یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: با مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) شمارش معکوس برای اجرای طرح اینترنت نامحدود درحالی آغاز شده است.

اظهارات  رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

البته هنوز نگراني‌هايي در مورد قيمت، كيفيت و كم‌فروشي سرعت در اين طرح وجود دارد. گلايه‌هاي مشتركان به‌ويژه كاربران خانگي از حجم خوري و كم‌فروشي اپراتورهاي اينترنتي همچنان ادامه دارد اما با مصوبه ديروز رگولاتوري، مجوز فروش اينترنت نامحدود بر مبناي سرعت و جايگزيني آن با اينترنت حجمي صادر شده و حداقل انتظار آن است كه از اين پس كاربران نگراني در زمينه حجم خوري اينترنتي نداشته باشند.

با وجود اين دغدغه كم فروشي سرعت اينترنت نامحدود به قوت خود باقي است. اما معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس رگولاتوري در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار ما از اتخاذ سازوكارهايي براي رفع نگراني كم فروشي سرعت اينترنت نامحدود براساس مصوبه روز گذشته اين سازمان خبر داد. محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در حاشيه مراسم رونمايي از مرحله سوم شبكه ملي اطلاعات از تصويب ارائه‌ اينترنت نامحدود ثابت و تغيير مدل فروش اينترنت از حجمي به نامحدود با مصوبه ديروز رگولاتوري و اجرايي شدن آن تا يك‌ماه آينده خبر داد و گفت:

در كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مصوب شد تا به جاي ارائه اينترنت برحسب حجم، از حجم فروشي به سمت اتصال و ارائه اينترنت برحسب سرعت حركت كنيم. در واقع براي نخستين بار مصوب شد تا مردم به جاي خريد اينترنت حجمي، مطابق با نيازمندي‌هاي خود، نوع اتصال و سرعت اينترنت را خريداري كنند.

  • فيبرنوري روي شبكه سيم مسي

نگراني از تكرار كم‌فروشي سرعت با اجراي طرح اينترنت نامحدود به‌دليل وجود شبكه كابل مسي، فراهم نبودن برخي زيرساخت‌ها و ضعف نظارت برعملكرد اپراتورهاي اينترنتي به قوت خود باقي است. اما معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي(رگولاتوري) در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد اين نگراني و هزينه پرداختي توسط مشتركان كم مصرف اينترنت نامحدود اعلام كرد كه با توجه به مصوبه ديروز رگولاتوري مقرر شده تا اپراتورهاي تلفن همراه (شركت‌هاي اف سي پي) و شركت مخابرات ايران با كار مشتركي كه انجام مي‌دهند شبكه كابل مسي(كافوها) را به فيبر نوري تبديل كنند تا بتوانند روي همان شبكه سيم مسي خدمات وي دي اس‌ال (VDSL) يعني اينترنت با سرعت خيلي بالاتر از اي دي‌اس‌ال را ارائه كنند كه قبلا چنين امكاني وجود نداشته است.

همچنين تعرفه اينترنت نامحدود بر مبناي مصوبه رگولاتوري تعيين شده كه براي اجرا به اپراتورها ابلاغ خواهد شد. علي اصغر عميديان، در مورد نحوه نصب نرم افزار تبديل شبكه سيم مسي از اي‌دي‌اس‌ال به وي‌دي‌اس‌ال افزود: اين كار يا توسط اپراتورهاي اينترنتي انجام خواهد شد و يا اينكه برعكس، مخابرات تجهيزات فيبر نوري را در شبكه سيم مسي(كافو) نصب و اپراتورها(اف. سي. پي‌ها) براساس تعرفه‌اي كه رگولاتوري مشخص كرده، هزينه استفاده از اين تجهيزات را به شركت مخابرات پرداخت خواهند كرد. با توجه به مصوبه و جدول تعرفه‌اي كه در جلسه مذكور تصويب شد، كاربران يك اتصال با سرعت مشخص مثلا 2مگ را خريداري كرده كه براساس جدول تعرفه اين سرعت 2مگ شامل 40مگ داخلي و 20مگ خارجي خواهد بود و اپراتور به هيچ عنوان قادر نخواهد بود تا سرعت 2مگ را بالا و پايين كند.

  • اينترنت نامحدود تا 2هفته آينده

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه كاربران اينترنت نامحدود مي‌توانند موارد تخلف اپراتورها در زمينه كم‌فروشي سرعت اينترنت با فروش سرعتي كمتر از ميزان خريداري شده در قرارداد خريد اينترنت نامحدود را رصد كنند، افزود: ارائه اينترنت نامحدود بر مبناي مصوبه روز گذشته رگولاتوري با نصب نرم‌افزار فيبر نوري روي شبكه كابل مسي تا پايان اين هفته به امضاي همه اعضاي كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي رسيده و به اپراتورهاي اينترنتي ابلاغ خواهد شد، اين اپراتورها نيز يك هفته براي امضاي قراردادها و اجراي اين طرح فرصت دارند كه با اين روند عملا ارائه اينترنت نامحدود تا 2هفته آينده وارد مرحله اجرايي مي‌شود.

  • كنترل آنلاين سرعت اينترنت نامحدود

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد نحوه نظارت بر ميزان سرعت اينترنت نامحدود فروخته شده به كاربران و رفع دغدغه كم فروشي سرعت توسط اپراتورهاي اينترنتي اعلام كرد، در طرح اينترنت نامحدود نگراني براي حجم اينترنت فروخته شده به كاربران وجود ندارد و كنترل سرعت اينترنت عرضه شده نيز به‌صورت آنلاين(برخط) خواهد بود و نرم افزار درنظر گرفته شده براي كنترل سرعت اينترنت نامحدود به‌گونه‌اي لحاظ شده كه هم از طرف كاربر و هم از طرف رگولاتوري قابل پيگيري است و به سادگي مي‌توان با تخلفات اپراتورهاي اينترنتي برخورد كرد.

به گفته عميديان، در طرح اينترنت نامحدود هر كاربر مي‌تواند با دانلود نرم افزار سرعت‌سنج از سايت رگولاتوري يا اپراتور مربوطه، ميزان سرعت اينترنت خود بر مبناي اينترنت خريداري شده را كنترل كرده و تخلفات احتمالي را از طريق پيامك به رگولاتوري اطلاع دهد تا در اسرع وقت به تخلف اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي رسيدگي شود.

کد خبر 377104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha