گروه بین‌الملل: نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی با همتای چینی خود- هو جین تائو- در پکن ملاقات کرد که در جریان ناآرامی‌های حومه پاریس گروه‌هایی از جوانان خشمگین 25 افسر پلیس را زخمی کردند.

ماجرای ناآرامی‌های چند روز اخیر در فرانسه به تصادف دو جوان موتور سوار با خودروی پلیس و مرگ آنها باز می‌گردد.

مقامات پلیس فرانسه بلافاصله این حادثه را تصادفی توصیف کردند و دیدیه والان، شهردار سوسیالیست ویلیه لوبل، از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و به آنها اطمینان داد که بازرسی بی‌طرفانه برای روشن شدن این مسئله انجام خواهد شد؛

اما فرانسوا هولاند، رهبر ملی حزب اپوزیسیون سوسیالیست فرانسه اظهار داشت که خشونت یکشنبه شب ثابت کرد که بحران عمیق اجتماعی در حومه‌ها هنوز حل نشده است.

جوانان خشمگین که تعدادشان به 100 تن می‌رسید، در تظاهراتی گسترده در سراسر شهرک ویلیه لوبل در حومه پاریس خواستار مشخص شدن حقیقت ماجرا شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از عمر سهولی برادر یکی از قربانیان حادثه یکشنبه شب گزارش داد: این حادثه نتیجه تصادف عمدی پلیس با موتور گازی دوقربانی و کمک نکردن به دو نوجوان زخمی شده بوده است.

اما به گزارش شین هوآ از پکن سارکوزی در سفر خود به چین در روزی که از آن به‌عنوان «یک روز تجاری بی‌سابقه با چین» یاد کرد، قراردادهایی تجاری به ارزش ‌٣٠ میلیارد دلار در بخش‌های هوافضا، هسته‌ای و دیگر موارد با شریک آسیایی خود امضا کرد.

به گزارش رویترز دو موافقتنامه‌ بزرگ و اصلی که در دومین روز دیدار نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه از چین منعقد شدند، به قراردادهای تحویل ‌١٦٠ فروند هواپیمای ایرباس به چین و ساخت 2راکتور هسته‌ای‌ توسط شرکت فرانسوی «آروا» مربوط می‌شد.

اما سارکوزی و هو جین تائو همچنین در مورد مسائل مختلف بین‌الملل همچون تایوان، بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران و پیشرفت احتمالی در متوقف ساختن برنامه‌های سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی نیز تبادل نظر کردند.

آسیا تایمز نیز نوشت: سارکوزی در اظهار نظری جانبدارانه اعلام کرد با طرح جنجال برانگیز تایوان مبنی بر برگزاری رفراندوم با هدف عضویت در سازمان ملل متحد نیز مخالف است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز نوشت دو کشور درخصوص تدابیر پیشگیرانه مربوط به تغییرات آب و هوایی نیز سند همکاری امضا کردند. سارکوزی پس از بازدید از شانگهای چین را به مقصد فرانسه ترک می‌کند.

کد خبر 37647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز