همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را می‌توان یکی از مهمترین حماسه‌های کشور دانست که در حالی برگزار شد که شرایط سیاسی و امنیت داخلی ما حضور مردم را در عرصه مشارکت بیش از هر زمان ضروری کرده بود.

رحمانی فضلی

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی توسط رهبر انقلاب که هم اکنون در حسینیه امام خمینی (ره) در حال برگزاری است، طی سخنانی و در گزارش خود از روند برگزاری انتخابات اردیبهشت ماه 96 با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: بسیار خرسندم که این توفیق الهی نصیب این جانب شد که در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری، گزارشی از انتخابات را به استحضار برسانم.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی،‌اداره حکومت و قانونگذاری در چارچوب اصول قانون اساسی با نظر مردم است و انتخابات تجلی خواست و اراده مردم محسوب می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از دستاوردهای نظام مردم سالاری دینی است،‌ اظهار کرد: این دستاورد در عمق باور ملت ما قرار گرفته است و با آموزه های اسلام و آرمان‌های امام و هدایت رهبری و از طریق برگزاری انتخابات دنبال می‌شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری را یکی از مهمترین حماسه‌های کشور دانست،‌ اظهار کرد: این انتخابات در حالی برگزار شد که کشور ما از نظر شرایط سیاست داخلی و امنیت داخلی و مسائل مربوط به سیاست خارجی حضور مردم را در عرصه مشارکت بیش از هر زمان ضروری کرده بود و حضور 42 میلیونی مردم در انتخابات اعتقاد آنان به آرمان‌های انقلاب و تعیین سرنوشت خود را نشان داد.

وی ادامه داد: تعامل ما با شورای نگهبان و سایر دستگاه های مرتبط با امر برگزاری انتخابات که با تلاش صادقانه همکاران ما در وزارت کشور و همراهی آحاد مردم و مشارکت سازنده احزاب و گروه‌ها منجر به برگزاری انتخاباتی دقیق و امن شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از مرداد ماه سال 95 سازمان اجرایی منظمی در قالب ستاد انتخابات کشور برای برگزاری امر انتخابات ایجاد شد گفت: برای امنیت انتخابات،‌ ستاد انتخابات کشور از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد و با رعایت مر قانون و ایجاد کمیته حراست و همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی،‌ تامین امنیت کامل انتخابات در شرایطی که کشورهای همسایه با ناامنی روبرو بودند و دشمنان از هیچ تلاشی برای بر هم زدن امنیت فروگذار نبودند مانع از ایجاد مشکل شد.

وزیر کشور ادامه داد: امسال سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری،‌ پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس به صورت همزمان برگزار شد که هر یک از این‌ها باید مطابق قانون خاص خود و با تفاوت‌های شیوه نظارت برگزار می‌شد که برنامه ریزی و هماهنگی برای آن از ضروریات بود و تلاش شد به نحو شایسته اجرا شود.

وی درباره مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته،‌یادآور شد: برنامه ریزی و هماهنگی با شورای نگهبان برای تعیین زمان برگزاری و زمانبندی برای تدارکات و برگزاری انتخابات صورت گرفت. برای آشنایی مجریان 9 دوره آموزش عمومی و 10 همایش تخصصی در 31 استان برای هزار و 150 نفر از دست اندرکاران، ‌معاونین سیاسی، ‌فرمانداران،‌ بخشداران و کارشناسان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شد.

رحمانی فضلی افزود: برگزاری دوره 5 روزه توسط مربیان تربیتی که تجربیات خود برای آموزش انتخابات را انتقال دهند نیز در این دوره اینجام شد، برای اطمنیان بخشی حداکثری به مردم به منظور تحقق فرمان مقام عظمای ولایت و دغدغه رئیس جمهور برای صیانت از آراء استفاده از تعرفه‌ها به 200 میلیون برگه رسید که در آنها 10 شاخص امنیتی لحاظ شده بوده که 5 شاخص آن برای اولین بار اجرا می‌شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تعرفه‌ها براساس زمانبندی مشخص ارسال شد و با برآوردی که از واجدین شرایط رای دادن در کل کشور داشتیم،‌ تعرفه‌ها چاپ و تخصیص داده شد و در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌ها با کمبود تعرفه مواجه نشدیم. در این انتخابات 429 هیات اجرایی در شهرستان‌ها تشکیل شد و 62 هزار و 381 شعبه اخذ رای برای ریاست جمهوری و 81 هزار و 450 شعبه برای شوراها در سراسر کشور در نظر گرفته شد که رشد 10 درصدی داشت.

وزیر کشور همچنین اظهار کرد: با هماهنگی شورای نگهبان 24 مرحله از 25 فرآیند برگزاری به صورت تمام مکانیزه بود و در انتخاب شوراها برای اولین بار در 140 شهر 25 مرحله تمام الکترونیک برگزار شد. با همکاری وزارت خارجه امکانات لازم برای هموطنان خارج از کشور مهیا شد و در 103 کشور شامل 133 نمایندگی سیاسی در 310 شعبه اخذ رای صورت گرفت.

وی اضافه کرد: برای تامین امنیت 170 هزار نفر از عوامل انتظامی و نظامی و 70 هزار نفر از هیات‌های بازرسی حضور داشتند. کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هم 6 جلسه در وزارت کشور و 89 جلسه در صدا و سیما داشت که نقش خود را در تنظیم برنامه‌های تبلیغی ایفا کرد. برای فراهم کردن فضای آرام و عادی برای تبلیغات قانونی هزار و 788 همایش و گردهمایی سیاسی و تبلیغاتی در کمال آرامش برگزار و از بروز هر مشکل امنیتی و بی نظمی پیشگیری شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به طور متوسط در کل کشور در هر 87 ثانیه یک نفر رای داد،‌ افزود: در سال 92 این رقم به ازای هر 92 ثانیه یک نفر بود آن هم با وجود اینکه در این دوره تعداد مراجعین افزایش داشت. استفاده از سیستم مکانیزه برای احراز هویت کمک زیادی کرد تا افراد غیر یا فوت شده نتوانند رای دهند و یا یک فرد بیش از یک بار رای ندهد. انتخابات 8 صبح جمعه آغاز و ساعت 24 پایان یافت و کاملا مراقبت شد تا امر خلافی صورت نگیرد.

وی همچنین گفت: با تعاملات با هیات‌های مرکزی تمام گزارش‌های آن هیات‌ها و 350 هزار ناظر در سراسر کشور پیگیری شد. در انتخابات مشارکت 73.33 درصدی مردم نسبت به سال 92 رشد 12.34 درصدی داشت و در تهران آراء بالغ بر 3 میلیون و 688 هزار و 596 رای بود که نسبت به دوره قبل 28.8 درصد افزایش داشت.

وزیر کشور با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اظهار کرد: در این انتخابات از مجموع 41 میلیون و 366 هزار و 85 رای، حجت الاسلام حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 636 هزار و 652 رای به موفقیت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شورای نگهبان در پایان بررسی‌های خود و در سقف زمان قانونی از طریق رسیدگی به شکایات و بررسی میدانی، صحت انتخابات را بدون ابطال یک صندوق اعلام کرد،‌گفت: این تایید شورای نگهبان نشان از سخت کوشی همکارانمان در حوزه اجرا و نظارت بوده است و وزارت کشور از ابتدا نیز به برگزاری سالم و پرشکوه انتخابات و تامین کامل صحت و درستی آن اصرار داشت. این نتایج حاصله از این انتخابات نشان دهنده همین توجه و سخت‌کوشی است که طی آن شورای نگهبان تمامی آرای انتخابات را تایید نمود.

وزیر کشور در پایان اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم از رهبر معظم انقلاب که با ولایت‌های داهیانه خود و نیز آقای روحانی که با حمایت‌های دقیق و قدرتمند خود به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کمک کردند و همچنین از شورای نگهبان، ستاد انتخابات سراسر کشور، هیات‌های اجرایی وپرسنل خدوم وزارت کشور و نیز علمای عظام، مراجع تقلید و اصحاب رسانه بویژه صدا و سیما تشکر می‌کنم و امیدوارم که با حمایت رهبری و تلاش‌های دولتمردان کشور عزیز و مردم گرامی‌مان به جایگاهی که باید برسند.

کد خبر 378249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha