همشهری‌آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، قیصر امین‌پور را حماسه‌سرای عشق و غزل‌سرای حماسه معرفی کرد.

‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که در مراسم یادبود قیصر امین‌پور در دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با ابراز تأسف از محروم شدن جامعه ایرانی از وجود شاعری چون قیصر امین‌پور، اظهار کرد: افلاطون می‌گوید حقیقت، خیر و زیبایی یکی است؛ به‌همین جهت در اندیشه افلاطون، هم هنر را که مظهر زیبایی است، مشاهده می‌کنید و هم اخلاق را که مظهر خیر است و فلسفه را که مظهر حقیقت به‌شمار می‌رود.
رییس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اضافه کرد: اگر بخواهیم در عالم خارج، آن‌چه را که افلاطون گفته، بیابیم، در تعریف قیصر می‌توانیم به آن دست یابیم؛ چرا که وجود او مظهر خیر، حقیقت و زیبایی بود.
سید محمد خاتمی با یادآوری این‌که عشق در ادبیات به‌صورت غزل و خشونت در قالب حماسه تجلی می‌یابد، هنر بزرگ را این دانست که از عشق،‌ حماسه و از جنگ،‌ غزل بسازیم.
او در ادامه با بیان این‌که غزل ساختن از جنگ و از عشق، حماسه ساختن، از روح بزرگ ایرانی که وامدار فرهنگ والای اسلامی است، ساخته است، به شعرهای حافظ و فرودسی در این زمینه اشاره کرد و در بیانی، حماسه‌ی فردوسی را غزل و غزل حافظ را از این منظر، حماسه ارزیابی کرد.
رییس بنیاد باران  همچنین با اشاره به این‌که در حماسه‌ی ایرانی و اسلامی از جنگ علیه خشونت ستایش می‌شود، به آن‌چه در «شاهنامه»ی فردوسی در این زمینه مشاهده می‌شود، اشاره کرد و الگوی قهرمانی را که در این کتاب به آن استناد شده است، برگرفته از واقعیتی دانست که در تاریخ محقق شده است.
خاتمی همچنین گفت:‌ در اسلام، اسطوره‌ی اسلامی واقعیتی است که دست خیال به آن نمی‌رسد؛ در حالی‌که در فرهنگ‌های دیگر اسطوره‌ حاصل خیال بزرگانی است که آن‌چه را نمی‌بینند، در خیال می‌سازند.
رییس‌جمهور پیشین کشورمان در این‌باره به شعر معروف مولانا «شیر خدا و رستم دستانم آرزوست» اشاره کرد و این اسطوره را شخصیتی دانست که در عالم واقع، تجلی پیدا کرده است.
خاتمی در پایان تصریح کرد: از حماسه، غزل سرودن و از عشق، حماسه ساختن، هنری است که از هرکس برنمی‌آید؛ اما قیصر امین‌پور شخصی بود که توانست چنین کاری را انجام دهد.

کد خبر 37757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز