همشهری‌آنلاین: دیدار برنامه‌ریزی شده میان وزرای خارجه چین و ویتنام که قرار بود در حاشیه نشست آسه‌ان در مانیل، فیلیپین برگزار شود، به دلیل افزایش تنش‌ها بر سر دریای چین جنوبی کنسل شد.

ویتنام نگرانی خود را بابت افزایش جزیره‌سازی دولت چین در دریای چین جنوبی ابراز کرده و نظامی‌گری در این منطقه را مورد انتقاد قرار داد.

ویتنام به شدت از ادعای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی انتقاد كرده است.

مقام‌های سفارت چین درباره کنسل شدن دیدار میان وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و فام بین مین، همتای ویتنامی‌اش نظری ندادند.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه چین گفت که این دو قبلا با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

رسانه‌ها در ویتنام نیز گزارش دادند وزرای امور خارجه چین و ویتنام در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو آ.سه.آن در مانیل، فیلیپین دیدار کرده و به تبادل دیدگاه پرداختند. همچنین تصاویری از دست دادن این دو منتشر شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، يكي از دلایل کنسل شدن این دیدار دو طرفه، افزایش تنش در مساله دریای چین جنوبی است که از ژوئن سال جاری میلادی شدت یافته؛ زمانی‌که پکن به دلیل استخراج نفت و گاز هانوی در یک منطقه واقع در دریای چین جنوبی که مورد مناقشه است، به شدت خشمگین شد. این اکتشاف پس از اعتراض‌هاي مقام‌های چین به حالت تعلیق درآمد.

امروز سه شنبه 17 مرداد نیز روزنامه چاینا دیلی نوشت که ویتنام تلاش کرده تا مساله ساخت و ساز را در نشست مطرح كند و اشاره کرد  دولت هانوی ساخت و سازهایش را در دریای چین جنوبی افزایش داده است.

استرالیا، ژاپن و آمریکا روز دوشنبه به کشورهای جنوب شرق آسیا و چین تاکید کردند تا این مساله را تضمین کنند که قوانین مربوط به حمل و نقل دریایی در دریای چین جنوبی باید به صورت قانونی اجرا شود و اعلام کردند آنها به شدت مخالف اقدام‌هاي یک‌جانبه از سوی کشورهایی هستند که مدعی مالکیت در منطقه هستند.

چین این اقدام‌ها را از سوی کشورهای دیگر مداخله می‌داند و مخالفت خود را بابت آنها اعلام کرده است.

کد خبر 378685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha