مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

فکر کردن به اینکه «سالم» هستید می‌تواند تا ۷۱درصد از مرگ زود‌هنگام شما بکاهد.

تفکر مثبت

خيلي از ما عميقا قبول داريم كه تندرست‌ترين آدم اين سياره نيستيم اما تحقيقات جديد هشدار مي‌دهد كه اين طرز تفكر مي‌تواند خطرناك باشد.

براساس تحقيق دانشگاه استفورد كساني كه خودشان را كمتر از ديگران سالم مي‌دانند، خود را در معرض خطر مرگ زود‌هنگام مي‌گذارند و اين ربطي به ميزان فعاليت آنها ندارد. اين مطالعه كه در نشريه بهداشت روان منتشر شده است، نشان مي‌دهد كه چطور افكار، احساسات و باور‌هاي ما روي ما تأثير مي‌گذارد. كارشناسان مي‌گويند داشتن احساسات مثبت به اندازه تمرينات ورزشي در سلامت اهميت دارد.

دكتر علي كروم، استاد روانشناسي به همراه اكتاويا زهرت با مطالعه روي بيش از 60هزار نفر بزرگسال به اين نتيجه رسيده‌اند كه انديشه‌هاي افراد در تأثير ورزش بر بدن آنها نيز مؤثر است. در نظر‌سنجي از افرادي كه يك هفته با شتاب سنج فعاليت فيزيكي‌شان تحت‌نظر بود پرسيده شد كه آيا آنها از لحاظ فيزيكي نسبت به همسن‌هايشان ۱- بيشتر فعاليت مي‌كنند ۲- كمتر فعاليت مي‌كنند و 3- فعال هستند؟ محققان با بررسي 21ساله از نخستين بررسي‌ها در سال 2011 به اين نتيجه رسيدند كه كساني كه خود را كمتر از همسن و سال‌هايشان فعال مي‌بينند تا 71درصد بيشتر از كساني كه خود را بيشتر فعال مي‌بينند، در معرض مرگ هستند. اين موضوع پس از كنترل فعاليت بدني سن و شاخص توده بدني و بيماري‌هاي مزمن و ساير عوامل نيز به اثبات رسيد. تحقيقات پيشين دكتر كروم نشان داد كه مزاياي سلامت‌محور فعاليت بدني تنها زماني در افراد بروز پيدا مي‌كند كه آنها به‌طور ذاتي در ذهنشان به اين اعتقاد داشته باشند كه ورزش مفيد است.

در يك مطالعه ميداني، پس از اينكه به كاركنان يك هتل آموزش داده شد فعاليت‌هاي روزانه‌شان مي‌تواند بر سلامتشان مؤثر باشد، مشخص شد كه ذهنيت آنها باعث كاهش وزن و توده چربي، كنترل فشار خون و ساير نتايج مثبت در آنها شده است. با همين منطق كساني كه خود را بدقواره مي‌دانند بيشتر احتمال دارد كه فعاليت بدني را ترك كنند و احساس ترس، استرس و افسردگي كنند؛ چراكه افكار منفي نيز تأثير مخرب در عدم‌دستيابي به سلامت دارند. مثال دقيق آن تأثير اثبات شده دارونماها در برخي بيماري‌ها و ايجاد تغييرات فيزيولوژيك است.

دكتر كروم با اشاره به تلاش‌هاي سازمان‌هاي بهداشت عمومي براي سوق دادن مردم به تغيير رفتار گفت: سالم‌خوري، ورزش و استرس كمتر هميشه توصيه شده است اما چيزي كه باعث تأثير اين سه متغير مي‌شود، باور مردم به تأثير آنهاست. در نتيجه ادراكات و ذهنيت‌هاي مثبت، سلامت و عمر طولاني به‌دست مي‌آيد. اين نتيجه چندان هم دور از ذهن نيست. چراكه استرس و منفي‌‌بافي مي‌تواند باعت ايجاد تعريق بسيار و تپش قلب شود.

اين دو محقق معتقدند كه آگاه بودن و داشتن احساس خوب نسبت به فعاليت‌هاي روزانه - از بالا رفتن از پله‌ها گرفته تا دوچرخه‌سواري، كار روزانه، تميز كردن خانه و.... نخستين قدم براي استفاده از فوايد آنها در ايجاد سلامت است. پس هر كاري را كه در روز انجام مي‌دهيد دوست داشته باشيد؛ چرا كه تفكر مثبت شما نسبت به آن كار سلامت شما را تضمين مي‌كند.

کد خبر 377259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha