جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

شیرین‌دخت نور امین: لبخند شما یک ژست اجتماعی نیست، زبان احساس است؛ نشانی است که مکنونات قلبی را به اشخاص هدیه می‌کند.

اولین پاداشی که یک نوزاد چند هفته پس از تولد به پاس به  دست آوردن اطمینان از محبت و عشق نثار شما می‌کند، لبخند است.

لبخند یک مکانیسم امنیتی است که افراد به کمک آن می‌توانند سلامتی خود را حفظ و شادی را تجربه کنند. وقتی که ما می‌خندیم همه چیز به نفع جسم و ذهن ما پیش می‌رود.

آندروفینی که در مغز تخلیه می‌شود، به ما احساس پرواز طبیعی می‌دهد و بازدهی سیستم تنفسی درست مانند زمانی است که به ورزش دو پرداخته‌ایم.

به عقیده دکتر هنری رابین اشتاین، خنده موجب کاهش میزان ضربان قلب می‌شود و اشتها را تحریک می‌کند. علاوه براین، به نظر می‌رسد خنده تعادل ظریف هورمونی بدن را بهبود می‌بخشد.

خنده سیستم بدن ما را از کلسترول زیاد و دیگر چربی‌های ناخواسته پالایش می‌دهد.باعث انبساط عروق شده و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین بیماری‌های زخم معده و اثنی‌عشر پیشگیری می‌کند.

هر زمان که بتوانیم بر مشکلی بخندیم، در واقع خود را از نگرانی حاصل از آن مشکل پالایش داده‌ایم و درنتیجه، بر اثر این پالایش و روشنی قادر خواهیم بود راه‌حل درست را بیابیم.

در یک جمله، خنده و شادی بهترین اکسیر جوانی است؛ دارویی است بدون هزینه و عوارض و بهترین دارو برای معالجه افسردگی خنده است.به عقیده انجمن شوخی درمانی، خوشحالی- چه در محل کار و چه در خانه- اسباب خنده است.

«نرمن کازنیز» به عنوان یک خبرنگار می‌گوید: خندیدن، نوعی نرم دویدن درونی است و انسان با خندیدن، همه اعضای داخلی بدن خود را ورزش می‌دهد. خنده نه تنها احساس خوبی در فرد ایجاد می‌کند بلکه برای سلامت و احساس تندرستی و نشاط هم ضروری است.

کازنیز برای این باور خود دلیل خوبی دارد. سال‌ها پس از تشخیص بیماری ناراحت‌کننده‌ای به نام جمود مفاصل و التهاب مهره‌ها، پزشکان به وی گفتند تا 2ماه بیشتر زنده بخواهد ماند.

او به جای گذراندن وقت با ارزش خود در بیمارستان اتاقی در هتل گرفت و تا می‌توانست به خواندن و نوشتن‌های فکاهی و خنده‌دار و تماشای فیلم‌های کمدی و گوش دادن به نوارهای صوتی با مزه‌ای که به دست می‌آورد می‌پرداخت.

او عملاً حسابی خود را به خنده واداشت. سال‌ها بعد کازنیز با سلامت جسمی و روحی فوق‌العاده‌ای که به دست آورده بود درمان شد و پزشکان معالجش نیز متقاعد شدند که تنها خنده می‌توانست باعث بهبودش شده باشد. خنده انبساط دهنده ماهیچه‌هاست.

در زمان استرس – که قاتل شماره یک ما انسان‌ها شناخته شده است-  اشکال مختلف انبساط که بهترین نوع آن خنده است به همگان توصیه می‌شود.

خنده در مقایسه با سایر عوامل انبساط مانند مراقبه تمرکز ، ورزش یا قرص، شیوه‌ای سریع‌تر و مطمئن‌تر و مؤثرتر برای تأمین انبساط جسمانی است.

هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از وقوع آنهاست. ما می‌توانیم کودکان را سرمشق خود قرار دهیم.

کودک به طور طبیعی و بدون احساس خجالت تقریباً به همه چیز می‌خندد؛ گویی به وضوح می‌داند که یک خنده سیر، او را سالم و متوازن نگه می‌دارد.

جهان کودک، جهان حیرت شوق و رؤیاست. نگاه کودک نگاهی لطیف و معنی‌دار است. متاسفانه بعضی از بزرگسالان وقت فراوانی را صرف محدود کردن خنده‌های کودک می‌کنندو مدام به او تذکر می‌دهند.

به کودکان اجازه دهیم که از زندگی لذت ببرند و شاد باشند و با شاد بودن احساس بهتر و کارایی بیشتری خواهند داشت.صاحب‌نظران و روان‌شناسان مانند فروید، کانت و هربرت اسپنسر خنده را وسیله‌ای برای تخلیه تنش اضافی هیجان ذهنی می‌دانند.

آنها معتقدند که خنده تعادل طبیعی را حفظ می‌کند و در طولانی‌شدن عمر بسیار مؤثر است.یادمان باشد که در یک لحظه اضطراب‌آور و در موقعیتی حاد که نیاز داریم بخندیم، بخندیم. به جای اینکه گریه کنیم تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان، مشکل را حل کنیم.

کد خبر 37923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز