همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در آخرین نشست خبریش به سئوالاتی در مورد ترکیب کابینه، لغو کنسرت‌ها و وضعیت سلامت میرحسین و کروبی پاسخ داد. او در مورد محصورین گفت: ان‌شاءالله سلامتی عاجل برای این شخصیت‌ها ایجاد و کدورت‌ها رفع شود. باب مفتوح است و رهبری هم در این خصوص هیچ چیزی را غیر قابل حل نداسته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم با اشاره به اینکه رئیس جمهور نظرات مختلف در مورد کابینه را شنیده و خود تصمیم نهایی را می‌گیرد، اظهار داشت: رئیس جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، ‌هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می کند. ملاحظات و فاکتورهای مختلف در گزینش وزرا توسط رئیس جمهور لحاظ می‌شود که قابل درک است.

وی درباره استفاده از زنان در کابینه خاطر نشان کرد: همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نکنیم. اگر برای همکاری در کابینه وزیر زنی معرفی نشود، این به معنای عدم استفاده از ظرفیت زنان نیست. زنان همچنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا می‌کنند. رئیس جمهور هم اصلا اعتقادی ندارد که نباید از ظرفیت و توانایی زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم از آنها فقط باید در پست وزارت یا معاون وزیر استفاده شود.

نوبخت ادامه داد: در خرداد و تیر ماه در سازمان برنامه و بودجه 3 زن مسئولیت‌های قابل توجهی یعنی ریاست سازمان برنامه و بودجه البرز،‌ ریاست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه و ریاست امور فناآوری‌های این سازمان را بر عهده گرفته‌اند. معاون پشتیبانی سازمان هم یک خانم است. در سطوح مختلف از ظرفیت زنان برای مشارکت در مدیریت کشور به نحو شایسته استفاده می‌شود و تعداد زنان کابینه کم نخواهد شد.

  • رییس‌جمهور جوگیر نمی‌شود

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور از فعالیت‌های توییتری حامیان دولت درباره کابینه اطلاعی دارد؟ تصریح کرد: درباره چینش کابینه و فضا سازی در جهت تکریم یا تخریب چهره‌ها باید بگویم که رئیس جمهور بسیار زیرک است و همه این موارد را می‌فهمد و آدم شجاعی در بیان نظر و تصمیم‌گیری است جو گیر نمی شود و البته نظرات مختلف را می‌شنود و خودخواه نیست.روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند،‌البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نکرده و به آن احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.

وی همچنین درباره تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و جایگزینی یک مرد به جای معصومه  ابتکار اظهار داشت: دولت برنامه‌ای برای تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه ندارد و قرار هم نیست مدیریت را به صورت جنسیتی ببینیم،‌ بلکه ملاک توانایی افراد است و اگر کسی هم به جای خانم ابتکار بیاید بدین معنا نیست که او شایستگی لازم را نداشته است.

  • برای دفاع از منافع ملی و برقراری آرامش در جامعه تلاش کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضعیت سلامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در هفت هشت روز اخیر جلسه ای در شورای عالی امنیت نداشتیم. موضوع جلسه پیشین این شورا هم در مورد این مساله‌ای که شما اشاره کردید نبوده است. ضمن آرزوی سلامتی برای این عزیزان امیدواریم شرایط به گونه‌ای پیش آید که دغدغه‌ای برای خانواده‌ آنها و مردم پیش نیاید. باید برای دفاع از منافع ملی و برقراری آرامش در جامعه تلاش کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده شخصا پیگیر مساله درمان کروبی است و از طرف دولت ماموریتی ندارد، گفت: وزیر بهداشت پزشک آزاد نیست بلکه عضو کابینه است و اگر اقدامی در این زمینه انجام می دهد در راستای ایفای تعهدات خود است. ما موظفیم که برای هر شهروندی که کسالت داشته باشد اقدام کنیم چه برسد به این افراد که ما خود را مسئول سلامتی آن‌ها می دانیم. در این رابطه با وزیر بهداشت صحبت می‌کنیم و ان‌شاءالله سلامتی عاجل برای این شخصیت‌ها ایجاد و کدورت‌ها رفع شود. باب مفتوح است و رهبری هم  در این خصوص هیچ چیزی را غیر قابل حل نداسته‌اند.

نوبخت درباره گزارش دیوان محاسبات از تخلفات احمدی‌نژاد اظهار کرد: عدد و رقم این تخلفات را دادستان دیوان محاسبات اعلام کرده که عدد 7 - 8 هزار میلیارد عدد بسیار بالایی است. ما تاکنون تلاش نکرده ایم عدد و ارقام را منعکس کنیم تا مسیر قانونی طی شود. الان هم مطرح شده که احکام قطعی در این باره صادر شده که ان‌شاء‌الله این احکام اجرا شود، زیرا از این بابت خسارت بسیار سنگینی به کشور وارد شده و مردم هم احساس می‌کنند در رابطه با منافع ملی حساس باشند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد. من چقدر متاسفم سوالاتی درباره سلامتی بعضی عزیزان مطرح شد این‌ها همه محصول آن دوره است. آن دولت باید به این مسائل پاسخ دهد که چه شرایطی برای کشور ایجاد کرده است.

وی در مورد گزارش نهایی هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی گفت: این هیات به اتفاق آراء این قرارداد را تایید کرده است. این قرارداد بزرگ بیش از 85 میلیارد دلار در 20 سال عواید دارد که فقط 12 میلیارد دلار آن سهم طرف مقابل است و عواید اصلی آن متعلق به کشور و مردم ایران است. ما باید در سال 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم تا به رشد 8 درصدی برسیم،  اما فقط با 5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در قرارداد نفتی چه مباحثی و حتی طرح سه فوریتی مطرح شد. این قرارداد نفتی دنباله مذاکره طولانی مدت هیات دیپلماتیک ما با 6 کشور دنیاست. اگر از این فرصت استفاده نکنیم پس چرا آن همه تلاش کردیم. نباید حرف هایی زده شود که در میان مردم تردید ایجاد شود.

نوبخت در مورد ارزیابی خود از عملکرد تیم اقتصادی دولت نیز خاطر نشان کرد: تیم اقتصادی دولت قرار بود رکود را به رشد بالا برساند و تورم بالا را کاهش دهد. اکنون باید براساس ارقام و اعداد در مورد این تیم قضاوت کنیم و نباید همینجوری حرف بزنیم. ما با آغوش باز پذیرای انتقادات هستیم،‌ اما یک عضو هیات علمی دانشگاه در اظهارات خود باید براساس اعداد و ارقام صحبت کند.

سخنگوی دولت درباره اقدام هیات نظارت بر برجام برای مقابله با اقدامات اخیر آمریکا، تصریح کرد: در این زمینه دولت به تنهایی اظهار نظر نمی کند و این هیات است که باید تصمیم نهایی را بگیرد اما مطمئن باشید ما از منافع مردم و مصالح کشور به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و متناسب با کنش طرف مقابل واکنش نشان می‌دهیم.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که  با توجه به کارشکنی آمریکا چه برنامه ای برای جذب سرمایه خارجی دارید؟، گفت: برجام یکی دستاورد برای ملت ایران است که خالی از نوسانات و هجمه‌ها نیست. تندروها و رژیم صهیونیستی دشمن برجام‌اند و ترامپ هم مخالف این توافق است،‌ اما آمریکا فقط یک کشور از شش کشور طرف مقابل ماست و 5 کشور دیگر بر اجرای برجام تاکید دارند. البته آنها اعتراضی نسبت به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ داشتند که ما هم پاسخ آنها را می‌دهیم که این اقدام تناقضی با برجام ندارد. در حال حاضر قراردادهای متعددی با کشورهای دنیا در حال انعقاد است و ما کار خود را انجام می‌دهیم و نسبت به این دستاورد ملت ایران هوشمندانه عمل می‌کنیم.

  • لغو کنسرت‌ها باعث تاسف است

وی در مورد لغو کنسرت شهرام ناظری و اقدام دولت برای ممانعت از تکرار این اتفاقات اظهار داشت: لغو این کنسرت باعث تاسف است. انتظار ما این است مسئولان محلی واقع بینانه شرایط اجتماعی استان های خود را مدیریت کرده و کاری نکنند مسائل استانی نگرانی ملی را به همراه داشته باشد. حمایت از هنرمندان برای دولت حائز اهمیت است و من وقتی شنیدم این اتفاق برای هنرمند اصیل،‌ محترم و نکونامی مثل شهرام ناظری رخ داده بسیار متاسف شدم.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت آن‌چه را که در توان داشته باشد در این زمینه انجام می‌دهد خاطر نشان کرد: برای لغو این کنسرت حرف های متناقضی شنیده شد که خارج از حوزه کاری دولت بود. این اتفاقات برای نظام هم خوب نیست. حتی با هنرمندی که اعتبار هنری‌اش مخدوش است باید در چارچوب قانون رفتار شود چه برسد به هنرمندان اصیلی مثل شهرام ناظری.

وی در پاسخ به این پرسش که وعده دولت برای تکمیل مسکن مهر کی نهایی می‌شود؟ گفت: تکمیل مسکن مهر جزء تعهدات دولت است که در سال گذشته هم هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و وام مسکن هم افزایش یافت تا این پروژه تکمیل شود. این پروژه‌ باید ظرف همین ماه‌ها به پایان برسد.

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا واقعیت دارد که نامزدهای نهایی برای وزارت کشور در حال تهیه لیست استانداران خود هستند، اظهار داشت: در این مدت خیلی از محافل برای خود وزیر انتخاب می‌کردند که این اقدامات ربطی به دولت ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه دولت برای انتخاب وزرا در صورت تفکیک وزارتخانه‌ها چیست و آیا این وزرا اکنون معرفی می‌شوند؟ تصریح کرد: به محض اینکه تفکیکی صورت بگیرد وزیر هم معرفی خواهد شد.

وی در مورد اخبار تبادل زندانیان ایران و آمریکا با وساطت کشور عمان گفت: من از این موضوع بی خبرم و چنین چیزی در دولت مطرح نیست.

نوبخت درباره کاهش صادرات غیر نفتی ایران و علت آن نیز تصریح کرد: صادرات نفتی طبق برنامه پیش رفته و تولید نفت هم در تیر ماه به 3 میلیون و 853 هزار بشکه رسیده است.

وی گفت: با این وجود قیمت نفت هم افت پیدا کرده است. صادرات غیر نفتی هم اندکی نسبت به واردات تغییر یافته که در حال بررسی علت‌های آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال صادرات غیر نفتی را طبق برنامه پیش ببریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم تخصیص بودجه برای طرح‌های کلان فناوری افزود: لیست این طرح‌ها در آخرین روزهای دولت دهم تصویب شد. برخی از این طرح‌ها حتی پروپزال هم نداشت،‌ اما برای آن ارقام میلیاردی تصویب شده بود که ما گزارش این طرح‌ها را به شورای عطف دادیم. در ضمن تلاش ما این است که بودجه کافی برای تحقیقات و طرح‌های فناوری اختصاص یابد و اگر طرحی توجیه داشته باشد،‌ ما حاضریم بودجه آن را تخصیص دهیم.

  • افزایش قیمت‌ها فصلی است

وی درباره افزایش قیمت برخی اقلام در ماه‌های اخیر گفت: برخی افزایش قیمت‌ها فصلی است که دوباره به جای خود بازمی گردد مثل قیمت ارز. از سویی گرما و سرما هم بر روی قیمت برخی اقلام تاثیر می‌گذارد. ما نمی خواهیم بلافاصله با گران شدن برخی کالاها به واردات روی بیاوریم زیرا این کار فقط در کوتاه مدت جواب می‌دهد و واردات به تولید داخلی آسیب می‌زند. به زور پایین آوردن قیمت‌ها با واردات ممکن است که برنامه دولت حمایت از تولید داخلی است.

نوبخت همچنین با بیان این‌که «تا نهم مرداد 7 میلیون و 900 هزار تن گندم به ارزش 10 هزار و 300 میلیارد تومان از گندم‌کاران خریداری شده است» گفت: تا الان دولت 5 هزار و 10 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده و مابقی در دست پرداخت است. همچنین تا 8 مرداد به 25 هزار و 433 واحد تولیدی به مبلغ 17 هزار و 861 میلیارد تومان تسهیلات داده شده است. برای طرح‌های عمرانی هم 16 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شده است. برای طرح‌های عمرانی استانی 4 هزار و 800 میلیارد تومان و برای طرح‌های ملی 9 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است و تا تاریخ 7 مرداد ماه هم 52 هزار و 591 دستگاه تاکسی فرسوده را تحویل گرفته‌ایم و جایگزین آن را داده‌ایم.

نوبخت در مورد افزایش قیمت مسکن استیجاری وبرنامه دولت برای حل این مشکل تصریح کرد:  دولت دوازدهم علاوه بر اتمام مسکن مهر دنبال تامین مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی است تا به این وسیله فشار تقاضا بر بازار مسکن استیجاری کم شود. البته این موضوع پیچیده است اما با همه این اوصاف تلاش ما برای تامین مسکن حمایتی و اجتماعی است.

وی همچنین در مورد گران شدن قیمت برخی اقلام خوراکی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و معاونت اجرایی رئیس‌جمهور باید برای تنظیم بازار تلاش کنند تا کمبودی در اقلام مورد نیاز برای مردم به وجود نیاید. البته اولویت ما حمایت از تولید داخل است. شاید یکی از دلایلی که ما خواهان احیای مجدد وزارت بازرگانی هستیم این است که یک وزارتخانه مسئول تنظیم بازار باشد و این موضوع با مسائلی از قبیل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گره نخورد.

سخنگوی دولت همچنین درباره هدف دعوت از مقامات بلندپایه کشورهای مختلف برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ارزیابی جهان نسبت به انتخابات و نظام مردم سالاری در ایران مثبت است و ابهاماتی که در گذشته به ناحق درباره انتخابات به وجود آمده بود، با انتخابات اخیر از بین رفت. دعوت ما از مقامات سایر کشورها برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور است اما تردید نکنید که سفر این مقامات به ایران منجر به تامین منافع ملی ما هم می شود.

نوبخت درباره جلسه سران سه قوا با اشاره به اینکه این جلسه بسیار صمیمانه و فرصت بسیار خوبی برای رایزنی درمورد مسائل کشور بود، ادامه داد: هیچ مسئله ای برای ما مهمتر از دستیابی به رشد 8 درصدی و اجرای برنامه ششم توسعه نیست و ما باید فضای کشور را برای دستیابی به این اهداف آماده کنیم. البته بخشی از اقدامات از جمله رفع موانع کسب و کار انجام شده اما برای تامین امنیت سرمایه گذاری به کمک سایر قوا نیازمندیم که این جلسات فرصت خوبی برای هماهنگی در این زمینه است.

وی در پایان درباره انتقاداتی که نسبت به برخی واگذاری ها انجام شده است، گفت: هر واگذاری موافق و مخالفی دارد و اگر گزارشی در این باره به نهادهای نظارتی برود طول می کشد تا اظهارنظر نهایی انجام شود. ما دنبال آن نیستیم که یک واحد تولیدی را به عنوان رد دیون به یک دستگاه طلبکار از دولت بدهیم زیرا این دیگر خصوصی سازی نمی شود. هدف ما از واگذاری ها خصوصی سازی و نه رد دیون است.

کد خبر 378072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha