برای نخستین بار فروش ‪ ۲۰‬تریلیون ریال اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط ‪ ۱۴‬بانک دولتی و خصوصی و با روشی ترکیبی از صبح امروز(یکشنبه) ، آغاز شد.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز یکشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: اوراق مشارکت بانک مرکزی ،نخستین اوراق مشارکتی خواهد بود که در سال ‪ ۸۵‬به فروش می‌رسد و بانک مرکزی برای رفاه حال هموطنان و متقاضیان خرید این اوراق، برنامه جدیدی را در نظر گرفته است.

"سید علی اصغر میرمحمدصادقی" در تشریح این "برنامه جدید" گفت: برای هر بانک سهمیه‌ای تعیین و به آنها اعلام کردیم اگر چنانچه سهمیه اوراق مشارکت شعب آنها تمام شد (فروش رفت)،باید همچنان پاسخگوی درخواست‌های مردم باشند.

وی در ادامه افزود: این شعب در قبال اخذ وجه نقد از مردم، فیش نقدی که تاریخ و مهر شعبه روی آن است، به مردم تحویل می‌دهند و در پایان مهلت فروش این اوراق (‪ ۲۳‬شهریور ماه ‪ (۸۵‬آمار فروش نقدی خود را به بانک مرکزی اعلام می‌کنند و بانک مرکزی نیز در اسرع وقت اوراق را منتشر به بانک‌های عامل تحویل خواهد داد.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد: بنابراین، اگر متقاضیان در بانکها اوراق مشارکت تحویل نگیرند و فیش نقدی بگیرند،جای هیچ گونه نگرانی نیست.

میرمحمدصادقی در پاسخ به این سووال که آیا فروش اوراق مشارکت بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیاز شعب ، مازاد بر ‪ ۲۰‬تریلیون ریال خواهد بود، گفت: ما بیش از سقف ‪ ۲۰‬تریلیون ریال اوراق مشارکت نمی‌فروشیم، اما سهمیه شعب بانکها اگر فروش رفت، می‌توانند فروش نقدی داشته باشند.

وی اضافه کرد:امسال از طریق سیستمی جدید، با تمام بانکهای عامل ارتباط "آنلاین" برقرار کردیم و آمار فروش روزانه اوراق مشارکت بانک مرکزی را دریافت می‌کنیم.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: لذا بیم آن که فروش اوراق مشارکت از سقف قانونی بالاتر برود، وجود ندارد. در چنین شرایطی ، دستور قطع فروش اوراق را صادر می‌کنیم.

میرمحمدصادقی پیش بینی کرد که استقبال مردم از این اوراق بسیار خوب باشد و بانک مرکزی به اهداف خود در این مرحله از فروش اوراق مشارکت ،نایل شود.

وی نرخ سود این اوراق را ‪ ۱۵/۵‬درصد و بدون نام عنوان کرد و گفت: پرداخت اصل و سود از طریق بانک مرکزی تضمین شده است.این سود هر سه ماه یک بار در موعد مقرر از طریق بانک‌های عامل انجام می‌شود.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: به متقاضیان خرید اوراق مشارکت توصیه می‌کنیم اگر وجوه مازاد دارند، بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه گذاری، خرید اوراق مشارکت بانک مرکزی است.

میرمحمدصادقی افزود: متقاضیان هرگونه مشکلی که در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزی داشته باشند،می‌توانند از طریق ادارات نظارت و بازرسی بانک‌های عامل یا از طریق اداره نظارت بانک مرکزی مطرح و آن را برطرف کنند.

مجلس شورای اسلامی اواخر مرداد ماه ‪ ،۸۵‬فروش این میزان اوراق مشارکت بانک مرکزی را تصویب کرد.

بانک‌های دولتی "ملی، صادرات ایران، ملت، سپه، تجارت، کشاورزی، رفاه، مسکن ، توسعه صادرات و پست بانک" و همچنین بانک‌های خصوصی" اقتصاد نوین، پارسیان، سامان و کارآفرین" اوراق مشارکت بانک مرکزی را می‌فروشند.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکید کرد، دامنه شمول عاملیت اوراق مشارکت بانک مرکزی در بالاترین حد می‌باشد و سعی شده که در فروش این اوراق تمامی بانکها درگیر شوند تا مردم از طریق هر شعبه‌ای که در آن حساب بانکی دارند، بتوانند با سهولت این اوراق را خریداری کنند.

میرمحمدصادقی درباره فروش اوراق مشارکت بیش از سقف ‪ ۲۰‬تریلیون ریال گفت : در زمان حاضر مجوز انتشار تا سقف ‪ ۲۰‬تریلیون ریال را از مجلس شورای اسلامی گرفته‌ایم. انتشار بیش از این ، به میزان استقبال مردم و اخذ مجوز از مجلس شورای اسلامی ، بستگی دارد.

کد خبر 3797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز