایگاه اجرایی دیگری ندارند، مانند جلیلی، احمدی‌نژاد، قالیباف به مجمع دعوت شوند) با توجه به جایگاه مجمع باید با تجربه‌ترین افراد به این جایگاه بیایند لذا مجمع حاکم بر سیاست‌های کلی است و کسانی که می‌خواهند در این رابطه به رهبری آگاهی، نظر و ایده ارائه دهند، باید دانش و تجربه کاری داشته باشند. بنابراین طبیعی است افرادی که یا رئیس‌جمهور، نماینده و یا در سطوح اجرایی بالای کشور تجربه دارند در این اتاق فکر نظام حضور یابند.
  • در نظر داریم نسل سوم و چهارم که با استعداد و دانش هستند را وارد فعالیت‌های کارشناسی کنیم و نظرات آنها بیش از گذشته وارد تصمیم‌گیری مجلس خواهد شد.
  • (درباره حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه وی برخی پرونده‌های قضایی دارد) ما در موضوعات شخصی اعضا ورود نمی‌کنیم. 
کد خبر 379977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha