آزاده احمدی: منوچهر هادی ۲ جریان فیلمسازی را دنبال می‌کند؛ توجه به تولید آثاری با مخاطب انبوه (من سالوادور نیستم) و فیلم‌هایی با گرایش اجتماعی و نگاه جدی‌تر به مشکلات انسان امروز (کارگر ساده نیازمندیم، یکی می‌خواد باهات حرف بزنه و زندگی جای دیگری است).

سینما

او توفيق‌هايي هم در اين تجربه‌گري‌ها داشته، به‌ويژه آنكه اين روزها موقعيتي مناسب به‌عنوان يك كارگردان حرفه‌اي دارد؛ كارگرداني كه قابل اعتماد است و مي‌تواند پروژه‌هايي پولساز مثل «عاشقانه» يا سالوادور را به سرانجام برساند.«كارگر ساده نيازمنديم» يك درام اجتماعي درباره مشكلات مهاجرت به تهران و زندگي طبقه پايين جامعه است؛ فيلمي گرم با شخصيت‌هاي دوست‌داشتني و بازي‌هاي قابل توجه. كارگر ساده نيازمنديم انرژي خود را از شخصيت اصلي‌اش قدم (بهرام افشاري) مي‌گيرد؛ جواني كه برخلاف كليشه‌هاي سينماي شهري و اجتماعي شخصيتي معصوم و مثبت ندارد. قدم با همه ويژگي‌هاي اخلاقي و سنتي و شيرين خود، سرتق و مغرور است و براي خودش و ديگران دردسر درست مي‌كند.

او در شهر مثل يك وصله ناجور است و نمي‌تواند مناسبات سراسر مادي زندگي را درك كند. برخلاف عزيز (سيروس همتي) كه با وجود مشكلات فراوان و تحقيرهايي كه مي‌شود، كوشيده گليمش را از آب بيرون بكشد و با وجود ظاهر اخلاقي و موجهش، اگر بخت يارش باشد، در آينده تبديل به جهان (آتيلا پسياني) مي‌شود. شهر در كارگر ساده نيازمنديم مظهر پلشتي است؛ جايي كه رحمت (مهران احمدي) را مي‌بلعد و معصوميت دختري جوان (سحر قريشي) در آن بي‌ارزش است.

فيلم قصه‌اش را بدون لكنت روايت مي‌كند، به تمام شخصيت‌هايش به اندازه مي‌پردازد و به‌دليل انتخاب درست بازيگرها و فضاسازي كارگردان، واقعي و تأثيرگذار از كار درآمده است. پايان‌‌بندي آن هم خوب و در مجموع از يك فيلم متوسط شهري بالاتر است. يكي از امتيازهاي كارگر ساده نيازمنديم بازي خوب قريشي است؛ ستاره فيلم‌هاي تجاري و كمدي‌هاي سطحي اين سال‌ها كه صدا و چهره‌اي مناسب دارد و در نمايش رنج زنانه در فيلم بدون تصنع و زياده‌روي موفق است.

تازه‌ترين فيلم هادي در مقام كارگرداني با تلخي به پايان مي‌رسد. گويي در سرنوشت شخصيت‌ها نقطه روشن وجود ندارد اما در همين هنگامه از دست دادن‌ها و بي‌عشق سركردن‌ها مي‌شود به رفاقت و شجاعتي غبطه خورد كه آدم‌ها در بزنگاه نشان مي‌دهند و پاي آنچه انجام داده‌اند، مي‌ايستند.

کد خبر 377852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha