همشهری آنلاین: ایران درودی، نقاش برجسته ایرانی گفت: هنوز قیمت آثار نقاشان درجه دوم شارجه بسیار بالاتر از نقاشی برجسته ایران است.

ایران درودی، نقاش پیشکسوت و برجسته ایران در آستانه گشایش نمایشگاه فروش آثار هفت نگاه در اصفهان گفت: با وجود اینکه هنوز قیمت آثار هنرمندان درجه دوم شارجه بسیار گران تر از قیمت اثر یک هنرمند برجسته ایرانی است، خوشحالم که نرخ آثار هنری ایران روندی پیدا کرده است که «نقاشی» در قامت یک شغل و حرفه خود را بنمایاند و یک «نقاش» بتواند از راه «نقاشی» زندگی خود را تأمین کند.

هم نسل های من به اجبار صد کار دیگر جدا از نقاشی، کرده‌اند تا امرار معاش کنند و مجال و بخت نقاشی کردن را بیابند چراکه نقاشی در ایران بهایی نداشت و نقاش از استقلال مالی بهره‌ای نمی‌برد اما امروز خوشحالم که نقاشی آرام آرام در قامت یک شغل هنری در جامعه ما جا باز می کند تا در روزگاری که گوشت کیلویی 12 هزار تومان و دلار 940 تومان است هنرمند هم بتواند از راه هنرش چرخ زندگیش را بچرخاند.

به گزارش روابط عمومی گروه هنری هفت نگاه درودی که با ارائه تابلوی «ریشه‌های آسمان» در نمایشگاه هفت نگاه باردیگر چشم ها را به خود جلب کرده است گفت: نام این تابلو «ریشه های آسمان» است اثری 135×180 که در آن نور عجیبی از آسمان بر زمین می بارد و گویی آسمان در زمین ریشه دوانده است. یک اثر کاملاً سورئال که حدود 30 سال قبل در تهران خلق شده است.

این تابلو خیلی پیش ترها در نمایشگاهی در «کازابلانکا» به نمایش درآمد و پس از آنکه چند سال پیش در آن تغییراتی ایجاد کردم برای اولین بار برای تشکر و سپاس از مردم عزیز اصفهان آن را در معرض دید عموم قرار داده‌ام.

نقاش بوم‌های بزرگ توضیح داد: «ریشه های آسمان» یکی از تابلوهایی است که بسیار دوست می‌دارم و در واقع از مهم‌ترین حلقه‌های دوران کاریم به شمار می‌آید از آن آثاریست که هنرمند دلش می‌خواهد تا زنده است زیر چشمش باشد.

 بنابراین برایم از 100 میلیون تومان هم بیشتر می‌ارزد و رغبتی به فروشش ندارم اما به احترام مردم اصفهان به پاس نمایشگاه فاخر و مجللی که 5 سال پیش برایم در این شهر تدارک دیدند این تابلو را با «هفت نگاه» به موزه هنرهای معاصر اصفهان فرستادم.

وی گفت: «اسفند 85 وقتی در فروش بزرگ سال «هفت نگاه» یکی از تابلوهایم را با 18 میلیون تومان روی دیوار نگارخانه فرهنگسرای نیاوران فرستادم برخی خرده گرفتند که این قیمت برای یک تابلو گران است. درحالی که این عده از قیمت آثار هنری در همین دوبی خبر ندارند چه رسد به اروپا و آمریکا.

وقتی وزیر فرهنگ و هنر پیشین شارجه، میلیاردی برای هنرمندان آنجا خرج می کرد وظیفه هنرمندان هم نسل من اینست که تلاش کنیم قیمت آثار هنری ایران را به رتبه ای که لایقش است برسانیم.

درودی اطمینان دارد اقبال نقاشی ایران در دنیا یک تب نیست و حضور هنرمندان برجسته کشورمان تضمین کننده پایداری این حضور است: «نقاشی امروز ایران یک پدیده بین‌المللی است. بنابر این  باید قیمت اثر یک هنرمند بین المللی در خارج و داخل کشور یکی باشد. اگر قیمت اثر یک نقاش برجسته در داخل کم و در خارج کشور زیاد باشد به مرور زمان بازار فروشش آسیب جدی می بیند فراموش نکنیم سبب اصلی این تفاوت قمیت، نرخ ارز است»

وی در عین حال تأکید کرد: «قیمت یک اثر را نباید براساس نرخش در یک حراج مثل کریستی ارزیابی کرد. جو حاکم بر حراج، جو خاصی است و حرفه‌ای‌ها تحت تأثیر قیمت بالای آثارشان در یک حراجی قرار نمی گیرند»

وی با تقدیر از گروه هنری «هفت نگاه» و استقبال از حضور فروش آثار در شهرستانها گفت: «ایران تنها تهران نیست و همه مردم ایران حق دارند در یک فرصت برابر آثار نقاشان بزرگ معاصر ایران را ببینند و بخرند»

درودی با خیره کننده خواندن فروش «هفت نگاه در اسفند 85 در فرهنگسرای نیاوران» ابراز امیدواری نمود هفت نگاه دوم که 26 بهمن 86 برپا خواهد شد گام بلند دیگری در این راه باشد.

نمایشگاه «هفت نگاه» عصر پنجشنبه هشتم آذر 86 در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح می‌شود و تا 22 آذر دایر خواهد بود.

کد خبر 37788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز