سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

طرح انتقال آب خزر به سمنان که دی‌ماه گذشته با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتفی شد همچنان یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز محیط‌‌زیست کشور است و هرازگاهی نظر نمایندگانی در موافقت و مخالفت این طرح رسانه‌ای می‌شود.

در تازه‌ترين اظهارات، قاسم احمدي‌لاشكي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه‌ملت با تأكيد بر برنامه‌محوري سازمان محيط‌‌زيست در دولت دوازدهم، ضمن مخالفت با طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: در دوره جديد موضوعاتي در رابطه با احياي محيط‌زيست خطه شمال كشور در راستاي صيانت از پوشش جنگلي و دريايي لازم است كه جلوگيري از انتقال آب درياي خزر به سمنان و ادامه اجراي طرح تنفس جنگل مهم‌ترين آن را شامل مي‌شود. انتقال آب حركتي است كه سرانجام درياچه اروميه را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش همشهري، بعد از منتفي‌شدن اين طرح در مجلس، نخست نماينده مردم دامغان در مجلس، اوايل مردادماه جاري از نهايي‌شدن اين طرح طي 2‌ماه آينده خبر داد. در پي اين اظهارات وزير سابق نيرو هم گفت كه مطالعات اين طرح به پايان رسيده و براي اجرا، منتظر نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست هستيم. دكتر احمدعلي كيخا، عضو كميسيون كشاورزي، ‌آب و منابع طبيعي مجلس اما در واكنش به اين اظهارات به همشهري گفت: طرح‌هاي انتقال آب از يك حوزه به حوزه ديگر مثل خزر به ســمنان يا خليج‌فارس و درياي عمان به داخل كشــور كه درطول سال‌هاي گذشته به دفعات مطرح شده است بيش از آنكه پشــتوانه فني و علمي داشــته باشد ناشــي از وعده‌هاي انتخاباتي يا درخواست بخشي از مردم بوده‌است. به‌عبارت ديگر در مطرح‌شــدن اين طرح‌ها بيشتر توجيهات شــخص و فرد مسئول يا تقاضاي مردم مدنظر بوده است.

اين استاد دانشگاه درخصوص انتقال آب خزر خاطرنشان كرد: گروهي از نمايندگان مجلس و مردم حاشيه خزر با توجه به اثرات منفي انتقال آب بر اكوسيستم خزر با اين طرح مخالف هستند اما در آن سوي قضيه، مردم سمنان كه از كم‌آبي رنج مي‌برند با تمام قدرت از اين طرح دفاع مي‌كنند.

كيخا كه دكتري اقتصاد آب از استراليا دارد، خاطرنشان كرد: به فرض آنكه مطالعات ارزيابي زيست‌محيطي طرح‌هاي انتقال آب انجام شود و بر اجراي آن صحه بگذارد، در اين صورت آيا دولت از منابع مالي لازم براي اجراي چنين طرح‌هاي پرهزينه‌اي برخوردار است؟ بنابراين، راهكار مقابله با بحران آب را بايد در گزينه‌هاي ديگر جست وجو كرد.

قاسم لاشكي عضو مجمع نمايندگان مازندران مجلس ديروز در بخشي از گفته‌هاي خود ادامه اجراي قانون تنفس جنگل براي مقابله با قاچاق چوب و سيلاب‌‌هاي اخير را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: سيلاب‌هاي اخير در استان‌هاي شمالي ناشي از افزايش قاچاق و تخريب گسترده جنگل‌هاي شمالي است، متأسفانه بدون حساب و كتاب درخت‌ها قطع و پوشش‌هاي گياهي تخريب شده است؛ البته طرح تنفس به‌معناي ممنوعيت كامل قطع درخت نيست؛ در حقيقت درختان خشك و آسيب‌ديده بايد جمع‌آوري شود تا بر معضل آتش‌سوزي دامن نزند.

کد خبر 379905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha