محمودرضا نظری: گرچه هنوز تبدیل شبکه کابل مسی به فیبر نوری در همه مناطق اجرایی نشده، اما شیوه اجرای این طرح منجر به شکل‌گیری انحصار در ارائه اینترنت توسط شرکت مخابرات و خطر ورشکستگی شرکت‌های اینترنتی(FCP) بخش خصوصی شد،

چرا كه با ارتقاي شبكه تلفن ثابت از كابل مسي به فيبر نوري طبيعتا تمامي شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي به جز شركت مخابرات ايران، از اين فرايند حذف شده و عملا هيچ اف.سي.پي ظرفيت و امكان ارائه خدمات اينترنت به مشتركان روي خطوط فيبر نوري را نخواهد داشت. با اين شرايط شكل‌گيري انحصار براي شركت مخابرات در ارائه خدمات اينترنت روي شبكه فيبر نوري اجتناب‌ناپذير خواهد بود چرا كه ساير شركت‌ها زيرساخت لازم براي ورود كابل‌ اينترنت به منزل كاربران را نخواهند داشت و اين امر در انحصار مخابرات خواهد بود.

براساس طرحي كه اخيرا براي شركت‌هاي اينترنتي ارائه شده و مرتبا در سازمان تنظيم مقررات عقب و جلو مي‌رود، اين موضوع مطرح است كه اف.سي.پي‌ها تا كجا مجاز به بردن فيبر نوري براي مشتركان خانگي هستند؛ يعني اينكه آيا اين شركت‌ها مجاز هستند تا فيبر نوري را به منزل كاربران ببرند يا خير كه از اين موضوع با عنوان FTTH (انتقال كابل فيبر نوري به منازل يا محل كار متقاضيان) ياد مي‌شود. اما اكنون هيچ اپراتوري به جز ايرانيان مهر و شركت مخابرات ايران اجازه انجام اين كار را ندارند و ساير شركت‌ها تنها اجازه دارند تا خطوط خود را تا كافو (كابل‌هاي مسي) برسانند. با توجه به اينكه شركت‌هاي مذكور اجازه و زيرساخت انجام چنين كاري را ندارند، اين انحصار در اختيار شركت‌هاي مخابرات ايران و تهران خواهد بود.

وقتي كه ظرفيتي براي فعاليت شركت‌هاي اينترنتي براي اتصال اينترنت به منازل كاربران خانگي ايجاد نشده و اين موضوع در انحصار شركت مخابرات است و امكان ارائه چنين خدماتي وجود ندارد و همه اين شركت‌ها صرفا بايد به‌دنبال آن باشند كه خودشان را با فيبر به كافوي شركت مخابرات رسانده و روي همان زوج سيم‌هاي قديمي حداكثر تا 350 تا 500 مگابايت خدمات اينترنتي به مشتركان ارائه كنند اما همين الان نيز شركت مخابرات براي ارائه خدمات به شركت‌هاي اف‌‌سي‌پي مانند شاتل،

‌هاي‌وب و آسياتك بر بستر كافوي خود سختگيري كرده و منع دارد. اگر قرار باشد تا در درازمدت اين شركت‌ها نيز به حيات خود ادامه دهند، تنها با امكان ارائه خدمات بر بستر فيبر نوري و استفاده از سيم مسي كاربران خانگي با سرعت محدودتر خواهد بود كه درصورت ارائه خدمات بر مبناي فيبر نوري با كابل‌كشي آن به داخل منازل كاربران خانگي توسط شركت مخابرات با توجه به سرعت بسيار بالا و نحوه ارائه خدمات در اين بستر نيز امكان رقابت براي شركت‌هاي اينترنتي بخش خصوصي وجود نخواهد داشت.

  • كارشناس آي‌تي
کد خبر 379904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha