کامران محمدی: 13 روز پس از پایان پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان، شامگاه یکشنبه 4 آذر، اختتامیه این نمایشگاه در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

این فاصله عجیب البته احتمالاً به علت ترافیک کاری کتابخانه ملی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری بوده است.

علی‌اکبر اشعری در این 13 روز به شدت درگیر برگزاری افلای اول(نخستین اجلاس کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو) و عقد تفاهم‌نامه با کشورهای اکو بوده و احمد نوریان نیز ظاهرا طرح‌‌های «کتاب+وسیله نقلیه» شهرداری را ادامه می‌داده است.

برای همین هم مراسم اختتامیه یاد یار مهربان کلاً زیر سایه هواپیما قرار گرفت: «بر اساس مذاکرات صورت گرفته با ریاست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌زودی کتاب‌های ویژه‌ای همانند کتاب مترو و کتاب اتوبوس در هواپیماها برای مطالعه در اختیار مسافران قرار گیرد.»

با این وصف تنها می‌ماند تاکسی که اگر کتاب‌هایی برای آن هم در نظر گرفته شود، تمام وسایل نقلیه عمومی  زیر سایه بال‌های هدهد کتاب  قرار خواهد گرفت.

اتفاقی که حتما بر افزایش کتاب و کتابخوانی اثر قابل‌توجهی خواهد گذاشت، به شرطی که کتابی در وسایل نقلیه باقی بماند.

البته سازمان فرهنگی‌هنری قصد دارد کم کم کتاب‌ها را دیجیتالی کند. برای این که بدانیم این اقدام چه طور انجام خواهد شد، کمی زود است، اما به گفته نوریان، فعالیت‌های سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری به سمتی است که بتواند سطح کیفی کتاب‌ها را به استانداردهای پذیرفته شده نزدیک کند.

برای این کار، نیم درصد از بودجه شهرداری صرف توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شده و تسهیلات مناسبی برای ایجاد فرصت کتابخوانی در سطح شهر تهران در نظر گرفته شده است.

این همان نیم درصدی است که چند ماه رابطه شهرداری و نهاد کتابخانه‌های عمومی را حسابی شکرآب کرده بود و البته عاقبت ختم به خیر شد. مطابق قانون، شهرداری شهرهای بزرگ موظف هستند نیم درصد از درآمدهای خود را برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی به این نهاد بدهند و معمولا خیلی دیر این کار را می‌کنند.

به هر حال آن طور که علی‌اکبر اشعری، مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس کتابخانه ملی در مراسم یکشنبه گفت، امسال 20 میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است. این که این 20 میلیارد همان نیم درصد است یا نه، مشخص نیست، اما فرقی هم نمی‌کند، مهم این است که هست.

اما اصل مطلب

به هر حال فاصله از اصل ماجرا، اثرات این طوری هم دارد. در مراسم اختتامیه، عملا کم‌تر به نمایشگاه یاد یار مهربان پرداخته شد، جز حرف‌های کلی و این طوری: «این نمایشگاه امسال با کیفیت بالاتری نسبت به سال گذشته برگزار شد و طراحی این سامانه در کشور منحصر به فرد بود و عرضه کتاب و توزیع آن به این روش، روش اختصاصی در کشور است.»

البته خود اشعری هم اظهار امیدواری کرد که از کار تکراری در عرصه فرهنگ جلوگیری شود و سال آینده این نمایشگاه پرقوت‌تر برگزار شود. نوریان هم گفت: براساس نظرسنجی‌ها 60 درصد از مراجعه‌کنندگان برگزاری نمایشگاه را بسیار مطلوب ارزیابی کردند،
80  درصد در دوره‌های پیشین حضور داشتند و در این دوره 20 درصد تعداد مراجعه‌کنندگان شهر تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته نوریان مراجعه‌کنندگان، کیفیت کتاب‌های عرضه شده در این دوره از نمایشگاه را 80 درصد مطلوب‌تر از دوره قبل ارزیابی کردند و 58 درصد، مکان برگزاری نمایشگاه را مطلوب دانسته و 41 درصد زمان برگزاری را مثبت ارزیابی کردند.

کد خبر 37661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز