همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم گفت: مشارکت بیش از ۴۰ میلیونی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روز شنبه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در محل مجلس شورای اسلامی افزود: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم دشمنی‌ها با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهند و بر اساس اصل ششم قانون اساسی، مستقیم و غیرمستقیم با اتکا به آرای عمومی، مسئولان در منصب قدرت قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه‌های دینی، با وجود تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته مظهر آزادی و مردم‌سالاری دینی در جهان باشد.

وی افزود: بنیادی‌ترین اصل نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی نیز به آن تاکید شده، نگاه توحیدی است، اساس این نظام ایمان به خدا و تسلیم در برابر امر خداست.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: نظام توحیدی می‌گوید عزت را فقط باید در اطاعت از خدا جست و هدف از حکومت، رشد انسان در مسیر خداست.

وی افزود: امروز در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری بر خود لازم می‌دانم از حضور مردم ایران که با شرکت بیش از 40 میلیون نفری در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالم کشیدند و به دشمنان نشان دادند که با گذشت 40 سال از انقلاب با قدرت و اعتماد پای نظام ایستاده‌اند، تشکر کنم.

آملی لاریجانی گفت: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به رغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: مسئولان ایران بر اساس اصل 6 قانون اساسی مستقیم یا غیرمستقیم با اتکا به آرای مردم بر مسند خدمت قرار می‌گیرند و بر اساس بند 8 اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف است همه امکانات خود را برای جلب مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به کار گیرد.

آملی لاریجانی افزود: به عنوان رئیس قوه قصاییه با افتخار اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکای به آموزه‌های بلند دینی و تمدن غنی خود از جمله کشورهای بزرگ جهان است که به رغم تهدیدات استکبار جهانی، الگوی استقلال، آزادی و مردمسالاری دینی در منطقه و جهان است.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم‌سالاری دینی بر آرای مردم و ارزش‌های اخلاقی استوار است. فلسفه سیاسی مردمسالاری دینی از جهات هستی‌شناسانه و ارزشی با دموکراسی غربی متفاوت است و اساس آن بر نگاه توحیدی استوار است.

وی افزود: نگاه توحیدی، بندها را از جان آدمی باز می‌کند و انسان را به آزادی دعوت می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: امروز با تحلیف رئیس جمهوری در این مراسم باشکوه در نظام مردمسالاری دینی در ایران، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود. متن تحلیف نیز بسیار مهم و قابل توجه است.

آملی لاریجانی گفت: از جمله اموری که رئیس جمهوری به وسیله سوگند به آن ملتزم می شود این است که باید پاسدار مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و پاسداری از این سه اصل لوازمی دارد.

وی ادامه داد: اصول قانون اساسی اصولی مهم، مترقی و جامع الاطراف جمهوری اسلامی دارد که با مداقه مجلس خبرگان قانون اساسی تدوین و با رأی قریب 98درصدی مردم به تایید قاطبه ملت رسیده است.

آملی لاریجانی گفت: بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی، نگاه توحیدی است که در سراسر این میثاق ملی تجلی دارد و به خصوص در اصل دوم به آن تصریح شده است که جمهوری اسلامی نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا و اتکا به حاکمیت او و لزوم تسلیم بر امر او است.

وی ادامه داد: نگاه توحیدی، نگاهی است که در روابط خارجی و روابط بین‌الملل می‌گوید که از هیچ قدرتی جز خدا نترسید و عزت را باید نزد خدا جست.

رئیس قوه قضاییه گفت: هدف از حکومت در نگاه توحیدی، رشد انسان در مسیر نزدیکی به خداست، نگاه توحیدی انسان را به عدالت فرا می‌خواند و این نگاه توحیدی است که بندهای گران را از جان آدمی باز می‌کند و وی را به آزادی هدایت می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ضمن تبریک و تهنیت به رئیس جمهوری محترم و آرزوی توفیق برای ایشان، عرض می‌کنم مسلم بدانید که هر قدمی که در طریق توحیدی برمی‌دارید، همه آحاد ملت و مسئولان و دلسوزان نظام حامی و همکار شما خواهند بود و من نیز به عنوان رئیس قوه قضاییه از هر خدمتی که در این مسیر، میسر باشد دریغ نمی‌کنم.

رئیس قوه قضاییه افزود: امروز نظام اسلامی نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت و مسئولان متعهد کشور است، خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.

کد خبر 378387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha