مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاسبه ابعاد دقیق خورشید کار ساده‌ای نیست، اما گرفتگی ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ فرصتی مناسب را برای تصحیح محاسباتی که دانشمندان تاکنون انجام داده‌اند فراهم خواهد آورد.

خورشید

براساس گزارش گيزمگ، تعداد زيادي از دانشمندان باور عميق دارند كه خورشيد از آنچه محاسباتشان نشان مي‌دهد بزرگتر است. دانشمندان ابعاد خورشيد را با دقت ابعاد زمين و ماه نمي‌شناسند.

خاوير جوبير مدلي دقيق را از خورشيد‌گرفتگي‌ها و ماه‌گرفتگي‌ها خلق مي‌كند كه با تلفيق با داده‌هاي گوگل مپ محل دقيق افتادن سايه خورشيد روي زمين و شكل هر گرفتگي در هر نقطه از زمين را مشخص مي‌كند.

جوبير و ارني رايت از ناسا،نحوه مطابقت خورشیدگرفتگی‌ها با داده‌های به دست آمده از رصدخانه دینامیک خورشیدی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. در این رصدخانه ابزاري برای عكسبرداري از خورشید اختصاص داده شده که در اين عكس‌ها هر پیکسل به اندازه مساحت منطقه‌اي روی سطح خورشید است.

 به گفته ارنی رایت، اندازه‌گیری این فاصله‌ها سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. بدین گونه نیست که یک خط‌کش در کنار عکس‌ها قرار دهید و بفهمید که خورشید چقدر بزرگ است. رصدخانه دینامیک خورشیدی دقت لازم برای دریافتن اندازه واقعی خورشید را ندارد. جوبیر نيز معتقد است تطبيق دادن تصاوير گرفتگي‌ها با مدلسازي آنها تنها زماني معني‌دار مي‌شوند كه شعاع خورشيد چند صد كيلومتر افزايش پيدا كند. وي مي‌گويد يك جاي كار مي‌لنگد، اما فقط تا همين حد مي‌دانم.

پیدا کردن اندازه دقیق خورشید کاری بس دشوار است. اما تنها زمانی که می‌شود به دقیق‌ترین اندازه‌گیری نزدیک شد، زمانی است که ابعاد و مقیاس‌های خورشید را با مشاهدات و مدل‌های رایانه‌ای به دست آمده از خورشیدگرفتگی‌ها مطابقت دهند.

در حال حاضر دانشمندان به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری برای رصد بهتر و نزدیک‌تر خورشید طی کسوف‌های آينده، به خصوص خورشیدگرفتگی پیش رو که 21 آگوست رخ خواهد داد و یکی از کامل‌ترین و نادرترین کسوف‌های تاریخ خواهد بود، هستند.

ممکن است دانشمندان با انجام این اقدامات و به کارگیری چنین تمهیداتی سرانجام بتوانند یک اندازه قابل اعتماد و اتکا برای ستاره بزرگ منظومه شمسی پیدا کنند.

شعاع خورشيد از گذشته‌ 696 هزار كيلومتر محاسبه شده‌است، اين اندازه فوتوسفر خورشيد است، بدنه اصلي كه طول موج‌هاي آن از روي زمين قابل مشاهده‌است. اين محاسبه اولين بار در سال 1891توسط اخترشناسي آلماني به نام آرتور آورز انجام شد و به عنوان اندازه استاندارد خورشيد براي مدت‌ها قابل استناد بود.

اما در سال 2015 اتحاديه بين‌المللي نجوم واحدي براساس شعاع خورشيد تعريف كرد كه براساس مطالعه‌اي كه در سال 2008 انجام گرفته‌بود،‌مقدار شعاع 695700 كيلومتر مشخص شده‌بود؛ تا اخترشناسان بتوانند از اين واحد براي محاسبه ابعاد ديگر ستاره‌ها در جهخان استفاده كنند.

اما واقعيت اين است كه تلاش‌ها براي محاسبه شعاع دقيق خورشيد هرگز به تعيين اندازه‌اي دقيق، به دقت ابعاد زمين يا ماه منجر نشده‌است.

کد خبر 377785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha