سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: تبدیل بستر اینترنت از کابل‌های مسی به فیبر نوری برای ارائه خدمات اینترنت نامحدود با سرعت بالاتر، موجب قطع ناگهانی اینترنت مشترکان به‌خصوص برخی کاربران خانگی شده که تا‌کنون از خدمات شرکت‌های اینترنتی استفاده کرده اما اکنون فقط مجبور به استفاده از اینترنت ارائه شده شرکت مخابرات بر بستر فیبر نوری هستند.

اینترنت

در شرايطي كه طي چند‌ماه اخير وزير ارتباطات و مسئولان رگولاتوري از ارائه اينترنت نامحدود با سرعت بالا خبر داده‌اند، اختلالات اينترنتي مشتركان خانگي‌اي دي اس ال و حتي بسته‌هاي حجمي اپراتورهاي تلفن همراه از حدود يك‌ماه گذشته مشتركان را به ستوه آورده است.

  • خان نخست؛ قطعي اينترنت

مسئله جديد اين است كه از چندي پيش رواج پديده فيبرنوري كابل‌هاي تلفن ثابت موجب قطع اينترنت برخي كاربران خانگي بدون اطلاع‌رساني به آنها و پاسكاري آنها بين شركت مخابرات و شركت هاي ديگر شده است. يكي از مشتركان اينترنت اي‌دي‌اس‌ال ماجراي قطع اينترنت به دليل تغيير كابل‌ها از مسي به فيبر نوري را به همشهري گفته است:

« طي چندهفته گذشته افزايش ميزان اختلالات اينترنتي را به حساب روال هميشگي اپراتورهاي تلفن ثابت و سيار گذاشتم تا اينكه 2هفته پيش اينترنت خانگي‌ام در شرايطي كه مشكلي در زمينه حجم يا مدت زمان بسته خريداري شده وجود نداشت، قطع و ناچار به پيگيري اين موضوع از آسياتك به‌عنوان اپراتور ارائه‌دهنده اينترنت‌اي دي‌اس‌ال شدم.

طبق روال معمول پس از تماس با امور پشتيباني اين شركت و انتظاري طولاني، با انجام حدود 3مكالمه بي‌نتيجه و يك ساعته تلفني طي چند روز متوالي براي تنظيمات مجدد وتأكيد بر اين نكته كه خط تلفن ثابت مذكور به‌دليل كابل برگردان مدت 72ساعت قطع بوده است، كارشناس اين شركت از نبود مشكلي توسط شركت مخابرات خبر داد و ارسال كارشناس براي بررسي حضوري مشكل با پرداخت هزينه‌ 15هزارتوماني را پيشنهاد كرد كه ناچار به قبول آن براي رفع مشكل شدم».

اين كاربر ادامه مي‌دهد: «با حضور كارشناس نيز وي وعده وصل شدن اينترنت طي 72ساعت كاري را مطرح كرد اما با گذشت يك روز پيامكي با اين مضمون دريافت كردم: «مشترك گرامي: با توجه به فيبرنوري بودن بستر خط تلفن شما امكان ارائه سرويس اينترنت ADSL به شما وجود ندارد، جهت كسب اطلاعات بيشتر با... تماس بگيريد».

پس از تماس با اين شركت و اصرار به دريافت خدمات، كارشناس امور پشتيباني اعلام كرد كه از اين پس شركت‌هاي خصوصي اينترنتي به‌دليل فيبر‌نوري شدن خطوط تلفن و هزينه بالاي ارائه اين خدمات بر بستر فيبر نوري براي اين شركت‌ها، قادر به ارائه خدمات به اينگونه مشتركان نخواهند بود مگر آنكه مشترك با پرداخت هزينه‌ حدود 700هزار توماني نسبت به نصب آنتن اختصاصي و كابل كشي داخل ساختمان اين خدمات را از اپراتورهاي مذكور دريافت كند. در نهايت كارشناسان امور پشتيباني با دريافت شماره شباي بانكي اينجانب اعلام كردند كه باقيمانده حجم اينترنت را به شماره مذكور واريز خواهند كرد كه اين كار با گذشت 2روز انجام شد.» برخي شركت‌ها از بازپرداخت مبالغي كه قبلا براي خريد حجم در قالب بسته‌هاي اينترنتي توسط مشتركان پرداخت شده و با قطع اينترنت اكنون قادر به استفاده از آن نيستند، نيز خودداري مي‌كنند.

  • خان دوم؛ مقاومت در برابر تخليه پورت‌ها

اين مشترك مي‌گويد:«با قطع اينترنت خانگي ناچار به مراجعه به شركت مخابرات منطقه واستفاده انحصاري از خدمات اينترنتي اين شركت بر بستر فيبر نوري شدم اما اين مراجعه آغاز دور‌تسلسل تازه‌اي بود چرا كه با مشتركاني روبه‌رو شدم كه به‌رغم قطع شدن اينترنت آنها و اعلام شركت‌هاي اينترنتي مبني بر تخليه پورت آنها براي خريد اينترنت و استفاده از خدمات‌اي دي اس ال مخابرات در مدت زمان يك تا سه روزه، حدود دو تا سه هفته‌اي براي انجام اين كار منتظر مانده و همچنان بين مخابرات و اين اپراتورها پاسكاري مي‌شدند.

اين در حالي است كه به گفته حجت‌الله شاهون وند، رئيس مركز مخابرات شهيد صالح طبري اكباتان، مخابرات عمليات كابل‌برگردان، قطعي اينترنت و نبود امكان ارائه خدمات اينترنتي به مشتركان خانگي را قبلا طي نامه‌‌اي در تاريخ 18ارديبهشت‌ماه امسال به اپراتورهاي اينترنتي اعلام كرده و خواستار اطلاع‌رساني آنها به كاربران شده است.

به گفته وي شركت مخابرات يك هفته قبل از كابل برگردان، فهرست مشتركين اينترنت را براي اپراتورهاي مذكور فكس كرده تا از قطعي اينترنت و شرايط جديد كه همان الزام كاربران به استفاده از اينترنت مخابرات بر مبناي شبكه فيبر نوري است را به آنها اعلام كنند اما در اين زمينه اقدامي نشده است. به گفته شاهون وند، شركت‌هاي اينترنتي طبق قرارداد و هماهنگي صورت گرفته ملزم به جمع‌آوري پورت‌هاي خود و فراهم كردن بستر برقراري اينترنت مخابرات براي مشتركان حداكثر طي مدت 72ساعت كاري هستند اما در انجام اين كار مقاومت مي‌كنند.»

  • خان سوم؛ هزينه‌هاي اينترنت چندمرحله‌اي فيبر نوري

طرح جديد براي ارائه اينترنت به مشتركان بر بستر فيبر نوري، اقدامي چند مرحله‌اي است كه در مرحله نخست آن كه اكنون در حال اجرا در برخي مناطق شهر تهران است، با انجام عمليات كابل‌برگردان بستر سيم مسي قبلي تلفن ثابت تا ورودي محل سكونت مشتركان تبديل به فيبر نوري شده و مشتركان مي‌توانند روي اين بستر اينترنت‌اي دي اس ال را فقط از شركت مخابرات خريداري كنند. گرچه اين اينترنت نسبت به خدمات قبلي ارائه شده توسط شركت مخابرات از سرعت بالاتري برخوردار است اما با هدف نهايي ارائه اينترنت بر مبناي فيبر نوري به مشتركان فاصله بسيار دارد؛

بنابراين درنظر است در مرحله دوم اجراي اين طرح كه به FTTH براي دايري SIP PHONE و پهناي باند(فيبر نوري از مخابرات تا منزل يا محل كار متقاضي) معروف است، مشتركان مجتمع‌هاي مسكوني يا تجاري ملزم به فراهم كردن زير ساخت‌هاي استفاده از خدمات مذكور در داخل اين مجتمع‌ها با عمليات كابل‌كشي فيبر نوري و نصب مودم‌هاي جديد هستند كه بسته به تعداد ساكنين اين مجتمع‌ها هزينه‌اي حدود 300هزار تومان براي هر مشترك يك مجتمع 17واحدي براي كابل كشي فيبرنوري و هزينه 250هزار توماني براي نصب مودم جديد براي تبديل اينترنت فيبرنوري و استفاده در اين واحدهاست كه متقاضيان مي‌توانند

در قالب اقساط 38 هزارتوماني دوساله در قبض تلفن ثابت پرداخت كنند و از مكالمه رايگان 90 ساعت تلفن ثابت درون استاني برخوردار شوند. اين متقاضيان بايد ضمن ارائه نامه درخواست كتبي به مخابرات منطقه، پركردن جداگانه فرم درخواست اوليه استفاده از سرويس FTTH و ارائه فتوكپي كارت ملي نسبت به دريافت خدمات مذكور اقدام كنند.

هزينه استفاده از خدمات مذكور پس از فراهم كردن زير ساخت‌ها توسط مخابرات و كاربران نيز صرفا براساس طرح‌هاي متنوع فروش شركت مخابرات خواهد بود كه دراين بسته‌ها از ترافيك ماهانه 5گيگابايت و سرعت اسمي 2تا 16مگابايت با قيمت 144هزار تومان تا بسته‌هايي با ترافيك يكساله هزار گيگابايت و سرعت اسمي 16تا بيش از 100مگابايت و هزينه 920هزار تومان در سال براي كاربران اينترنت پيش‌بيني شده است.

کد خبر 379902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha