مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: اقدامات زیادی در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است و جا دارد از همه تشکر کنم اما تا وقتی که منابع پایدار برای حوزه سلامت نداشته باشیم و بیمه‌ها تجمیع نشوند، ممکن است همه زحمات ما به هدر برود.

وزیر بهداشت

 به گزارش همشهري آنلاين، دکتر سيد حسن هاشمی،  دربرنامه زنده نگاه يك، درباره عدم پایداری منابع سلامت گفت: هنوز نمی‌دانم برای انجام ماموریت‌هایی که داریم چقدر منابع در اختیار ما قرار می‌گیرد

وزیر بهداشت افزود: مدیر باید بداند که چقدر منابع در اختیار دارد و این‌ که منابع تضمین شده باشد؛ هرچند میزان این منابع مهم نیست و هرچقدر پول بدهند می‌توان بسته خدمت را توسعه داد یا کوچک کرد.

  • منابع صندوق‌هاي بيمه بايد يكپارچه شوند

وي همچنین در مورد موضوع تجمیع منابع گفت: یکی از این منابع، منابع صندوق‌های بیمه‌ است که باید یک‌پارچه شود تا بتواند قدرت خرید و توان‌مندی بالایی را ایجاد کند و حقوق مردم بیشتر رعایت شود.

هاشمی تصریح کرد: دولت در سازمان برنامه و بودجه و هیئت وزیران باید در دوره آتی، حتما نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع داشته باشند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که حوزه سلامت باید دارای منابع پایدار باشد، گفت: به نظر من کاملا روشن است که اگر دفترچه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هزینه‌ای ایجاد می‌شود، بخشی مربوط به دارو، بخشی به تجهیزات پزشکی و بخشی به پرسنل و غیره مربوط می‌شود و در نتیجه همه این افراد باید حقوق خود را دریافت کنند و اگر حقوق خود را نگیرند، در نتیجه روی کیفیت کار آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

هاشمی گفت: نمی‌شود سفره‌ای را پهن کرد و وقتی صورت‌حساب آمد وحشت‌زده شویم یا این مشکل را به زمان بسپاریم.

وزیر بهداشت گفت: کار را شروع کردیم و در این میان نباید آسیبی به مردم می‌رسید و همه همکاران ما در حوزه سلامت همکاری کردند اما به قیمت آسیب به برخی تمام شد به عنوان مثال صنعت داروسازی کشور دچار مشکل شد و در حال حاضر معوقات یک‌ساله در این بخش وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: در این دوره انصافا اذیت شدیم، از یک طرف با سیلی باید صورتمان را سرخ نگه میداشتیم و مردم نباید از این نظر آسیب میدیدند از سوی دیگر همکاران ما در حوزه سلامت خیلی کمک کردند اما صورتهایشان از سیلی سرخ شد.

هاشمی در تشریح گفت: برای مردم در بیمارستان نسخه نوشته می‌شود و بیمه هم هزینه را تقبل کرده و در داروخانه مشکلی احساس نمی‌شود، اما داروساز و شرکت پخش متضرر می‌شوند.

وزیر بهداشت فروش نفت و مالیات را دو بخش منابع عمومی عنوان کرد و گفت: اگر منابع حوزه سلامت را به مالیات وصل کنیم، مشکل حل می‌شود.

هاشمی گفت: کسی که باید نظام سلامت را مدیریت کند باید مطمئن شود که هزینه‌ها تامین می‌شود، ما برای خدماتی که در این چند ماه به مردم ارائه شده، پولی نگرفته ایم . مردم خدمات را دریافت کرده اند اما بیمه‌ها پولی به ما نداده اند و دلیل این مشکل این است که مسائل کارگری را به بحث درمان گره زده ایم.

وزیر بهداشت اذعان داشت: مسئله درمان برای کسی که مسئول حوزه کارگری است مسئله دوم است و گره زدن مسائل کارگری به تامین اجتماعی، رفاه اجتماعی و موضوع درمان مشکلی بود که این دوره احساس می‌شد و این مشکلات باید حل شود.

هاشمی با بیان این که ۴۰ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی داریم، گفت: بیمه هم باعث آسایش و امنیت روانی مردم می‌شود و هم باعث ساماندهی در ارائه حوزه درمان و خدمت می‌شود و از همه مهمتر بحث حقوق مردم است.

وزیر بهداشت گفت: اگر دکتر روحانی ۱۱ میلیون نفر را در قالب طرح بیمه سلامت، بیمه نمی‌کرد طبیعی است که پرداختی مردم از جیبشان خیلی بیشتر از آن چیزی بود که در شروع دولت بود چون تورم را هم باید در نظر گرفت.

هاشمی در ادامه ، افزایش دسترسی به خدمات درمانی، توسعه زیرساختها ، توجه به بهداشت عمومی و کمک به حاشیه نشینان در قالب طرح تحول سلامت را از جمله اقدامات حوزه سلامت عنوان کرد.

وزیر بهداشت گفت: اما آن بخش که مربوط به قانونگذار است، هنوز مفتوح است، که علت آن که لایحه ای به مجلس نبرده ایم یکپارچه نبودن منابع و اختیارات بوده است، در حوزه ما تولیت یکپارچه نیست در حالی که اولین حکم مقام معظم رهبری این بوده که مدیریت باید یکپارچه شود و هیچ کسی هم حاضر نیست قسمتهایی را که در دست دارد رها کند چون همه باید در حوزه بهداشت تجمیع شود بنابراین هنوز موضوع به نتیجه نرسیده است.

  • رو در بايستي‌ها را بايد كنار گذاشت

 وزير بهداشت گفت: ما پیشنهادهایمان را برای حل مشکلات حوزه سلامت داده ایم اما از بالا هم باید اراده‌ای وجود داشته باشد. رودربایستی را باید کنار گذاشت و اگر گمان می‌کنیم این مسیر درست است باید آن را به بخشها دیکته کرد تا جلوی درگیری آن بخش‌ها گرفته شود.

هاشمی گفت: فکر می‌کنم کشور را باید بر مدار عقلانیت اداره کرد و اگر خودمان نقصی در بعضی زمینه‌ها داریم باید ببینیم بقیه دنیا چه کرده اند. مثلا همین وضع را ترکیه داشته اما در کمتر از یک ساعت تصمیم گرفتند و رییس جمهور هر دو وزیر را خواسته و تعیین تکلیف کرده و درعین حال منابعشان را هم پایدار کرد و ما هنوز تعریف درستی هم از این موضوع نداریم.

  • پاسخ وزير بهداشت درباره حضورش در دولت آينده

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال مجری این برنامه که آیا در دولت بعدی حضور خواهید داشت؟ گفت: رییس جمهور لطف کردند و معتقدم که همه باید به دکتر روحانی کمک کنند چون دولت آینده بحث آینده کشورمان است نه بحث یک گروه و جناح اما ابزار و لوازمی لازم است در صورتی که اینها تامین شود و مجلس هم بخواهد حتما همراهی خواهم کرد.

هاشمی در عین حال گفت : اما چون ما پزشک هستیم اگر توفیقی پیدا کنیم در کار خودمان باشیم آن هم کار خیر است. من همیشه مقایسه می‌کنم که کجا موثرترم اگر قرار باشد بخواهم با نگرانی و ابهام و عدم تحقق وعده‌ها چهار سال دیگر را سپری کنم گمان می‌کنم مصلحت نیست. بنابراین فکر می‌کنم باید دو موضوع منابع پایدار و یکپارچگی و تجمیع بیمه‌ها اتفاق افتد.

وزیر بهداشت گفت: یک اسیدپاشی رخ می‌دهد. اتوبوسی خوب درست نشده و آتش می‌گیرد. سدی خراب می شود و در همه این انفاقات کسی که مسئول سلامت است باید پاسخگو باشد.

  • حاشيه‌هايي كه ضرورتي نداشت

هاشمی گفت: ما تقریبا بسیاری از وقتمان صرف حاشیه‌هایی شد که ضرورتی نداشت و بخشی هم صرف پروژه سازیهایی که عامدانه صورت می‌گرفت، شد.

وزیر بهداشت گفت: طبق مصوبه مجلس در دولت قبل باید ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول سلامت تعلق می‌گرفت ولی این اتفاق نیفتاد.

هاشمی گفت: دکتر روحانی دستورهایی که در حوزه سلامت داده اند در هیچ حوزه دیگری نداده اند، اما به هر حال مشکلاتی هم در اجرا وجود دارد.

  • پاسخ وزير به انتقادات درباره طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت گفت: یک عده ای غیرمنصفانه در باره این طرح ملی که باید مورد حمایت قرار می‌گرفت؛ ادعا کردند که پول این طرح به جیب پزشکان می‌رود در حالی که چنین نبود. در حالی که مردم در نظرسنجی صداوسیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر نهادها بالای ۷۰ درصد از اجرای این طرح رضایتمندی داشتند.

هاشمی همچنین در مورد این ادعا که طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت بی توجه بوده است، گفت: من بارها گفته ام کاری که در حوزه بهداشت این دولت انجام شده در هیچ دولت دیگری صورت نگرفته و حاضرم با هر کسی که مخالف این صحبت است در حضورتان مناظره کنم اگرچه که من اینها را مفید نمیدانم چون انقدر مشکل در این حوزه وجود دارد که نباید به حاشیه‌ها پرداخت و باید کار صورت گیرد.

وزیر بهداشت در پاسخ به برخی منتقدین نیز که می‌گویند چرا طرح تحول سلامت را از درمان شروع کردید گفت: ما ناچار به این کار بودیم. مگر من می‌توانم به مردم فقط بگویم قند کمتر بخورید سیگار نکشید تا بیمار نشوید چند دهه است که با مواد مخدر داریم مبارزه می‌کنیم و چقدر در این راه شهید داده ایم اما نمی‌توانیم بگوییم که اینها فقط کارفرهنگی می‌خواهد. اگر جایی آتش گرفته باشد، باید اول آتش را خاموش کرد نه این که بگوییم بیاییم اول آموزش بدهیم که آتش سوزی نشود. بنابراین می‌دانم طرح تحول سلامت را از هر بخش دیگری شروع می‌کردیم باز اینها می‌گفتند چرا از این جا شروع کردید.

هاشمی گفت: من خیلی اهل سیاست نیستم اما یک عده ای هدفشان این است که سرمایه‌های این کشور را از بین ببرند و گروههای مختلف را رودرروی هم قرار دهند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف افزایش پرداخت‌ها به پزشکان و پرستاران در پی اجرای طرح تحول سلامت گفت: البته من نیز انتقادات موجود در این زمینه را قبول دارم و تصور نشود که می‌خواهم طفره بروم ولی متاسفانه یک تعداد معدودی هستند که دیگر کارشان به عناد کشیده و بحث نقد کردن نیست.

وی افزود: بحث این عده معدود نیز منحصر به این موضوع خاص نیست بلکه در مورد کلیت اتفاقاتی که در کشور می‌افتد حالا در مورد برخی دستگاه‌ها از جمله دولت بیشتر و نسبت به برخی دیگر کمتر از حالت نقد خارج شده اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه پرستاری نیز وضعیت به همین شکل است و در حوزه پرستاری یک عده دنبال پزشک ستیزی هستند و این کاری اشتباه است و اگر همین رفتار را با جامعه پزشکی یا هر صنف دیگری اعم از پرستاری، مامایی و بالعکس شاهد باشیم، اصلا کارنامه موفقی را نخواهیم داشت زیرا همه اینها یک تیم هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بحث بی عدالتی در پرداخت‌ها بین خود جامعه پزشکی نیز وجود دارد و مثلا دریافتی یک متخصص چشم با کسی که متخصص کودکان است متفاوت است و همین امر در بین صنوف از جمله پزشک و پرستار نیز وجود دارد.

  • اختلاف درآمد پزشك و پرستار

هاشمی گفت: شاید در دنیا اختلاف درآمد پزشک و پرستار در حدود یک به 4 یا یک به 3 و حتی در برخی از کشورها 50 درصد باشد اما این نظام پرداختی است که در کشور ما از 30 سال پیش بنا گذاشته شده است و در آن موقع نیز تصور بر این بود که خیلی کار خوبی انجام می‌دهند که هر چقدر کارانجام گرفت بابتش پول دریافت شود و هر تعداد که مریض ویزیت شد و عمل جراحی انجام شد، پول داده شود.

وی افزود: البته یک بی عدالتی بین رشته ای هم ایجاد کردند که بهم زدن این سیستم خیلی سخت است و کار آسانی نیست و این موضوع جزو مأموریت‌های ما نبوده است زیرا فقط وقتی مجلس تصویب کند یا دولت تصمیمی در این خصوص بگیرد همه تابع آن هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه شما پیش قدم این امر نمی‌شوید؟ گفت: من حتما پیش قدم نمی‌شوم چون کار من نیست. این کاری است که حتما بایستی از طرف صنف پیشنهاد شود و باید در کلان کشور اجماعی وجود داشته باشد و کوچکترین تصمیمی که در حوزه پزشکی از سوی ما گرفته می‌شود تا بخواهید مدعی دارد.

وی افزود: البته بحث تغییر نظام پرداخت در تمام دنیا کار راحتی نیست و این منحصر به کشور ما نیست و اگر بیمه قدرتمند شود و یک نظامی پیدا کند می‌شود امیدوار بود که طی سال‌های آینده اوضاع بهتر شود.

هاشمی ادامه داد: از آن مهمتر بحث عرضه و تقاضا است. طبیعی است که وقتی در یک رشته ای کمبود دارید و متقاضی زیاد است، خریدار دائم دنبال فروشنده است و بالعکس وقتی در یک رشته دیگر تعداد زیاد است، این فروشنده است که دنبال خریدار است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر صنف پرستاری برای تغییر نظام پرداخت پیش قدم شود، شما حمایت می‌کنید؟ گفت: منظور بنده از صنف همه صنوف در جامعه پزشکی است و یک صنف خاص نیست و منظورم همه با هم است زیرا بالاخره شما در بحث تغییر نظام پرداخت می‌بایست از جایی کم کنی و به جایی اضافه کنی و بی شک برخی خوشحال می‌شوند و عده ای دیگر ناراحت خواهند شد.

وی افزود: البته ما در دوره خودمان این کار را کردیم زیرا همه یک دریافتی تحت عنوان حقوق دارند که به هر حال حقوق کارمندان دولت ثابت است مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد برای این قشر به صورت ویژه امتیازاتی لحاظ کند که این مورد علاقه ماست زیرا کار اینها سخت و بسیار خاص است و حداقل اگر این کار را نمی‌کند لااقل اجازه استخدام بدهد تا این قدر فشار روی آنها نباشد.

هاشمی ادامه داد: توقع این است که اگر حقوقشان بیشتر نمی‌شود لااقل اجازه داده شود، کاری را که یک پرستار به جای 3 الی 4 پرستار انجام می‌دهد به اندازه خودش انجام دهد و این حداقل خواسته است.

وی افزود: اما یک دریافتی دیگری هم به نام کارانه وجود دارد که این را دولت نمی‌دهد و از درآمد کل بیمارستان حاصل می‌شود یعنی اگر پزشک بود بالاخره به آن بیمارستان، بیمار می‌آید و برای سایر قسمت‌ها شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، اتاق عمل و ... نیز درآمد ایجاد می‌شود و آنها که می‌خواهند این رابطه را بهم بزنند، متوجه این نیستند که بالاخره اگر این پزشک هم نباشد، بیمارستان درآمدی ندارد همان طور که طبیعی است که اگر پرستار، آزمایشگاه و پیراپزشک هم نبود، کاری از پزشک بر نمی‌آید.

وزیر بهداشت تصریح کرد: لذا بخشی از درآمدی که از این طریق ایجاد می‌شود، بین پرسنل بیمارستان توزیع می‌شود و در مورد پرستاران ما این رقم را به 2.5 تا 3 برابر اضافه کردیم هر چند به هر حال باز اختلاف بین گروه‌های مختلف و دریافتی پزشکان و پرستاران قابل توجه است.

  • انتخابات سازمان نظام پزشكي

وي با تاکید بر اهمیت سازمان نظام پزشکی در حوزه سلامت تصریح کرد: مطمئنم این سازمان در دوره آتی می‌تواند منشا اثرات بسیار خوبی برای ارتقای جایگاه جامعه پزشکی و حفظ حقوق مردم و کمک به دولت در انجام ماموریت‌های خود باشد.

وزیر بهداشت در تشریح چگونگی برگزاری انتخابات نظام پزشکی با بیان این که از مدت‌ها پیش تلاش شد که انتخابات الکترونیک برگزار شود تا مشارکت بالاتر برود، گفت: کارهای جدید به خصوص وقتی با تکنولوژی ترکیب شود با ریسک همراه است.

وزیر بهداشت گفت: هیئت نظارت بر انتخابات بعد از بررسی مراحل، انتخابات به صورت الکترونیکی را تایید کرده بود مشروط بر این‌که ریسک نشود و روش دستی نیز انجام شود.

هاشمی گفت: از قبل گفته شده بود که انتخابات الکترونیک است و اگر مشکلی به وجود آید به صورت دستی هم انجام خواهد شد.
وی افزود: دلایل این اتفاق را اگر لازم باشد خود هیئت نظارت اعلام می‌کند، اما خلاصه آن این است که هیئت نظارت ترجیح داد برای صیانت از آرا، انتخابات به روش حضوری انجام شود؛ هرچند ممکن بود با کاهش مشارکت همراه باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به رشد 26 درصدی مشارکت پزشکان در این دوره از انتخابات، گفت: اما اگر انتخابات به صورت الکترونیکبرگزار می شد حتما شاهد مشارکت بیشتری بودیم.

هاشمی با تاکید بر اهمیت سازمان نظام پزشکی در حوزه سلامت تصریح کرد: مطمئنم این سازمان در دوره آتی می‌تواند منشا اثرات بسیار خوبی برای ارتقای جایگاه جامعه پزشکی و حفظ حقوق مردم و کمک به دولت در انجام ماموریت‌های خود باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جامعه پزشکی به دلیل قسم خوردن و سپیدپوش بودن، اصلا نمی‌تواند رنگ و لعاب سیاسی بگیرد و کسانی که در این جامعه سیاسی می‌شوند ، مورد قبول جامعه پزشکی نیستند.

هاشمی با بیان این که در دوره قبل صلاحیت بسیاری از پزشکان تایید نشد، اما در این دوره هیئت نظارت بسیار خوب عمل کرد، گفت: هیئت نظارت در این انتخابات مانند شورای نگهبان است و توانست زمینه حضور بسیاری از افراد را آماده کند.

کد خبر 377076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha