سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

چند روز پس از تغییر فرماندهان ارتش ترکیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در یک سخنرانی به نیروهای کرد ازجمله در عراق و سوریه اعلان جنگ داد.

ترکیه

درحالي‌كه نيروهاي كرد ازجمله يگان‌هاي مدافع خلق(ي‌پ‌گ) در حال عمليات با همراهي آمريكا براي آزادسازي رقه در سوريه هستند اردوغان اعلام كرده كه نيروهاي كرد را در عراق و سوريه راحت نمي‌گذارد؛مسئله‌اي كه بسياري آن را به‌معناي احتمال ورود تركيه به خاك سوريه توصيف كرده‌اند.

او در سخنراني خود با زير سؤال بردن ائتلاف ضد‌داعش به رهبري آمريكا گفت: ما سازمان‌هاي جدايي‌طلب(پ‌ك‌ك و ي‌پ‌گ) را در عراق و سوريه راحت نمي‌گذاريم. ما مي‌دانيم كه تا وقتي مرداب نخشكيده، پشه‌ها ما را راحت نمي‌گذارند.با توجه به تحولات اخير و همچنين تحركات اخير نظامي به‌نظر مي‌رسد كه تركيه خود را براي عملياتي گسترده عليه نيروهاي كرد در خاك عراق و سوريه آماده مي‌كند؛ مسئله‌اي كه مي‌تواند تنش‌ها در منطقه را بار ديگر به‌شدت افزايش دهد.

در هفته‌هاي اخير نيروهاي ارتش تركيه با يگان‌هاي مدافع خلق كرد كه بخشي از مرزهاي شمال غربي سوريه را تحت كنترل دارند، تبادل آتش داشتند. تركيه كه دومين ارتش بزرگ را پس از آمريكا دارد همچنين در اوايل اين هفته توپخانه‌ها و تانك‌هايي را به اين بخش از مرزها آورده است. با افزايش درگيري‌ها روز گذشته گزارش‌هايي از هدف قرار گرفتن يك كاروان نظامي تركيه در منطقه كردستان عراق با بمب‌ كنار جاده‌اي منتشر شد. تركيه در منطقه كردستان عراق حدود ۲۰ پايگاه نظامي دارد كه مي‌تواند از آنها براي عمليات در خاك سوريه استفاده كند. اردوغان روز گذشته هشدار داد كه تركيه سازمان‌هاي جدايي‌طلب(كردها) را در عراق و سوريه در آرامش رها نمي‌كند.

  • تغييرات ارتش براي عمليات

نيروهاي ي‌پ‌گ بخش اصلي عمليات آزادسازي رقه، مركز خودخوانده داعش در سوريه با همراهي و حمايت آمريكا هستند. تركيه اين گروه را متهم به ارتباط با پ‌ك‌ك مي‌داند و آن را تروريستي مي‌خواند؛ مسئله‌اي كه آمريكا آن را رد مي‌كند.

خط و نشان اردوغان براي كردها حدود يك هفته پس از آن كشيده شد كه شوراي‌عالي نظامي تركيه فرماندهان نيروهاي زميني، هوايي و دريايي را بركنار و افراد جديدي را به جاي آنها معرفي كرد. براساس اعلام شوراي‌عالي نظامي تركيه ژنرال ياشار گولر، درياسالار عدنان اوزبال و ژنرال حسن كوچك‌آكيوز از سوي اين شورا كه زيرنظر دولت اداره مي‌شود به‌ترتيب به‌عنوان فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي ارتش كشور منصوب شده‌اند.

تغيير فرماندهان نيروهاي سه‌گانه يكي از آخرين قدم‌ها در پاكسازي ارتش تركيه پس از كودتاي نافرجام اين كشور به‌حساب مي‌آيد. آمارها نشان مي‌دهد كه طي يك سال گذشته حداقل ۴۰ درصد افسران ارتش تركيه تصفيه شده‌اند. مقام‌هاي تركيه مي‌گويند با تغييرات جديد در سطح فرماندهي، اين كشور فعاليت بيشتري در مبارزه با تروريسم خواهد داشت.

  • ورود مجدد به خاك سوريه؟

تحليلگران با توجه به تحولات اخير اعتقاد دارند تركيه قصد ورود نظامي به خاك سوريه و كنترل برخي مناطق را در اين كشور دارد. مقام‌هاي تركيه به‌شدت از پيشروي‌هاي نيروهاي كرد در سوريه و همچنين احتمال تشكيل منطقه خودمختار كردها در نوار شمالي سوريه و عراق و در نزديكي مرزهاي اين كشور نگران هستند.

كارشناسان مي‌گويند تركيه درصدد سوءاستفاده از وضعيت پرتنش مناطق براي سركوب گسترده كردها و همچنين به تصرف درآوردن اراضي استراتژيك در سوريه براي داشتن دست بالاتر پس از داعش در سوريه است. چند روز قبل رجب طيب اردوغان به ‌احتمال ورود مجدد نظاميان اين كشور مانند عمليات آگوست گذشته در شمال سوريه اشاره كرد.

او اعلام كرد كه شرايط در منطقه اكنون فراتر از مبارزه با يك گروه تروريستي(داعش) است. حمله عليه نيروهاي ي‌پ‌گ همچنين مي‌تواند باعث افزايش تنش‌ها با آمريكا به‌عنوان حامي اين گروه شود. علاوه بر اين دولت عراق بارها از حملات بدون هماهنگي تركيه در خاك اين كشور انتقاد كرده است.

کد خبر 378744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha