دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه موسیقایی ماهور با مطلبی ویژه درباره جشنواره‌ای کردن موسیقی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین نخستین مقاله‌ى این شماره از جان بیلى، موزیسین نامدار انگلیسی است که  تحت عنوانِ «خىلى نزدىک، خىلى دور: موسىقى کابل در تبعىد» به مسئله‌ى موسیقى در مهاجرت یا در تبعید مى‌پردازد.

مقاله‌ى دوم، نوشته‌ى اکبر ثبوت، گفتار دوم از مطلبى است تحت عنوانِ «موسىقى در اسلام» که گفتار اول آن، درباره‌ى مسئله‌ى حرمت و حلیت موسىقى در احادىث معصومین، در شماره‌ى ۷۳ فصلنامه به چاپ رسید.

بهرنگ نیک‌آیین، در مقاله‌ى بعدى، مفصلاً هنر عاشیقى در زنجان را بررسى مى‌کند.

در بخش «مفاهیم بنیادین»ِ اىن شماره  هیات تحریریه فصلنامه ماهور به مسئله‌اى پرداختند که، اگرنه هیچ، بسىار کم درباره‌ى آن به زبان فارسى مطلبى به چاپ رسیده است. مسئله‌ى جشنواره و جشنواره‌اى‌کردنِ رویدادهاى موسیقایى، با اینکه سال‌ها بلکه دهه‌هاست در ایران با جشنواره و کثرت آن در حوزه‌ى موسىقى سروکار داریم، تاکنون مورد توجه اندىشمندان جدىِ فرهنگ و موسیقى در ایران قرار نگرفته است.

بخشِ «گزارش»ِ این شماره اختصاص دارد به مطالبى از نلى کارُن و تران ‌وان‌که، موسیقى‌شناسانِ فقید فرانسوى، درباره‌ى مرکز حفظ و اشاعه‌ى موسیقى ایرانى، جشن هنر شیراز، مرکز پژوهش موسىقىِ عراق در دهه‌ى 70 میلادى و شرحى درباره‌ى موسیقى ایرانى که همگى در بولتن مرکز موسیقى‌هاى مشرق‌زمین در پاریس نوشته شده‌اند.

در بخشِ «دیدگاه‌ها» حاوى مطلبى است از آروىن صداقتک‌ىش درباره‌ى پیوند میان تصویر و موسیقى. در این بخش، مؤلف ابتدا به مسئله‌ى «نماهنگ» مى‌پردازد و ارتباط میان تصویر و موسیقى در آن را، با توجه به پیوستارى که میان دو قطبِ تصویرِ اجراى موسیقى و نماهنگ مفهومى وجود دارد، به بحث مى‌کشد و سپس چگونگىِ یکى‌شدنِ دیدار و شنیدار در امر شنیدیدارىِ ناب را بررسى مى‌کند.

در انتها، چکىده‌اى از دست‌نامه‌ى قوم‌موسىقى‌شناسىِ کاربردى، در بخشِ «چکیده‌هاى (قوم) موسیقى‌شناسى» ارائه مى‌شود که کلىاتِ مباحثِ مطرح‌شده در این دست‌نامه را شرح مى‌دهد.

فصلنامه‌ی موسیقی ماهور نوزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد. 

مديرمسئول این نشریه تخصصی موسیقی سيدمحمد موسوي است و ، هيئت تحريريه آن دکتر ساسان فاطمي، سيدمحمد موسوي، بابك خضرائي، آرش محافظ و سعيد كُردمافی  هستند.

کد خبر 376384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha