دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - سیدمهدی سیدی: یکی از تمرین‌های «کارگاه نویسندگی» این است که از کارآموز خواسته می‌شود از خودش یک مصاحبه بگیرد.

نویسندگی

 اين تمرين باعث مي‌شود افراد بتوانند يك مدل متفاوت از نوشتن را تجربه كنند. تجربيات زيادي از اين تمرين به‌دست مي‌آيد و كارآموز با چندبار تكرار، مسير زيادي را در نوشتن، جلو مي‌رود.

حالا اين تمرين را مي‌توان به‌صورت شخصي و در لحظات گوناگون زندگي هم تكرار كرد. مكاني خلوت پيدا كنيد و از خودتان مصاحبه بگيريد؛ يك قلم و يك كاغذ و يك آينه نياز داريد. روبه‌روي آينه بنشينيد و از خودتان سؤال بپرسيد و پاسخ‌ها را مكتوب كنيد. شايد اين كار، قدري لوس و فانتزي به‌نظر برسد اما منفعت‌هاي بسياري به‌دنبال دارد.

هم باعث مي‌شود يك‌بار بدون رودربايستي با خودتان مواجه شويد و هم اينكه به‌صورت جدي گذشته خودتان را مرور كنيد. نيازي نيست سؤال‌هاي كليشه‌اي كه در مصاحبه روزنامه‌ها نوشته مي‌شود، از خود بپرسيد. مثلا اينكه شما كجا و در چه تاريخي به دنيا آمده‌ايد؟ يا در كجا تحصيل كرده، كي ازدواج كرده‌ايد و فرزند داريد يا نه؟ به سمت سؤالات جذاب، سخت و متفاوت برويد.

شايد اين فهرست سؤالات بتواند به شما ايده‌هاي جديد براي طراحي يك مصاحبه «خودگرفت» ارائه كند: آقا / خانم محترم! لطفا بفرماييد:

آيا براي ادامه زندگي به كمك فكري نياز داريد؟ مهم‌ترين نگراني‌هاي شما درباره آينده چيست؟ براي رفع آنها چه طراحي‌هايي انجام داده‌ايد؟ چقدر از گذشته خودتان پشيمان و يا راضي هستيد؟ آيا خود را باعث سربلندي خانواده و افتخار جامعه مي‌دانيد؟ بزرگ‌ترين تقصيرها و ضعف‌هاي شما در زندگي چه بوده است؟ آيا شما تسليم روند تكراري زندگي شده‌ايد يا بر آن غلبه كرده‌ايد؟

اصلاً سررشته زندگي دست خودتان است يا به‌دنبال زندگي مي‌دويد و از «هرچه پيش آيد خوش آيد» تبعيت مي‌كنيد؟ آيا تا به حال سعي كرده‌ايد چيزي را كه احساس مي‌كنيد نادرست است، در رفتارتان تغيير بدهيد؟ اصلا اهل تغيير هستيد؟ مهم‌ترين تغييراتي كه در زندگي خود ايجاد كرده‌ايد كدام است؟ براي مديريت اتفاقات ناخواسته در زندگي چقدر مهارت داريد؟ آيا فكر مي‌كنيد زندگي شما، مي‌تواند براي بقيه الگو باشد؟

و در خاتمه سؤالات مي‌توانيد به سبك مرسوم، يك سؤال كليشه‌اي، اما مهم از خود بپرسيد: لطفاً توصيه‌هاي خود را به خوانندگان بيان كنيد. مهم‌ترين حرف شما به ديگران چيست؟

کد خبر 379211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha