همشهری آنلاین: رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید بر این که شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی باید درباره آخرین وضعیت سفیدبالک‌ها و روش مبارزه با آن‌ها پاسخ‌گو باشند، گفت: اداره محیط زیست نیز به عنوان نماینده مردم پیگیر این موضوع است و در این‌باره گزارش‌هایی را از شهرداری درخواست کرده‌ایم.

شهرداری و جهاد کشاورزی درباره وضعیت سفیدبالک‌ها پاسخگو باشند

به گزارش ايسنا، محمد حسین بازگیر با بیان این که آخرین آمار و گزارش‌های شهرداری درباره وضعیت سفیدبالک‌ها (مگس‌های سفید) در مناطق مختلف شهر تهران هنوز به‌ دست ما نرسیده است، اظهار کرد: سفیدبالک‌ها آفات مزارع کشاورزی و باغ‌ها هستند که در کشور ایران از سال‌ها قبل وجود داشته‌اند.

وی با بیان این که در حال حاضر شرایط زیست‌محیطی شهر تهران برای رشد و زندگی سفیدبالک‌ها مناسب است، گفت: این‌گونه حشرات عامل و ناقل بیماری نیستند ولی اگر وارد دستگاه تنفسی شوند مانند هر جسم خارجی دیگری می‌توانند حساسیت‌هایی را به‌وجود آورند. علاوه بر آن از نظر بصری در فضای شهری نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران افزود: هرچند که مبارزه شیمیایی علیه آفات مورد تایید محیط زیست نیست ولی چنانچه سفیدبالک‌ها در مزرعه کشاورزی و خارج از شهر بودند با مبارزه شیمیایی می‌توانستیم خیلی ساده آن‌ها را از بین ببریم ولی در سکونتگاه‌های انسانی این امکان وجود ندارد. از این رو برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در سکونت‌گاه‌های انسانی از روش مبارزه فیزیکی استفاده می‌شود.

بازگیر با بیان این که مبارزه فیزیکی اقداماتی مانند شست و شوی درختان، تغییر نوع هرس آن‌ها و جمع‌آوری برگ درختان توت و سوزاندن آن‌ها در زباله‌سوز مرکزی است گفت: ممکن است در یک بازه زمانی والد زیادی از سفیدبالک‌ها داشته باشیم و جمعیت آن‌ها زیاد شود ولی در یک دوره زمانی دیگر به صورت لارو یا تخم باشند و در محیط قابل مشاهده نباشند.

وی در پایان اظهار کرد: روش نهایی کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها مبارزه بیولوژیک است. در این شیوه باید از دشمنان خارجی و شکارگرهای طبیعی مانند زنبور پاراتوزوئید‬‎ استفاده شود. موسسه گیاه پزشکی وزارت جهاد کشاورزی مطالعاتی را برای از بین بردن سفیدبالک‌ها از دو سال پیش آغاز و در آخرین پیگیری‌های اداره محیط زیست این وزارتخانه اعلام کرده است که در حال بررسی آثار و نتایج زنبورهای پاراتوزوئید بر محیط هستند.‬‎

کد خبر 379110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha