سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

هنوز و همچنان مهم‌ترین موضوع مورد توجه کمیته امداد امام خیمنی(ره) موضوع افزایش مستمری‌های مددجویان نهادهای حمایتی و حواشی آن است.

 سید‌پرویز فتاح

 سيد‌پرويز فتاح روز گذشته و در يك نشست خبري كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، افزايش مستمري‌هاي نيازمندان را «آرزوي قديمي» و «موضوع مهم و حساس براي كشور» توصيف و تأييد كرد كه اين كار سنگين‌ترين بار مالي در بودجه امسال را داشته است.

او اگر چه از دولت و مجلس تشكر كرد اما از شيوه دولت در پرداخت اين مستمري‌ها انتقاد كرد و آن را خلاف قانون دانست. فتاح با بيان اينكه مصوبه مجلس مي‌گويد بايد اين مبالغ به‌صورت مستمري و به‌حساب مستمري فرد واريز شود، گفت: «ولي در اين 4‌ماه به‌حساب يارانه‌ها پرداخت شده و تبعاتي براي كميته امداد و بهزيستي ايجاد كرده است. من با مسئولان دولتي صحبت كرده‌ام. آنها قبول دارند كه بايد مشكل حل شود. آيين‌نامه‌اي تدوين شده كه براساس آن اين مبالغ از طريق بهزيستي و كميته امداد پرداخت شود.»

او در پاسخ به اين سؤال كه قانون در اين زمينه چه مي‌گويد، گفت: «قانون روشن است و به صراحت مي‌گويد بايد از طريق مستمري پرداخت شود و آنچه تا‌كنون اتفاق افتاده، خلاف قانون است.»

  • فقر مطلق نداريم

«فقر مطلق را تا پايان دولت بعد برطرف مي‌كنيم»؛ اين يكي از مهم‌ترين شعارهاي دكتر حسن روحاني در تبليغات انتخابات رياست‌جمهور بود. اما آيا فقر مطلق در كشور وجود دارد؟ سيدپرويز فتاح كه شايد در ايام انتخابات ترجيح مي‌داد درباره چنين موضوعاتي اظهارنظر نكند، اين بار در پاسخي روشن‌تر به سؤال همشهري در اين زمينه گفت: «من در دست‌كم 2يا 3جلسه از آقاي رئيس‌جمهور اين موضوع را شنيدم. آخرين بار هم در جلسه تنفيذ در محضر رهبر انقلاب اين موضوع را تكرار كردند. در ‌ماه رمضان به‌طور مفصل با رئيس‌جمهور محترم صحبت كردم و عرض كردم كه بايد در تعريف فقر مطلق تجديدنظر كنيم. اين موضوع را به آقاي ربيعي، وزير كار هم عرض كردم كه نظام اسلامي موفق شده فقر مطلق را ريشه‌كن بكند. حتما منظور آقاي روحاني اين است كه سطح رفاه را بالا ببريم و خط فقر را بالا‌تر درنظر گرفته‌اند. به معناي آن استنباط قديمي كه فقر مطلق مربوط به كسي مي‌شود كه نان خوردن و حداقل معيشت را ندارد. با پرداخت يارانه و مخصوصا با افزايش مستمري مددجويان نهادهاي حمايتي مي‌توانيم ادعا كنيم كه فقر مطلق برطرف شده است. البته به‌صورت موردي ممكن است مواردي وجود داشته باشد اما در مجموع الان فقر مطلق نداريم، مگر اينكه دولت براي فقر مطلق تعريف جديد و سطح جديدي ارائه بدهد.»

اشاره فتاح به دريافتي مستمري افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي و كمك‌هاي متفرقه براي اين حوزه است. هم‌اكنون هر فرد تحت پوشش 53هزار تومان از كميته امداد يا بهزيستي و 95هزار تومان هم از محل يارانه‌ها دريافت مي‌كند. اين منهاي كمك‌هاي موردي در قالب طرح‌هايي مانند محسنين و كمك به ايتام، كمك‌هزينه تحصيل، كمك‌‌هزينه جهيزيه، پرداخت هزينه‌هاي درمان البته كمك‌هاي متفرقه ساير نهادهاي دولتي و خيريه‌هاي خصوصي است.

رئيس كميته امداد البته تأكيد كرد كه از اين زاويه نگاه رئيس‌جمهور استقبال مي‌كند و منتظر تحقق وعده‌هاي اوست: «ما از اينكه ايشان چنين شعاري دادند كه به سود بهزيستي و كميته امداد و نهادهاي حمايتي بود، خوشحاليم. چون اين براي دولت تعهدي ايجاد كرده و مطالبه ما هم هست. ايشان بعد از انتخاب مجدد يكي دو بار گفته‌اند كه اراده دولت افزايش 5برابري مستمري كميته امداد است. اين وعده در ذهن ما و افراد تحت پوشش مانده و بيرون هم نمي‌رود. اين وعده دولت الان تبديل به مطالبه شده كه براي تحقق ان‌شاءالله بايد تبديل به قانون بشود.»

  • تخصيص 10هزار ميليارد تومان براي مناطق محروم

طي ۲ هفته گذشته موضوع تخصيص ۱.۵ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي رفع محروميت مناطق محروم و روستايي از سوي دولت تقاضا شده و از سوي مجلس تصويب شد. اما اين مصوبه گير قانوني داشته و شوراي نگهبان آن را رد كرده است. با وجود اين 3 هفته پيش با نامه رئيس مجلس به مقام معظم رهبري موافقت شد كه اين لايحه عملياتي شود. اعتبار حاصل از اين لايحه 5هزار ميليارد تومان است كه 3بانك عامل هم به همين اندازه بايد اعتبار بياورند كه در مجموع 10هزار ميليارد تومان براي اشتغال روستايي تخصيص خواهد يافت.

کد خبر 378640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha