همشهری آنلاین: برترین متخصصان هوش مصنوعی در جهان زنگ هشدار را نسبت به خطر تولید و گسترش روبات‌های قاتل به صدا درآورده‌اند.

روبات

براساس گزارش CNN، ايلان ماسك يكي از 116 بنيانگذار شركت‌هاي روباتيك در جهان است كه از سازمان ملل متحد درخواست كرده تا از گسترش سلاح‌هاي اتوماتيك جلوگيري كند.

اين متخصصان در نامه‌اي سرگشاده از سازمان ملل درخواست كردند سياستي را براي ممانت از توليد و استفاده اين سلاح‌ها در پيش بگيرد: سلاح‌هاي مرگبار و خودكار درحال تبديل شدن به سومين انقلاب جنگ‌افزاري هستند، زماني كه توليد شوند مجوزي براي آغاز درگيري‌هاي مسلحانه در مقياسي بزرگتر از هميشه در بازه زماني سريعتر از آنچه انسان توان مقابله با آن را داشته باشد، خواهند بود.

در اين نامه آمده‌است: اين سلاح‌ها مي‌توانند در حملات تروريستي و عليه انسان‌هاي بيگناه به كار گرفته شوند. امضاكنندگان اين نامه از شركت‌هايي متعلق به آمريكاي شمالي، اروپا، آفريقا و آسيا از جمله مصطفي سليمان، متخصص هوش مصنوعي در شركت گوگل هستند.

رايان گريپي بنيانگذار شركت كليرپاث روباتيك و اولين فردي كه اين نامه را امضا كرده‌است مي‌گويد برخلاف ديگر قابليت‌هاي هوش مصنوعي، كه هنوز در قلمرو علمي تخيلي باقي مانده‌اند، سلاح‌هاي خودكار در آستانه توليد هستند و در هياهو و آشفتگي جهان از توانايي حقيقي براي آسيب‌زدن به افراد بيگناه برخوردارند.

به گزارش سازمان ديده‌بان حقوق بشر، بيش از ده‌ها كشور، از جمله آمريكا، چين، اسرائيل، كره جنوبي، روسيه و بريتانيا درحال ساخت سيستم‌هاي سلاح خودكار هستند. ايلان ماسك سال‌ها است كه نسبت به خطرات هوش مصنوعي هشدار داده‌است و همواره گفته‌است كه اين فناوري از سلاح اتمي نيز خطرناك‌تر است و با بالاگرفتن تنش‌هاي دولت آمريكا با كره شمالي در ماه اخير، وي هشدار داد كه اين فناوري حتي از رژيم كيم جونگ اون نيز خطرناك‌تر است.

اين درحالي است كه ماسك در كنار شركت‌هاي تسلا و اسپيس‌ايكس، شركت نوپايي را براي ايجاد هوش مصنوعي و استفاده از اين فناوري در مسير درست تاسيس كرده‌است. 

نامه سرگشاده به سازمان ملل متحد در كنفرانس هوش مصنوعي در ملبورن استراليا منتشر شد، كنفرانسي كه پيش از نشست سازمان ملل با متخصصان دولتي درباره سلاح‌هاي خودكار برگزار شده‌است.  به گفته توبي والش استاد دانشگاهي كه در نوشتن اين نامه همكاري داشته‌است، اين فناوري ممكن است براي صنعتي سازي جنگ‌ها به كار گرفته شود. وي از سازمان ملل خواست تا مشابه سلاح‌هاي شيميايي،‌از ساخت و گسترش روبات‌هاي قاتل نيز جلوگيري كند.

کد خبر 379805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha