شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با رو نمایی از کتاب آثار استاد حسن اسماعیل‌زاده شنبه 14 مهر نمایشگاهی از آثار وی در نگارخانه ماه مهر افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ماه مهر؛ در این نمایشگاه که با حضور کاظم چلیپا هنرمند نقاش و پسر استاد اسماعیل زاده برگزار می‌شود حدود 12 تابلو از آثار ایشان به نمایش در خواهد آمد.

تابلوهای این نمایشگاه از بنیاد استاد اسماعیل زاده و خانواده ایشان به امانت گرفته شده است تا به گفته چلیپا نه تنها کتاب ایشان بهتر معرفی شود بلکه دانشجویان و هنر دوستان بتوانند از نزدیک با نقاشی قهوه خانه ای آشنا شوند.

کاظم چلیپا درباره طبقه بندی این تابلوها می گوید:« این نقاشی ها براساس زمان و تاریخ طبقه بندی نشده اند چراکه نقاشان قهوه خانه ای به نام خود و یک زمان تاریخ دار نمی‌اندیشیدند، برخی نقاشی‌های استاد حتی امضا ندارند و این آثار باسه محور کلی طبقه‌بندی می‌شوند، آنها مضامین اسطوره‌ای و ملی، مضامین مذهبی و فرهنگ عامه ایران را در برمی‌گیرند.» 

مراحل تهیه کتاب آثار استاد حسن اسماعیل‌زاده با توضیحاتی از استاد علی رجبی و کاظم چلیپا در زمان حیات ایشان طی شده است و 120 تصویر از نقاشی های ایشان را در بر می‌گیرد.

استاد حسن اسماعیل زاده از معدود نقاشان قهوه خانه‌ای است که به صورت خلاقانه این هنر رو به فراموشی ایران را دنبال می کرد، قدیمی ترین اثر تاریخ دار ایشان مربوط به سال 1320 و درباره واقعه عاشورا است. [خیال‌سازی‌های قهوه‌خانه‌ای]

ایشان تا سال 1375 و قبل از عمل عارضه آب مروارید چشم همچنان به خلق آثار هنری پرداخته اند.

استاد حسن اسماعیل زاده بهمن 1385 در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت. [پیشکسوت نقاشی قهوه خانه درگذشت]

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی، رونمایی و عرضه کتاب وی شنبه 14 مهر از ساعت 16 در نگارخانه ماه مهر برگزار می شود و تا 20 مهر ماه از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر دایر خواهد بود.

کد خبر 33262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز