همشهری‌آنلاین: جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان به مدت 4 ساعت با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر در ابتدای این دیدار 17 نفر از فضلا واساتید حوزه های علمیه دیدگاه های خود را درباره  مسائل مختلف علمی ، آموزشی و تبلیغی حوزه های علمیه بیان کردند.

سپس حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرفیت بسیار بالا و نسل بالنده کنونی حوزه های علمیه و خدمات علمی آنها تاکید کردند: آینده نگری ، مدیریت تحول ، برنامه ریزی علمی، بازنگری در متون آموزشی، سیاستگذاری متناسب با نیازهای علمی حوزه ها و ترسیم چشم انداز آینده  واهتمام بیش از پیش به کرسی های آزاد اندیشی علمی از ضرورت های اساسی ادامه حرکت رو به رشد و افزایش نفوذ و تاثیرگذاری حوزه های علمیه با توجه به رشد سریع و پرشتاب تحولات و فناوری های نوین است.

ایشان با تاکید بر لزوم نهادینه شدن آینده نگری در حوزه های علمیه ، نقش شورایعالی حوزه علمیه قم ، بزرگان و حضرات مراجع را دراین خصوص یادآور شدند وافزودند : با توجه به مسئولیت سنگین حوزه های علمیه و روحانیت درخصوص دینداری مردم، اهمیت آینده نگری بسیار مضاعف است.

رهبر انقلاب اسلامی ایران، تحول را مساله ای اجتناب ناپذیر و حتمی دانستند و خاطرنشان کردند: کناره گیری از تحول موجب از بین رفتن و یا منزوی شدن خواهد شد بنابراین تحول را باید پذیرفت وآن را درجهت صحیح مدیریت کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تحول در حوزه های علمیه را ضروری خواندند و با تاکید بر لزوم تحول در شیوه های اموزشی ، پژوهشی ، متون درسی حوزه های علمیه و همچنین اعطای مدرک مستقل حوزه ای افزودند : همه این امور برای تحول لازم است اما باید به گونه ای مدیریت شوند که تحول درجهت صحیح باشد و حوزه های علمیه از افات مدرک گرایی و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

ایشان مدیریت کارامد را برای تحول بسیار ضروری دانستند و با تاکید بر انجام برخی اصلاحات به منظور تکمیل مدیریت حوزه های علمیه خاطرنشان کردند: مهمترین کار در حوزه های علمیه سیاستگذاری است که شورایعالی حوزه علمیه باید ضمن توجه بیش از پیش به سیاستگذاری با بهره گیری از دیدگاهها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسی قوی موجود در حوزه ها چشم انداز اینده حوزه های علمیه را با توجه به شتاب تحولات و پیشرفت علمی جهان تدوین کند.

رهبر انقلاب اسلامی ایران درهمین خصوص نهاد مدیریت درحوزه علمیه را بسیار بااهمیت دانستند و افزودند: یکی از نیازهای حوزه های علمیه ، بهره گیری از یک شورای برنامه ریزی اگاه به شیوه های علمی و نوین برنامه ریزی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تاکید برلزوم جدی گرفته شدن کرسی های ازاد اندیشی افزودند: حوزه های علمیه همواره مهد ازاداندیشی و بحث های جدی علمی بوده اند بنابراین کرسی های آزاد اندیشی باید به یک عرف در حوزه های علمیه تبدیل شوند و زمینه تحمل دیدگاههای مختلف علمی فراهم شود.

ایشان بر ضرورت تشکیل هیا‌ های علمی برای سطوح و رشته های مختلف علمی و رسمیت یافتن ان در حوزه‌های علمیه نیز تاکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی ایران همچنین با اشاره به ضرورت توجه به تبلیغ در داخل و خارج کشور، لزوم اهتمام بیش از پیش به غنابخشی محتوای مطالب و منابع را یادآور شدند و تاکید کردند: تشکیل یک مرکز به منظور تربیت طلاب برای تبلیغ در عرصه بین المللی لازم به نظر می رسد.

در این دیدار حجج اسلام اقایان، حسینی خراسانی، مدرس و صاحب تالیفات متعدد، آذربایجانی، محقق و نویسنده در رشته روانشناسی، الهی خراسانی، محقق و مدرس حوزیه علمیه، رفیعی، محقق حوزه و دانشگاه، حسینی ژرفا، محقق، نویسنده و شاعر، سهیل اسعد از ارژانتین به نمایندگی از طلاب خارجی، شمالی، محقق و نویسنده درفلسفه و کلام جدید، عابدی، محقق و استاد دانشگاه دررشته حقوق، فرحانی، محقق و نویسنده و استاد دانشگاه، کاظمی مدرس حوزه علمیه، میرمعزی محقق و نویسنده در اقتصاد اسلامی، مظلومی محقق درفلسفه تطبیقی، نظافت محقق و نویسنده، واعظی محقق و نویسنده در فلسفه و اندیشه سیاسی، زادهوش مبلغ و مدرس، نظری، از مجمع نمایندگان طلاب و خانم بهشتی محقق و استاد جامعه الزهرا به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف حوزه های علمیه پرداختند. محور مطالبی که دراین دیدار بیان شد عبارتند از:

  • لزوم بازنگری و جایگزینی متون اموزشی و درسی حوزه های علمیه تحت اشراف مراجع عالیقدر و مدرسان حوزه و تدوین نظام جامع حوزه های علمیه.
  • بومی سازی علوم به ویژه علوم انسانی و اهتمام جدی حوزه های علمیه به علوم انسانی.
  • نگاه استراتژیک به وحدت حوزه و دانشگاه.
  • اهتمام بیش از پیش رسانه ها به ویژه رسانه ملی برای شناساندن نخبگان و محققان و ظرفیتها و پژوهش های حوزه.
  • بازتعریف جایگاه حوزه در فعالیت های فرهنگی و علمی کشور و نحوه تعامل مراکز علمی و فرهنگی با حوزه های علمیه.
  • ایجاد فضای نقادی و ازاداندیشی درمباحث علمی.
  • ضرورت هماهنگی درمسائل مربوط به تبلیغ و مبلغان و اموزش شیوه‌های مختلف و نوین تبلیغ.
  • لزوم اشنایی بیش از پیش با ادبیات فارسی و فن خطابه.
  • برنامه ریزی جامع و دقیق تر برای طلاب خارجی.
  • ایفای نقش فعال‌تر حوزه برای نشر معارف دینی و پاسخگویی به نیازها درعرصه بین‌المللی.
  • صیانت از جایگاه فلسفه اسلامی درحوزه علمیه قم.
  • اهتمام جدی تر به پژوهش و تحقیق درحوزه های علمیه به ویژه درخصوص مسائل فقهی.
  • برنامه ریزی فراگیر برای مسائل اموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه خواهران به ویژه تحقیق  و پژوهش درخصوص مباحث روز زنان و خانواده.
  • بهره برداری هدفمند و متمرکز از فناوریهای نوین اطلاعات و رسانه های الکترونیک برای عرضه جهانی تولیدات علمی حوزه های علمیه.
  • توجه سازمان یافته تر به قران و نهج البلاغه درحوزه های علمیه.
  • گسترده شدن تشکیلات اداری پژوهشکده ها و مراکز حوزوی.
  • توجه به محتوا و کیفیت پژوهش ها همزمان با رشد کمی پژوهشکده ها .
  • ایجاد رشته های تخصصی درحوزه علمیه
کد خبر 37907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز